Vannplaning er skrekkscenario mange har opplevd, og gjerne skulle vært foruten. Nå lanserer Porsche et assistansesystem som bidrar til å redusere denne faren, men den nye 911-en som har kodenavnet 992.

Tekst: Sven Furuly. Foto: Amp

Samtidig med at Porsche nettopp har åpnet for bestilling av den helt nye utgaven av den legendariske bilmodellen, lanseres det et nytt og helt unikt system for å varsle om fare for vannplaning. Problemet er velkjent, men hittil har det vært vanskelig å fastslå når en bil er i ferd med å miste den livsviktige kontakten mellom dekkene og en våt veibane.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Alle som har opplevd vannplaning kan bekrefte at dette er en skremmende opplevelse. Dekkene greier ikke lenger å drenere vannet bort, og hjulet løftes opp på vannfilmen og planer – som en båt – ukontrollert over vannflaten. Føreren har i en slik situasjon ingen kontroll over bilen, og en utforkjøring eller kollisjon kan være under oppseiling.

Når dekkmønsteret ikke lenger greier å lede bort vannet er det fare på ferde. Her får du et varsel

Finnes det noen måte å gardere seg mot vannplaning på? Godt dekkmønster i kombinasjon med redusert hastighet er en god tommelfingerregel når det er store vannmengder i veibanen, men fenomenet er lumsk, og kan oppstå uten forvarsel om føreren hele tiden kjører i en hastighet som ”hårfint” befinner seg på rett side av denne grensen. Finnes det noen måte å varsle en bilfører om denne situasjonen?

Porsche har arbeidet lenge med sitt nye enestående varslingssystem, som har fått betegnelsen Porsche Wet Mode. Man kan lett tenke at systemet kan være basert på den samme type optiske sensorer som benyttes til å starte f.eks automatiske vinduspussere, når regndråper treffer frontruten, men det er feil. Slike sensorer kan ikke bidra til anvendbar informasjon knyttet til bilens hastighet. Porsche måtte gå helt nye veier, og svaret er logisk. Ulik vannmengde på veibanen i kombinasjon med forskjellige hastigheter vil skape et varierende lydbilde. De kan vi høre med det blotte øret, men vi er ikke i stand til å bedømme om veigrepet er godt eller dårlig. Ved hjelp av akustiske sensorer montert inne i forskjermene tar Porsche i bruk helt ny teknologi for sikker kjøring på våt veibane.

Mikrofonene gjenkjenner lyden – definert av vannsprut og hjulstøy – og føreren får et varsel

Straks systemet ”gjenkjenner” lyden av hjul som ruller på en våt veibane på et forhåndsdefinert nivå, aktiveres Porsche Stability Management (PSM) og Porsche Traction Management (PTM) –systemene. Begge systemene forberedes da for å gripe raskere og mer følsomt inn. Samtidig blir føreren varslet – med et symbol i displayet til høyre for turtelleren – om at systemet har registrert våt veibane og ber føreren manuelt koble inn ”Wet Mode” funksjonen. Dette gjør føreren med en ny bryter som er plassert på rekken med betjeningsknapper på midtkonsollen, eller velger et slikt modus ved hjelp av betjeningen på rattet for 911’er som er utstyrt med Sport Chrono pakke.

Assistanse-systemet aktiverer hekkspoileren i maksimal posisjon for å gi høyest mulig marktrykk

Når dette kjøreprogrammet er aktivert innføres det en rekke endringer for å sikre at bilen beholder maksimal stabilitet. I tillegg til endringene som gjøres i PSM og PTM –systemene, endres også de adaptive aerodynamiske hjelpemidlene, og for biler utstyrt med Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus –systemet endres motorens karakter og girskiftemønsteret for å bidra til en best mulig stabilitet og kontakt med underlaget. Den variable hekkspoileren heves allerede ved 90 km/t til ”Performance” –posisjon, for å gi maksimalt marktrykk, og kjøleklaffene åpnes. Samtidig får gasspedalen en mykere og mer lineær respons og de to kjøreprogrammene ”Sport-Modus” eller ”PSM Off” kan ikke velges. Fordi både motorens dreiemomentkurve reduseres og girskiftene i den nye åtte-trinns PDK-girkasen skifter mykere, er det mindre som kan provosere fram muligheten til å miste veigrepet. På Carrera 4 – med firehjulsdrift – fordeles mer av kreftene til forhjulene enn når kjøreprogrammet står i normalmodus – for å forsterke systemets stabiliserende effekt. Det siste tiltaket systemet iverksetter er en reduksjon av differensialbremsens sperrevirkning på bakhjulene. På en glatt vintervei vil også systemet fungere – ettersom alle ”Wet Mode” tiltakene også bidrar til å stabilisere bilen når det er glatt. Men i dette tilfellet må føreren selv vurdere kjøreforholdene, og selv koble det inn uten noen forhåndsvarsling.

-Det er imidlertid viktig å slå fast at ”Wet Mode” er et system som er utviklet for å hjelpe føreren under vanskelig kjøreforhold på våt vei. Det begrenser verken motoreffekten eller bilens toppfart, og er dermed ingen ”forsikring” som gjør det mulig å fortsette i høyt tempo på en regnvåt motorvei. Det dreier seg om et ”assistanse”-system i ordets rette forstand, advarer August Achleitner, som har vært produksjonsleder for 911 gjennom en årrekke, til Bilmagasinet.