For mange nordmenn er det bare elbilen Zoe som representerer Renault, men merket har også tre SUV’er i ulike størrelser. Nå kommer Captur, den minste av disse i en PEHV-ladehybrid-utgave

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Denne kompakte SUV’en ble lansert allerede i 2013, og er blitt en stor internasjonal suksess. I Norge har den fått sin plass på modellprogrammet sammen med de to større SUV’ene Kadjar og Koleos, og det ruller atskillige Captur på norske veier. Hittil er det solgt mer enn 1,2 millioner Captur globalt, og SUV’er i B-segmentet viser en fortsatt vekst i de fleste markedene. Med en ladehybrid-utgave kan Captur bli en enda mer interessant bil å kikke nærmere på for nordmenn.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Elektriske drivlinjer er et viktig område for Renault, og særlig med elbilen Zoe har de vist at med riktig pris og ytelser kan det selges store volumer i Norge. Captur blir den første kompakte og rimelige SUV’en på markedet som tilbys som ladehybrid. Den er først ute med den nye ”E-Tech” drivlinjen til Renault, der det er søkt om mer enn 150 patenter. Den byr på en ganske avansert teknologi – og planen er å introdusere denne del-elektriske drivlinjen i flere modeller.

Allerede da Captur ble lansert i 2013 hadde den et spennende interiør, og det nye er blitt enda bedre

Captur starter alltid i elektrisk modus og får dermed en stillegående og lineær start-akselerasjon slik vi kjenner det i de rene elbilene. To elektromotorer drives av et batteri på 9,8 kWh og er i stand til å gi en elektrisk rekkevidde på inntil 65 km (WLTP) rekkevidde ved bykjøring. Ved landevei- og motorveikjøring i hastigheter opp til 135 km/t synker den elektriske rekkevidden til maksimalt 45 kilometer.

Captur får flere fører-assistansesystemer og hovedskjermen på dashbordet viser flere ulike funksjoner

Sentralt i drivlinjen finner vi en 1,6 liters bensinmotor som er utstyrt med partikkelfilter. Denne, sammen med de regenererende bremsene, sørger for å lade batteriene underveis, og er aldri mer i gang en høyst nødvendig. Samtidig gir denne bensinmotoren Captur en rekkevidde som bare begrenses av bensintankens volum. Med en WLTP-rekkevidde på inntil 65 km i byen er dette en drivlinje som kombinerer ønsket om utslippsfri kjøring i hverdagen og maksimal langtur-fleksibilitet i helgene.

Med en elektrisk rekkevidde i byen på inntil 65 km (WLTP) er Captur PHEV et alternativ til elbilene

Den nye Captur er en global Renault-modell som lanseres med ti ulike motoralternativer (5 diesel, 3 bensin, 1 LGP gass og 1 ladehybrid), men selv om den norske importøren ikke har tatt stilling til hvilke versjoner som kommer til Norge, er det ingen tvil om at ladehybriden passer best til det norske avgiftssystemet og nordmenns positive interesse for både hybridbiler og elbiler. Renault har for øvrig som målsetning å kunne tilby tolv nye elektrifiserte biler innen 2022. Priser og leveringstider for den nye Captur i Norge er foreløpig ikke publisert.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev