Vi møtte Polestars Vice President og sjef for selskapets PR og kommunikasjon, Duncan Forrester, da han var på et raskt Oslo-besøk. Han bekrefter det alle har ventet på: Lansering av elbilen Polestar 2 tidlig i 2019 og at Norge får fire forhandlere

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Volvo Media

Det er stor spenning knyttet til det nye bilmerket Polestar, der Volvo har en eierandel på 50%. Vi har tidligere skrevet mye om den første Polestar-bilen, en high performance hybridbil som skal bygges i et meget begrenset antall. Kun 500 biler skal bygges i året, i første rekke over en tre-års periode. Målet er å tiltrekke oppmerksomhet til det nye bilmerket, som skal produseres ved en helt ny bilfabrikk i Kina, mens hovedkontoret ligger på Campus Torslanda-området – svært nær Volvo i Gøteborg. Men det er bilmodellen Polestar 2 alle venter på.

Polestar 2 er basert på Volvo Concept 40.2 og vil ha mange designlikheter 

I følge Duncan Forrester er dette den første elbilen som kommer til å være en direkte konkurrent til Tesla Model 3. De elbilene vi er blitt presentert for i 2018 har til felles at alle har et SUV-typisk karosseri – enten det dreier seg om de litt mindre modellene som Kona EV og Kia e-Niro, eller de mer påkostede og luksuriøse modellene Audi e-tron og Jaguar I-Pace. Volvo har tatt mål av seg å skape en lav og elegant sedan i samme størrelse som Tesla Model 3. Det er antydet priser i området 320 000 til 540 000 avhengig av motor og batteripakke, og dette harmonerer jo godt med de prisene Tesla går ut med. Med sin grunnpris på 464 000 for utgaven med dual motor (4WD), er den første Tesla Model 3 som lanseres i Europa midt i Volvos annonserte prisområde, og det er ventet at den rimeligste utgaven av Model 3 kan bli priset helt ned mot 315 000 kroner når den kommer mot slutten av 2019. Rekkevidden til Polestar 2 er bekreftet til 560 kilometer, men vi er usikre på hvilken målenorm som benyttes.

Her er litt av Oslo-presentasjonen: Polestar 2 i 2019, Polestar 3 SUV i 2021

Polestar 2 skal lanseres i løpet av første kvartal 2019, og produksjonen vil deretter starte opp ved selskapets nybygde fabrikk i Kina. Denne er tegnet av det norske arkitektselskapet Snøhetta, og det første spadestikket ble tatt høsten 2017. Den 18 desember 2018, etter bare tretten måneders byggetid, skal den første Polestar 1 bilens rulle av båndet. Deretter gires produksjonen suksessivt opp for å møte den store interessen for Polestar 2. Denne er basert på Volvos CMA-plattform, og det er all grunn til å anta at den første batteridrevne elbilen fra Polestar vil minne mye om Volvo konseptbilen 40.2, som ble vist for halvannet år siden. Eller la oss si det med Duncan Forresters egne ord: -Det er som når et nytt barn er født, alle kan se familielikheten! Senere, når merket er godt etablert på egne ben, skal det finne sin egen vei å gå.

Polestar bygger en helt ny fabrikk i Kina. Arkitekt er norske Snøhetta. Den første  bilen ferdigstilles 18. des.

Under besøket i Oslo fortalte også Forrester at han hadde vært innom og inspisert byggearbeidet med selskapets aller første showroom, som befinner seg i Øvre Slottsgate i Oslo. Samtidig kunne han fortelle at det blir fire Polestar-sentere i Norge. Stavanger, Bergen og Trondheim er de neste på listen. At Polestar åpner sin første butikk i nettopp Norge er soleklart, sier Forrester. Selv om det er en ”elektrisk bevegelse” i gang globalt, er det ingen land som er kommet så langt som Norge når det gjelder elektrifisering av bilparken.

Informasjon, avtale om prøvekjøring, kjøp og senere service. Alt i en app

At det er så mange ”early adapters” lover også godt for mange av de visjonene Polestar har rundt kjøp og eierskap. Med stadig større app-styring av ”hele livet” er det ikke lenger noen grunn til at ikke bilholdet også skal bli mye enklere i fremtiden. Tesla har vært en pioner på kommunikasjon og oppdatering mellom produsent og bil, men Polestar ønsker å bringe dette videre. Hvorfor skal en bileier selv bestille service, når alle bilens data kontinuerlig kan kommuniseres til et servicesenter? Når det er tid for service, eller noe unormalt registreres, kan Polestar selv ta kontakt med bileieren, få tilgang til bilen, gjøre det de skal, og deretter returnere bilen til eierens parkeringsplass. En fremtidsvisjon? Slett ikke. Låser som kan åpnes med en mobiltelefon og interaktivitet er allerede på plass hos Volvo og en rekke andre bilmerker. For ikke å snakke om hvilke muligheter selvkjørende biler også vil gi oss. Hjulene ruller raskt nå, og Polestar tror det globale elbilmarkedet kommer til å vokse til 29 millioner enheter i 2025. Allerede om to år, i 2021, skal Polestar 3 lanseres, og i likhet med den første Volvo XC40-baserte elbilen skal også denne være en firehjulsdrevet SUV, forteller Forrester til Bilmagasinet.