Norgesfavoritten Kia Soul EV kommer ikke bare med et nytt og mer harmonisk design, men får et 64 kWh batteri som øker rekkevidden til nærmere 500 kilometer.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Norske elbil-entusiaster hopper av begeistring for den nye Kia Niro EV, der de første bilene kommer til Norge like over nyttår. Forventningene er store, og ventelistene er lange. Kia er ingen novise når det gjelder elbiler, og Soul EV har gjennom noen år fått mengder av begeistrede og fornøyde kunder i Norge. Hittil i år er det levert mer enn 3500 eksemplarer gjennom den norske importøren, og i realiteten er hver enste bil forhåndsolgt. Det er ikke vanskelig å forstå: En rekkevidde på 285 kilometer med et batteri på 30 kWh, grei innvendig plass og en pris som starter på 234 500 kroner, klinger godt i de flestes ører. Velger man en litt mer påkostet modell er utstyrsnivået svært bra, og Kia Soul EV oppleves som en komplett liten familiebil.

Samme frisk design-DNA som tidligere, men klart mer polert og harmonisk

Nå har nettopp en ny generasjon Kia Soul EV hatt verdenspremiere på den store bilutstillingen i Los Angeles. Den beholder sitt særpregede design med de kubiske formene. Støtfangerne foran og bak er imidlertid endret noe for å skape bedre aerodynamiske betingelser. Små endringer på en rekke områder gir Soul et friskere og mer lettfordøyelig utseende. Særlig fronten fremstår vellykket i forhold til det litt mindre distinkte uttrykket til dagens modell.

Med en rekkevidde på 480-500 km er nye Kia Soul EV en svært interessant elbil

Men en ting er design, det andre er teknikk og funksjonalitet. Hva er det som står øverst på ønskelisten til en elbil-eier? Det må være større batteri og lenger rekkevidde. Den nye batteripakken er den samme som vi finner i Kia Niro EV. Denne har en oppgitt rekkevidde på 485 kilometer med 64 kWh batteripakke, og det er nærliggende å tro at rekkevidden på den nye Soul EV blir omtrent den samme. Med lansering av den nye Soul EV-generasjonen blir bilens ChaDeMo og Type 1 ladekontakter erstattet med CSS for hurtigladning og Type 2 for normal ladning. Et klokt valg, som gjør at alle nye elbiler fra Kia og Hyundai får samme kontakt-standard.

Plassforholdene foran i bilen er fine, og selv lange norske førere har det greit

Motoren får en effekt på 204 hk, og dette betyr en helt ny dynamikk i forhold til dagens utgave som har 111 hk. Dreiemomentet er på 395 Nm (285 på dagens utgave) og bidrar til raske og smidige akselerasjoner. En større og mer kraftkrevende motor forklarer hvorfor ikke rekkevidden blir enda lenger gjennom å mer enn doble batteriets effekt fra 30 kWh til 64 kWh. Samtidig med mer dynamikk, har også ingeniørene gjort flere forandringer som øker på kjøreegenskaper og kjøregleden. Et nytt uavhengig bakhjulsoppheng, fire ulike kjøremodi og og en rekke førerassistanse-systemer gir trygge og sikre egenskaper. Samtidig er interiøret fornyet og forbedret for å gi et enda høyere komfortnivå i den nye utgaven.

Beinplassen bak er bra, men vi vet ikke om det nye batteriet stjeler bagasjeplass

Bilen skal lanseres i Europa i løpet av første halvår 2019. Den norske importøren forteller til Bilmagasinet at den kommer til Norge mot slutten av andre kvartal. Priser er ikke klare i skrivende stund, og det er heller ikke bestemt når importøren skal åpne for reservasjon og bestilling. Men ett er sikkert: Her har du for øyeblikket et meget aktuelt alternativ til Kia Niro EV og Hyundai Kona EV med sine endeløse ventelister…