Vi så den allerede på ”Arendalsuka” i fjor sommer, men da i et tidligere utviklingstrinn. På bilutstillingen i Genève er elbilen Skoda VISION iV enda et skritt nærmere serieproduksjon

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Den spennende konseptbilen fra Skoda er ikke bare lakkert i en tiltrekkende gulfarge, men har også et designuttrykk som får folk til å stoppe opp. Nok et synlig bevis på den kolossale forandringen dette merket har gjennomgått i løpet av 20 år. En ferdig produksjonsmodell behøver forhåpentligvis ikke se så veldig annerledes ut – men det høyst spektakulære interiøret vil nok forbli en drøm, som mye annet på bilutstillingen i Genève


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Det helelektriske konseptstudiet som har fått navnet er VISION iV gir et glimt inn i Skoda’s elektriske fremtid, og er den første bilen bygget på VW-gruppens MEB-plattform. Skoda VISION iV er 4,666 mm lang, 1,926 mm bred og 1,613 mm høy. De skarpe linjene gir bilen et sportslig uttrykk, og interiøret fremstår som rommelig selv fra utsiden, mye grunnet det det korte panseret og den lange kabinen.

                    Instrumentpanel og dashbord er langt mer enn en visjon – dette kan bli din førerplass om et års tid

                    Konseptbilen VISION iV har fire dører og god innvendig plass. Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og den store, «flytende» berøringsskjermen gir en ekstra dimensjon til interiøret. Dekorative sømmer og ambientebelysning fullfører bilens skarpe linjer og gir kabinen en helt unik karakter. Setene er ultralette og det blir spennende å se om disse også er der når produksjonsmodellen en dag kommer.

                    Setene og selve arrangementet overlever neppe frem til serieproduksjon, men er høyst attraktivt

                    Skoda VISION iV drives av to elektriske motorer – én på hver av akslene, noe som gir bilen full firehjulsdrift. De 306 kreftene fordeles etter behov – noe som gir en dynamisk og trygg kjøreopplevelse. 0-100 går på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t. Som for Audi Q4 e-tron og Seat el-Born som benytter samme 4WD-plattform, er rekkevidden oppgitt til 500 km ifølge den nye WLTP-standarden.

                    Det barske utseendet får mange til å stoppe opp – og Skoda har virkelig lært kunsten å forføre…

                    Batteriet i Skoda VISION iV har en kapasitet på 83 kWh og kan lades fra 0 til 80 prosent i løpet av bare 30 minutter. Dette gjør VISION iV til nok en representant for de nye praktiske og brukervennlige elbilene. I tillegg byr den på både dynamisk og spennende utseende som kan tiltrekke seg mange norske kjøpere den dagen VISION iV er en realitet.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev