De 200 første MG ZS EV elbilene ankom bilhavna i Drammen lørdag 18. januar med bilskipet «City of Oslo». Dette er en elbil mange nordmenn har ventet på med stor spenning.

Tekst: Sven Furuly, Foto: NMG

Denne uka mottok de første norske kundene den nye elbilen MG ZS EV. Det har gått mange måneder siden Bilmagasinet prøvekjørte bilen i Belgia med lovnad om rask levering I Norge, men nå er endelig bilene på norsk jord. Elbilforeningen møtte en av dem, Mikkel Rasmussen Hofplass, da han fikk utlevert sin nye MG ZS EV hos bilforhandler Birger N. Haug i Oslo. – Vi er veldig glade for å kunne ønske det første person-elbilmerket fra Kina velkommen til Norge. Vi har fulgt utviklingen lenge, også i direkte kontakt med kinesiske produsenter. Dette er bare starten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Bilmagasinet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Med seg på veien fikk Mikkel Rasmussen Hofplass ett års gratis medlemskap i Norsk elbilforening, via den ferske samarbeidsavtalen som er inngått med importøren Norwegian Mobility Group og deres representanter, Jan Kåre Holmedal og Dag Asbjørnsen. – Alle MG-kjøpere får ett års gratis medlemskap, på samme måte som for de øvrige bilmerkene vi har avtale med. Vi hjelper nye medlemmer med å få en god start med sin elbil. Våre eksperter gir nyttig informasjon om elbil og lading. I tillegg til en rekke andre medlemsfordeler, blant annet vår populære ladebrikke som gir tilgang til ladestasjoner i hele landet, forteller Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

LES MER: Her kan du lese Bilmagasinets første prøvekjøring av elbilen MG ZS EV

Mange har vært usikre iforhold til sikkerhetsnivået på kinesiske biler, men det er noe som hører fortiden til. MG ZS EV er et glimrende eksempel på hvordan de kinesiske bilprodusentene I dag er opptatt av å møte verdens strengeste sikkerhetskrav. Bilen fikk fem stjerner (maksimalt antall) i den krevende EuroNCAP kollisjonstesten. Historisk var MG (Morris Garages) en britisk produsent av sportsbiler, etablert i Oxford i 1924. Etter at MG Rover gikk konkurs i 2005, ble market solgt til Kina, og siden 2007 har MG vært en del av den kinesiske bilgiganten SAIC, som blant annet lever Maxxus elektriske varebiler som også selges i Norge. Merket MG har fortsatt en kobling til Storbritannia, der selskapet har en designavdeling i Birmingham. Drivlinjen og elektronikken er utviklet Ii Kina, der bilen også produseres I sin helhet.

MG ZS EV er en mellomstor elbil til en svært konkurransedyktig pris – og selges gjennom fem ulike forhandlergrupper i Norge

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev