Det er en måned siden Subaru hadde verdenspremiere for en modellvariant med betegnelsen Forester e-Boxer. Det skjedde i Singapore, og om noen få uker er det klart for Europa-premiere på bilutstillingen i Genéve

Tekst: Sven Furuly, Foto: Subaru Press

Denne nye hybrid-versjonen av Forester betyr at Subaru i løpet av kort tid nå lanserer to ulike modeller med elektrifisert drivlinje. For noen uker siden presenterte vi nyheten om XV-hybrid, og nå er det den mest populære utgaven i Norge som står for tur til å få en moderne drivlinje. Europa-premieren blir i Genéve den 5- mars

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Alt tyder på at det er den samme versjonen som ble vist i Singapore, som også er planlagt lansert i Europa. Dette betyr at den velkjente firesylindrede boksermotoren som yter 145 hk og har et dreiemoment på 188 Nm får hjelp av en elektromotor på 10 kW (13,6 hk) til å skape en hybrid drivlinje. Elektromotoren drives av et 4,8 Ah litium-ion batteri som under kjøring lades automatisk. Bilen er utstyrt med en trinnløs variabel Lineartronic automatgirkasse. Blandet forbruk er oppgitt til 0,71 liter/mil i henhold til den nye og strenge WLTP-normen.

Hybridsystemet e-Boxster lanseres i Subaru Forester, og alle bilens gode egenskaper er beholdt

Den nye Subaru e-Boxster har den samme reale firehjulsdriften som de øvrige modellene, og den eneste innskrenkningen i forhold til en ordinære Forester er et litt mindre bagasjerom. Batteriet og elektromotoren tar opp noe plass under bagasjerommet, som dermed får et litt høyere gulv enn normalt. Ser vi på drivlinje og batteripakke avviker dette ganske mye fra konsern-slektningen Toyota Rav4. Mange har trodd at Subaru ville implementere en teknologi som er temmelig lik den vi finner i Toyotas hybridbiler, men dette er ikke tilfelle. I praksis har e-Boxster nøyaktig det samme AWD-systemet og den gode fremkommeligheten som alle andre Subaru AWD-modeller

LES OGSÅ: Mitsubishi Outlander PEHV skaper firehjulsdrift ved hjelp av elektromotor