Crossover, Beach-buggy eller simpelthen en klassisk 5-dørs kombikupe? Alt er mulig med den modulære MEB plattformen, og allerede i 2020 skal VW produsere 100 000 elbiler årlig.

Tekst: Sven Furuly, Illustrasjon: Christian Schulte

 

Den første gangen publikum møtte Volkswagen-gruppens ID elbil-konsept var på den internasjonale bilutstillingen i Paris i 2016. En helt ny MEB plattform, spesielt utviklet for elbiler, bar en 4,1 meter lang fem-dørs kombi – nærmest en VW Golf – men i moderne innpakning. Den gang snakket VW-ingeniørene om en 140 kW elmotor plassert i hekken, og en tenkt rekkevidde på 600 kilometer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Tre år er gått, og ID-prosjektet har utviklet seg i flere ulike retninger, men samtidig er også mye endret. Ikke bare i Volkswagen-gruppen, der den ganske ordinære e-Golf har fått selskap av den grensesprengende Audi e-tron, men også hele konkurransesituasjonen er endret. Norge er et av de mest modne elbil-markedene i verden, og et bilmerke uten elektriske alternativer vil neppe ha mulighet til å oppnå markedsandeler av betydning. Hva ville Hyundai vært i Norge uten Ioniq Electric eller Kona EV? Og hvilke markedsandeler ville Renault hatt uten elbilen Zoe på personbilmarkedet?

En Buggy – selve symbolet på  hippietiden i forrige århundre – kan gjenskapes på ID-plattformen

Tre år etter at den første ID-modellen til VW ble presentert, nærmer vi oss lansering av den første produksjonsmodellen. Prosjektnavnet er ”ID Neo” g den er ventet å bli satt i full serieproduksjon i 2020. Ikke ved konsernets fabrikk i Brüssel, der Audi e-tron produseres, men i Zwickau, der det er gjort milliardinvesteringer i å omskape fabrikken til konsernets ledende senter for elbilproduksjon. Foruten løpende produksjon og ferdigstillelse av VW Golf og Passat, produserer også Zwickau-fabrikken karosseriene til Bentley Continental GT og Lamborghini Urus – to av de mest ekstreme bilene innenfor VW-konsernet.

 

ID-modellen ”Neo” – som er observert under tester under ulike klimaforhold i det siste – er VW-gruppens virkelige steg inn i elektrisk mobilitet. MEB (Modularen Elekro Baukasten) –plattformen er tenkt produsert i et stort antall, og planen er at allerede i 2015 skal 1 million eksemplarer være bygd. Med 2020 som det første hele produksjonsåret er planene er produksjonsplanene 100 000 ID. Kostnadene til utvikling av denne plattformen har vært svært høye, og VW er avhengig av å produsere flere ulike modeller på plattformen for å hente inn investeringer på nærmere 60 milliarder norske kroner. VW har også åpnet for å kunne tilby plattformen til andre bilprodusenter.

Dette er konsept-versjonen av den kommende ID som bærer intern-navnet Volkswagen “Neo”

Plattformen som bærer elbilen ID ”Neo” og de andre ID-modellene har batteripakken liggende i bilens bunn, mellom akslene. Dette gir en ideell vektfordeling der den 300 kg tunge batteripakken også bidrar til et lavt tyngdepunkt. Med en elektromotor plassert i tilknytning til bakakselen!! vil ID-modellene få elt lavt og aerodynamisk frontparti, samtidig som plassutnyttelsen i kupéen blir optimal. Ved bruk av ytterligere en elektromotor på forakselen skapes det firehjulsdrift.

Volkswagens nyutviklede plattform for elbiler vil danne ryggraden i en rekke ulke ID-modeller

Basert på tilgjengelig informasjon tyder alt på at grunnmodellen vil få en motoreffekt på 125 kW og være utstyrt med et batteri på 48 kWh. MEB-plattformen er bygd for å tåle atskillig større effekter, og trolig vil det neste effekt-trinnet være 150 kW på bakakselen. I tillegg kan forakselen håndtere inntil 75 kW. Innstegsmodellen har et dreiemoment på 300 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 8 sekunder og en toppfart over 160 km/t.

LES OGSÅ: Audi e-tron GT Concept viser neste generasjon luksus-elbil fra VW-konsernet

Andre avgjørende områder for suksess er naturligvis batterikapasitet, ladning og rekkevidde. VW kommer til å tilby ulike batteripakker, og avhengig av denne og antall motorer i drivlinjen handler det om rekkevidder mellom 330 og 500 kilometer WLTP. Ombordladeren vil kunne ta imot inntil 125 kW fra hurtigladere, og dermed vil VW ID kunne lades raskt opp på de kraftigste nye hurtigladerne. Men nylige forsøk viser at Tesla Model 3 kan ta i mot inntil 156 kW fra europeiske ladere gjennom sin CCS-kontakt, så tallet VW oppgir er langt fra ledende blant elbilene. En nær produksjonsklar utgave av VW ID vil bli vist på den internasjonale bilutstillingen i Genéve den 5. mars.