Renault Zoe er nå inne i sitt femte salgsår I Norge, og etter tre oppdateringer er i dag rekkevidden 317 km WLTP. Den høye interessen for Zoe, sammen med salget av Kangoo Z.E. gjør Renault til Europas mest solgte elbilmerke i fjor

Tekst og foto: Sven Furuly

For fjerde år på rad kan Renault smykke seg med tittelen ”Europas mest solgte elbil-merke” og det er den kompakte Zoe som står for den største andelen av salget. Med en markedsandel på hele 22% av de batteri-elektriske bilene som ble solgt i Europa i fjor, betyr dette at mer enn hver femte nye elbil som ble sluppet ut på europeiske veier i fjor var en Renault.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Renault Zoe nådde nesten 40 000 nyregistreringer i 2018, noe som er en økning på 26% i forhold til 2017, og det er et nesten like stort antall som Nissan Leaf med sine litt over 40 000 biler. Men når vi legger til salget av den elektriske varebilen Renault Kangoo Z.E. vokser antallet med nesten 9000 enheter. Varebilen, som også leveres i en fem-seters utgave i Norge, mer enn fordoblet sitt salg i 2018 og er nå det mest solgte batteri-elektriske nyttekjøretøyet i Europa.

Den elektriske varebilen Kangoo Z.E. leveres også i en populær 5-seters personbilvariant

Selv kombinasjonen Nissan Leaf og varebilen Nissan NV e-200 måtte seg slått av det franske merket, men ettersom begge merker hører til i den samme alliansen er det ingen tvil om at gruppens samlede andel av det europeiske elbilmarkedet er helt enestående. Nissan Leaf har alene blitt solgt i mer enn 380 000 eksemplarer siden den ble lansert i 2010. Etter en fantastisk avslutning på fjoråret med 7000 solgte Zoe i desember, peker fortsatt Europa-salget oppover i januar for Renault, som har solgt denne modellen i 133 645 eksemplarer globalt fra lanseringen i 2015 til utgangen av 2018.

Gjennom tre oppgraderinger har Zoe fått en rekkevidde som nå er inntil 317 km WLTP-målt

I Norge ble det utlevert 155 Zoe i januar 2019, som bare kvalifiserer til en sjetteplass denne måneden. Renault har imidlertid greid å holde trykket oppe, til tross for at en ny utgave av Zoe lurer i kulissene. Korte leveringstider har vært et viktig salgsargument, og for elbilkjøpere som ikke kan- eller ønsker å vente på en Hyundai, Kia eller Opel, har det vært fristende å kjøpe en Renault Zoe.

En ulempe med Zoe er bakseterygger som ikke kan deles. Dette reduserer fleksibiliteten

Kan Renault greie å holde salgstallene oppe til en ny modell er på plass? Den norske Opel-importøren har lovet at Ampéra-e igjen skal kunne leveres – med korte ventetider – men det er naturligvis helt andre nyheter som vil utfordre Renaults elbiler. Presentasjonen av DS e-tense, verdenspremiere på en helt ny Peugeot 208e og en elektrisk utgave av Opel Corsa på samme plattform som 208 betyr 30% flere konkurrenter i segmentet – og det før VW er på plass med ID-modellene.

Det skal bli spennende å se tallene fra OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) når registreringsstatistikken for februar 2019 er klar. Norske elbilkunder er blitt fristet med store rabatter på Renault Zoe i februar. Et avslag på 40 000 kroner er oppsiktsvekkende – og står i sterk kontrast til elbilprodusenter som hevder at de ikke tjener penger på de elbilene de selger. Enten har Renault funnet en måte å produsere elbilen Zoe rimeligere enn andre produsenter som følge av høyere volum og smartere løsninger, eller merket ønsker å opprettholde en høy markedsandel på bekostning av fortjenestemarginer. Kanskje er det en kombinasjon av begge – i påvente av den helt nye Zoe-generasjonen.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev