Vi har allerede presentert et av elbilmerkene den kinesiske bilprodusenten SAIC har på programmet. Når MG kommer til Norge er fortsatt uvisst, men varebilene, som heter Maxus – er nå på plass i Norge.

Tekst og foto: Sven Furuly

Det er to betydelige selskaper som har inngått avtale om salg og distribusjon av elektriske varebiler i Norge. RSA, importør av velkjente firehjulsdrift-merker som Suzuki og Isuzu, har også arbeidet med nyttekjøretøy i en årrekke. Bak forkortelsen RSA skjuler navnet ”Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap”, og det handler fortsatt om buss og tyngre kjøretøy hos RSA i 2019. Hva er da mer naturlig enn å lansere elektriske varebiler!

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Nyhetene om at elektriske Maxus varebiler skulle distribueres i Norge ble kjent allerede i desember i fjor, men først kort tid før påske var alle trådene samlet, de første kundene hadde fått sine biler, importøren hadde gjort sine erfaringer, og Espen Kristoffersen, ansvarlig for Maxus i Norge hadde mulighet til å fortelle Bilmagasinet litt mer inngående om erfaringer og respons i Norge så langt. Og det er utvilsomt en spennende reise den norske importøren har begynt på.

Maxus EV80 leveres i to ulike høyder, som 9-seters buss, eller som chassis for påbygg

Bilprodusenten SAIC er Kinas største, og med en årlig produksjon på over sju millioner biler er den også en av verdens aller største bilfabrikker. For RSA blir dette en virkelig “tung” samarbeidspartner, og SAIC har mer enn 150 000 ansatte. Selskapet ble i sin tid etablert som et joint-venture mellom VW og SAIC, deretter kom GM inn i bildet, og SAIC har i en årrekke produsert biler for disse to internasjonale konsernene, i tillegg til sine egne merker. Nettopp elbiler er et stort satsningsområde, og selskapets merker Maxus, MG, Rowe og SAIC har flere elektriske biler i full produksjon.

LES OGSÅ: SAIC lanserer elbilen MG eSZ i Europa allerede kommende høst

Den første elbilen RSA lanserer i Norge er varebilen Maxus EV80. Det er en elektrisk kassevogn med inntil 200 km rekkevidde som kommer i tre viktige varianter: Som kassebil i to ulike høyder (H2 og H3) samt som chassis for påbygg. Lengden er 5,7 meter, bredden er 2.0 meter og de to kassevognene har et lastevolum på henholdsvis 10,2 og 11,5 m3. EV80 har også sitteplass til tre personer i førerhytta.

Kombinasjonen av et 56 kWh batteri som gir bilen inntil 200 km rekkevidde og størrelsen åpner for et viktig varebilmarked i Norge. Ikke minst i storbyene, der det er et stort fokus på nullutslippsbilene. Sammenliknet med de små og lette distribusjonsbilene fra Ford, Nissan, Peugeot og Renault som hittil har vært tilgjengelige, åpner Maxus EV80 for et helt nytt ”last miles delivery” –konsept. Ikke minst en ladetid på kun to timer gjør det mulig å få en god utnyttelse av en elektrisk flåte.

Det er Espen Kristoffersen i RSA bil som er ansvarlig for Maxus. Posten er en av pilotkundene

Den første norske flåtekunden som har tatt Maxus EV80 i bruk er Posten. Tre biler er satt i drift etter at Posten gjennomførte en test av bilens storbyegenskaper i vinter. Bilens lasteevne på 950 kg gjør den effektiv, og foruten VW Crafter som også kommer i en elbil-variant, er det i dag bare dieseldrevne varebiler som er alternativet. Mange lette nyttekjøretøy har en årlig kjørelengde på 20 000 km, og om dette brytes ned i 230 arbeidsdager i året, er faktisk ikke dette mer enn 87 km daglig. Et slikt kjøremønster vil lett kunne utføres med en Maxus EV80 – selv vinterstid i Norge.

Prisene starter på 499 900 kroner for den lave utgaven med en innvendig høyde på 171 cm. Lengden på varerommet er 3,30 meter for begge kassevogner, der noe dyrere H3 har en innvendig høyde på 191,7 cm. Det er også interessant å merke seg at det er mulighet for å montere hengerfeste og EV80 er godkjent for å trekke en tilhenger på inntil 1250 kg. Bilmagasinet vil om kort tid presentere en prøvekjøring og våre erfaringer med Maxus EV80.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev