Den hadde verdenspremiere på den store bilutstillingen i Paris i høst. Med lange ventelister på de aller fleste elbiler, var mange nordmenn kjappe til å reservere en DS 3 Crossback E-Tense da muligheten ble åpnet i begynnelsen på oktober.

Tekst og foto: Sven Furuly

Den attraktive konseptbilen står nå utstilt i Bertel O Steen’s DS-butikk i Haakon VII’s gate i Oslo. Da Bilmagasinet var innom for å ta en ordentlig kikk på konseptbilen møtte vi Abdurrehman Khan, som smilende fortalte at han er en av de mange som har reservert denne spennende nykommeren blant de kompakte elbilene. Mens han for første gang åpnet førerdøren og satte seg inn bak rattet, fortalte han om sitt aller første møte med bilen, og organisasjonen som selger DS i Norge. –Jeg så bilder av konseptbilen i en artikkel fra bilutstillingen i Paris. I dag kjører jeg en Kia Soul EV, som bare har moderat rekkevidde. Da jeg leste at det kom en helt ny bilmodell med en rekkevidde på rundt 300 km etter den nye WLTP-normen ble jeg interessert. Men om bilmerket DS visste jeg absolutt ingen ting.

Konseptbilen DS 3 Crossback E-Tense er på en snarvisitt i Norge for å skape interesse for elbil-nyheten

Etter et søk på nettet fant Rælingen-mannen ut at det var Bertel O Steen som var importør i Norge, og han tok kontakt med hovedkontoret på Lørenskog. Dagen etter fikk han en hyggelig telefon tilbake, der han fikk vite alt han lurte på om DS, Citroën og Peugeot. Og for at han skulle få en smak av hva DS stod for, fikk han tilbud om å komme innom for å låne en DS7 for prøvekjøring. Denne bilen likte han godt, og dermed bestemte han seg for at han skulle ha en DS elbil. Da den norske reservasjonstelefonen åpnet om morgenen den 2. oktober stod han klar. Men det var ikke bare han som ønsket å reservere en DS 3 Crossback E-Tense med en prisantydning på rundt 325 000 kroner. Systemet hos importøren brøt sammen, og det ble umulig å komme gjennom. Etter mange forsøk lykkes imidlertid Khan, og da han senere innbetalte et depositum på 3333 kroner, fikk han bekreftet sitt reservasjonsnummer, som var 351.

Det ble kjempe-stress, man han ga ikke opp, og Kahn står nå som nr 351 på den norske reservasjonslisten

Khan er glad. Denne nye DS-elbilen kommer på markedet i løpet av høsten 2019. Sammenliknet med de mange som har reservert en Hyundai Kona EV eller en Kia e-Niro med leveringsterminer langt ut i 2020, er dette veldig bra. Noe av forklaringen på den korte tiden fra konseptbil til serieproduksjon er at DS 3 Crossback allerede er i produksjon med en tradisjonell drivlinje. Produsenten oppgir at elmotoren får en effekt på 136 hk. Det er mer som i Hyundai Ioniq med sine 120 hk, enn i Hyundai Kona, som er en klar konkurrent til  E-Tense. Med sin lengde på 4,12 meter og bredde 179 cm, er størrelsen på DS-modellen forbløffende lik Kona, som har en lengde på 4,18 meter, og bredde 1,80 meter. Akselavstanden på begge konkurrentene er 2,60 meter. Der Kona har et batteri på 64 kWh til å drive den 204 hk sterke elmotoren, har vi forstått at DS 3 Crossback E-Tense kan komme til å få et batteri på rundt 50 kWh. Kia, som også lanserer et ny utgave av Soul, har bekreftet at denne får et batteri på 64 kWh, i likhet med e-Niro og Kona EV.

Spennende interiør der digitale instrumenter og elektronisk girvelger er selvsagt utstyr. DS 3 har fin sittekomfort

Den norske importøren har fått konseptbilen til Norge for å stille den ut frem til 15. desember, både for at de mange som har forhåndsbestilt bilen skulle få ta en ordentlig kikk, og selvfølgelig for å friste flere potensielle kunder til å reservere bilen. Det dreier seg om en konseptbil, og verken det å sette seg inn på førerplassen, sitte i baksetet, eller vurdere bagasjerommets størrelse gir noen endelig svar. Som for elbiler flest får også E-Tense batteriene plassert i dørken, under baksetet og i deler av bagasjerommet. Men slik konseptbilen nå er (basert på bensinutgaven?) er det fin plass til langbeinte nordmenn i forsetene, og helt grei plass i baksetene.

Det er vanskelig å bedømme beinplassen for baksetepassasjerene, ettersom batteriene trolig gjør gulvet høyere 

Det var ikke mulig å åpne bakluken, men gjennom å slå ned bakseteryggene (delt 40/60) fikk vi et blikk på størrelsen. Det sa oss ikke mye, men når vi vet at Kona har et VDA-volum på 332 liter, tipper vi at DS vil forsøke å by på omtrent det samme. Når det gjelder bilens design er Abdurrehman Kahn strålende fornøyd. Linjene er spenstige og lekne, og han kommenterer bakdørens sidevindu: Det er som et speilvendt BMW i3, eller Byton M-Byte-design. Neppe like praktisk, men absolutt særpreget, og Khan synes E-Tense får hans Zoe til å virke gammeldags…

Knekken på bakre sidevindu er nesten en fransk signatur: Også designeren av BMW i3 og Byton er fransk…

Da vi spør DS-verten som er til stede for å besvare spørsmål fra interesserte, får vi vite at over 1600 nordmenn hadde reservert E-Tense før konseptbilen kom på denne snarvisitten til Oslo. Hvor mange nye reservasjoner som er gjort i løpet av helgen kunne han ikke svare på, men ”hundrevis” av personer har vært innom for å ta en kikk. I følge opplysninger fra produsenten er det detaljer som evnen til å hurtiglades med inntil 100 kW, samtidig som bilens innebygde ladesystem har en maks-effekt på 11 kW som tiltrekker seg oppmerksomhet. Dette er for øyeblikket klasseledende, der for eksempel både Kona EV og VW e-Golf har kun 7,2 kW.

Ellbilen fra DS har nest nøyaktig de samme målene som Hyundai Kona. Designet fremstår svært vellykket

Når det gjelder utstyrsnivåer for øvrig må det meste bli spekulasjoner. Den har et spennende interiør der instrumenteringen (naturligvis) er digital, utvendige dørhåndtak som trekkes ut (slik som på Tesla Model 3), LED matrise frontlykter og den typiske loddrette raden med LED-kjørelys nede i forkant av hjulbuene. Kahn setter seg igjen inn i bilen. Han er strålende fornøyd, og håper at Norge får DS Crossback E-Tense tidlig, slik at han kan bli blant de første i verden som får kjøre elbilen fra merket han ikke hadde hørt om….