Volvo Cars og Luminar, som utvikler sensorteknologi til bruk i selvkjørende biler, viser fram deres mest avanserte LiDAR-sensorer og persepsjonsteknologi på årets Automobility-messe i Los Angeles.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressebilder

Utviklingen av LiDAR-teknologi, som bruker pulserende lasersignaler til å identifisere objekter, er et viktig element når det gjelder å skape trygge, selvkjørende elektriske biler. Ved å utstyre disse med evne til å identifisere gjenstander på lang avstand, gjør LiDAR det mulig å navigere trygt i komplekse trafikkmiljøer og i høyere hastigheter.

Teknologi som LiDAR kan hjelpe Volvo med å realisere visjonen sin om fremtidens autonome reiser, som ble introdusert med det autonome elbil-konseptet Volvo 360c tidligere i år. Utviklingen av LiDAR-teknologien og avansert persepsjonsteknologi er bare én av mange ting som Volvo og samarbeidspartnerne jobber med for å sikre en trygg innføring av fullstendig selvkjørende biler.

Den selvkjørende elektriske 360C trenger denne avanserte teknologien for å fungere

Den nye persepsjonsteknologien som Luminar utvikler i samarbeid med Volvo, gjør det mulig for systemet å identifisere en menneskekropp, inkludert kroppsdeler som armer og ben – et detaljnivå som det tidligere ikke har vært mulig å oppnå med denne typen sensorer. Den nye teknologien er også i stand til å identifisere gjenstander på opptil 250 meter, en rekkevidde som er mye lengre enn noen annen LiDAR-teknologi kan tilby i dag.

LiDAR-teknologien er i stand til å identifisere objekter helt opp til 250 meter avstand

– Ved å eliminere menneskelige feil bak rattet vil selvkjørende teknologi gjøre bilkjøring tryggere enn noensinne. Dette løftet om økt sikkerhet er bakgrunnen for at Volvo ønsker å lede an i utviklingen av selvkjørende biler. Teknologien vil også skape nye fordeler for kundene våre og samfunnet som helhet. Luminar deler ambisjonen vår om å realisere disse fordelene, og denne nye persepsjonsteknologien er et viktig neste skritt fremover i den prosessen, sier Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development i Volvo Cars.

Systemet er i stand til å gjengi et detaljnivå som gjør autonom kjøring svært sikker

– Volvos R&D-team gjør fremskritt i et imponerende tempo når det gjelder å løse noen av de mest komplekse problemene vi står overfor i utviklingen av selvkjørende biler. Etter hvert som vi har skalert opp, har de hele tiden ligget i forkant med utviklingen av et system for fullstendig autonom kjøring, som vil bli implementert i virkelige biler, sier Austin Russell, grunnlegger av og administrerende direktør i Luminar.

Tidligere i år sikret Volvo Cars seg en eierandel i Luminar via Volvo Cars Tech Fund, et investeringsfond som retter seg mot oppstartsbedrifter med høyt potensial i teknologisektoren. Dette var fondets første investering og styrket Volvos eksisterende samarbeid med Luminar, som legger vekt på utvikling og testing av sensorteknologi i Volvo-biler. Volvo er den første av Luminars samarbeidspartnere som utnytter deres utvidede plattform for persepsjonsutvikling fullt ut.

Innredningen i den selvkjørende elbilen 360C byr på fleksibilitet og høy komfort

I september i år presenterte Volvo konseptet 360c, en helhetlig tilnærming til en fremtid der reisene er autonome, elektriske, tilkoblede og trygge. 360c viser fram fire mulige bruksområder for selvkjørende biler – et sovemiljø, et mobilt kontor, en dagligstue og et underholdningsrom – som alle redefinerer måten mennesker reiser på. 360c presenterer også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter.

På årets Automobility LA-messe er det bygd opp en helt spesiell VR-stasjon som demonstrerer konseptbilen 360c og Volvos visjon om autonome reiser.