Visst har du hørt om bilmerket MG tidligere, men glem det du vet. Nå tilhører det en gang så tradisjonsrike britiske bilmerket kinesiske SAIC –verdens sjuende største bilprodusent – og nå kommer elbilene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: SAIC

Det er ikke mye igjen av den britiske bilindustrien. Gjennom årenes løp har det ene ærverdige merket forsvunnet, etter det andre. Noen er kjøpt opp av store aktører og videreført som en del av en større merkeportefølje, mens andre har tilsynelatende gått inn i historien over utdødde bilmerker. Da det tidligere sportsvogn-merket MG forsvant fra markedet, som følge av Rover-salget til Kina i 2009 var det nok mange som tenkte at dermed var det et farvel til Europa for det gamle merket.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Så feil kan man ta. Selskapet som kjøpte opp MG og deler av Rover er en av de aller største bilprodusentene i Kina. SAIC produserte i fjor over 6,5 millioner biler og de samarbeider med både GM og VW på flere områder. I fjor ble de første nye MG-modellene presentert i Storbritannia med konvensjonelle drivlinjer, men også for denne bilprodusenten er det batteri-elektriske biler som er veien videre. Først ut er kompakt-SUV’en MG eZS som skal lanseres på det britiske markedet allerede kommende høst.

                    Tester av den europeiske utgaven pågår nå for fullt i Shanghai – der SAIC-fabrikken ligger

                    Med en motor på 150 hk og 350 Nm som driver forhjulene og en lengde på 4,3 meter sikter eZS seg inn på etablerte elbiler som Hyundai Kona EV og Opel Ampera-e. Produsenten har ikke gitt oss noen opplysninger om batteristørrelse, men har annonsert en rekkevidde på 428 km. Trolig er dette en NEDC-måling, ettersom dette ikke er nærmere spesifisert. Målt etter WLTP-metoden bør rekkevidden tangere 400 km, og det vil være høyst akseptabelt.

                    Vann og elektrisitet er ugreit, og bilene gjennomgår derfor tøffe tester for å avsløre mulige lekkasjer

                    Batteriet skal – helt i tråd med det vi etter hvert opplever som en standard – kunne hurtiglades til 80% i løpet av 30 minutter. Den sensasjonelle er imidlertid bilens pris: MG har indikert en startpris i Storbritannia fra 12 495 pund og bilen får 7 års garanti. Det er britiske Auto Express som oppgir denne prisen. Om dette er en utgave med et mindre batteri har vi ikke fått bekreftet, men omregnet til norske kroner er dette bare 139 900 kroner. Og det er neppe tvil om at flere norske bilimportører gjerne skulle hatt MG i sin merke-portefølje.

                    Typisk EV-dashbord med to displayskjermer og elektronisk dreieknott som girvelger på konsollen

                    MG eSZ ble vist på bilutstillingen i Guangzhou i 2018 for det kinesiske markedet, men det ble raskt klart at modellen vil være MG’s viktigste spydspiss tilbake til det europeiske markedet. Et raskt blikk på importørsituasjonen i Norge viser fem kandidater, der kanskje tre av disse er særlig aktuelle. VW og GM (Opel)-importørene Møller Bil og Berthel O. Steen vil om kort tid ha en rekke elbiler å selge, men for de tre mindre private norske importørene RSA Bil (Suzuki) GillGruppen (Subaru) og AutoNor (GM) ville et MG elbil-program passe perfekt. Ingen av de vi har snakket med blant disse vil kommentere MG, og dermed er det bare å vente å se hvem som blir MG-importør i Norge.

                    Designet er temmelig konvensjonelt, men med riktig pris kan den bli en interessant elbil i Norge

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev