Norske bilkjøpere viser tydelig hvor de tror fremtiden ligger. På fem år har andelen av elbiler vokst fra 5,5 til 31,2 prosent av nybilsalget. Tallene er sensasjonelle i global sammenheng.

Tekst og foto: Sven Furuly

Norske politikere har uttalt et mål om at når vi feirer nyttår i 2025 skal det bare selges nullutslippsbiler i Norge. Dette er et tøft mål – og ambisjonene er de høyeste noe land har vedtatt for utfasing av biler drevet av fossile drivstoffer. Elbilandelen har skutt fart de senere årene, og fra et beskjedent volum rundt årtusenskiftet har andelen økt med en hastighet ingen andre land i verden har kunnet måle seg med. Fra 2014 til 2018 har antall nullutslippsbiler økt med 274 prosent. Ved utgangen av 2018 er det bare i Kina og USA det selges flere elbiler enn i Norge, men målt i forhold til befolkning og bilsalg er Norge på en suveren førsteplass globalt.

OFV-direktør Øyvind Solberg Thoresen presenterte tallene for det norske bilsalget i 2018

Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken som publiserer disse oppsiktsvekkende tallene bare noen få dager inn i det nye året. Registreringsstatistikken for 2018 viser at nordmenn kjøper elbiler i stort antall, og prognosene for 2019 er enda høyere. Da ventes det at salget av elektriske personbiler vil overstige 50 prosent. Utfordringen for folk som ønsker seg en ny nullutslippsbil er imidlertid flere. For det første er det et begrenset utvalg av elbiler, dernest er produksjonstakten lav. Nærmere 40 000 nordmenn har bestilt en elbil, og mange er usikre på når denne blir levert. For flere av de mest populære modellene snakker vi nå om levering  midtveis inn i 2020.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Her ser vi hvor sterkt elbiler og hybridbiler står i Norge. Salgstallene til venstre er for 2018

For første gang i historien er den mest solgte bilmodellen en elbil. Det er den nye utgaven av Nissan Leaf, der importøren startet utlevering av denne i februar 2018. Det er solgt 12 303 eksemplarer av Leaf (inkludert 45 av den utgående modellen i januar 2018), noe som detroniserer VW Golf – som har vært Norges mest solgte bil de siste 10 årene – til en andreplass. Men også for VW Golf er trenden helt tydelig: Av et totalsalg på 9859 biler er 7238 av disse e-Golf, mens de resterende drøye 2 500 Golf’ene er solgt med dieselmotor, bensinmotor, eller som en ladehybrid kombinert med bensinmotor. På de neste plassene i listen over Norges mest solgte personbiler i 2018 finner vi BMW i3 og Tesla Model X.

Tesla Model X er den tredje mest solgte elbilen i Norge i 2018 – etter Nissan Leaf og BMW i3

Hva med hybridbilene, som også mange mener er et viktig bidrag til et bedre miljø? Det har også vært stor interesse for både ladehybrider og hybrider i 2018. Aller mest solgt er Mitsubishi Outlander PHEV som landet på en fjerdeplass totalt, men også Toyota og Volvo har gjort det bra med sine modeller. Først på en 11. plass blant Norges mest solgte personbiler, rangert etter drivstofftype, finner vi dieselbilen Skoda Octavia. Det kan dermed synes som om det ”brenner et blått lys” for personbiler drevet av fossile drivstoffer i Norge. Salgssvikten fra 2017 til 2018 er på 39,7 prosent, og prognosene for 2019 viser at fallet fortsetter. Dette skyldes ikke minst det faktum at 2/3 av de nye bilene vi kjøpte i 2018 ikke kan selges i 2025!

Nærmere 40 000 nordmenn venter på å få sin nye elbil, men hittil har modelluvalget vært lite

Med en økning av nullutslippsbiler reduseres det lokale CO-2 utslippet, og fra 2017 til 2018 har dette falt fra 82 til 71 gram/km i gjennomsnitt for nye biler som selges i Norge. OFV-direktør Øyvind Solberg Thoresen forteller til Bilmagasinet at Norge er på god vei mot å nå utslippsmålene som er satt for 2025, men utfordringene er fortsatt mange. En av disse er nyttekjøretøyene, der bildet er annerledes. Innfasingen av elektriske varebiler går atskillig langsommere enn personbilene, og det skyldes flere forhold. Det er få modeller å velge mellom, batteriene reduserer nyttelasten og næringsdrivende er engstelige for at rekkevidden setter begrensninger. Det finnes knapt hybridbiler, og fortsatt er det dieselmotorene som dominerer.

Familiebilen Mitsubishi Outlander PHEV er den mest solgte ladehybriden i Norge i 2018

Om vi ser på fjorårets omsetningstall viser dette en tilbakegang for personbilmarkedet på 6,8% i forhold til 2017. Mange som venter på elbil, samt leveringsproblemer for en rekke bilmodeller knyttet til den nye WLTP-godkjenningen, førte til at totalmarkedet sank til 147 929 personbiler. For varebiler og lastebiler var tallene de motsatte, men en vekst på henholdsvis 3,8 og 13,2 prosent. I disse tallene finner vi også bobiler i vektklasse under- og over 3 500 kg. Økningen for denne kjøretøygruppen er samlet 14,8 prosent – med en klar overvekt på de store og tunge bobilene. En vekst på 30,4 prosent i forhold til fjoråret forteller om at denne delen av bransjen er i fortsatt sterk vekst.

Interessant paneldiskusjon med representanter fra OFV, bilbransjen, finans og forskning

Opplysningsrådet for Veitrafikken har laget en prognose som indikerer et ytterligere fall i personbilmarkedet til 146 300 enheter i 2019. Bilimportørenes Landsforening har utarbeidet tall som indikerer 150 000 biler. Leveringssituasjonen for elbilene vil trolig bestemme om tallene går opp- eller ned i 2019.