Med minst 17 ulike VW elbil-modeller i produksjon, ser bilgiganten 2026 som året da det siste utviklingstrinnet for selskapets bensin-og dieselmotorer er nådd.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressefoto

For mange er kanskje nyheten nærmest utrolig, men for alle som har kjørt elbil en stund og samtidig fått med seg hvor sterkt skadet omdømmet til forbrennings-motorene er, kommer det neppe som noen stor overraskelse. Bilmagasinets redaktør ble i dag invitert til NRK Alltid nyheter for å kommentere de siste nyhetene rundt bilprodusenten VW. For verdens største bilprodusent har det vært tungt siden 2015. Dieselskandalen til VW har ikke bare slitt på merkets omdømme, men har også gjort verdens politikere skeptiske til hele bilbransjen. En sterk satsning på elektriske biler – både gjennom å raskt komme med en el-versjon av VW Golf, og deretter den raske presentasjonen av en rekke konseptbiler under I.D familienavnet, har vært en viktig strategi for å flytte forbrukernes fokus.

Dette er den seneste versjonen av den kommende ID som Volkswagen hittil har vist

Parallelt med skiftet til elektriske drivlinje, har selskapets ledelse i dag annonsert at utviklingen av selskapets siste generasjon av forbrenningsmotorer skal finne sted i 2026. Da ser VW at skiftet til elektriske drivlinjer er kommet så langt at interessen for motorer drevet av bensin- eller diesel vil være sterkt redusert i de påfølgende årene. Selskapet bekrefter at de vil sørge for at de aktuelle motorene hele tiden vil være i tråd med de miljøkrav og pålegg som kommer fra myndighetene. Dette er heller ikke uventet, ettersom skandalen som ble avslørt i 2015 ikke bare har stilt fabrikken i vanry, men har også resultert i minst 27 milliarder euro i bøter globalt, så langt.

VW’s nyutviklede plattform for elbiler vil danne ryggraden i en rekke ulike modeller

Hvor stort markedet for forbrenningsmotorer vil være i 2026 er et åpent spørsmål. Selv om salget av elbiler nå utgjør 30% av nye personbiler som selges i Norge, er det mange land og markeder som har en lang vei å gå. Kun 1% av de bilene som selges i USA i 2018 er elektriske, men samtidig er USA sammen med Kina de to største elbilmarkedene i verden når det kommer til antall enheter. En av Volkswagens toppsjefer, Michael Jost, har uttalt at VW, som er det mest solgte personbilmerket i både Europa og Kina, kommer til å ha et klart fokus på elektriske biler i årene fremover. De er de også nødt til å ha, dersom EU’s klimamål om et utslipp på 95 gram/km fra den samlede bilparken skal kunne oppnås som planlagt. Likevel ser for seg et livsløp for biler utstyrt med de nyeste forbrenningsmotorene som utvikles i 2026, helt frem til 2040. Samlet planlegger VW-gruppen, der de viktigste bilmerkene innen gruppen er VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche og Bentley å ha ca 50 ulike modeller med elektrisk drivlinje i 2026.