Volkswagen utvider ID.-familien med GTX, en egen modellbetegnelse. ID.4 GTX blir det nye firehjulsdrevede flaggskipet i den helelektriske modellserien.
Tekst: Sven Furuly, Foto: AMP/net
Helt siden bilens barndom har GT vært en betegnelse forbundet med kjøreglede. Utallige bilprodusenter har gjennom årenes løp lansert «Grand Turismo» biler med sterk appell, enten det har vært i form av fremragende kjøreegenskaper, høy motoreffekt eller et slående design. Da Volkswagen lanserte sin Golf GTI i 1975 tok de GT-uttrykket inn i en ny dimensjon. GTI-suksessen ble enorm, og de tidlige første generasjon GTI’ene er i dag utsøkte samleobjekter. Noen år senere fulgte VW opp GTI-suksessen med å lansere en «superversjon» av Golf med dieselmotor og døpe denne GTD. Bokstavleken gjentok seg i 2016 da GTE ble lansert som en modellbetegnelse på de toppspesifiserte hybridmodellene fra VW. Bokstavene GTX vil på samme måte nå bli et eget merkenavn for en særegen sportslighet. GT med tillegget X vil stå for en kombinasjon av bærekraft og kjøreglede på de elektriske bilene fra Volkswagen.
De første ID.4 GTX kommer til Norge om et par måneder, etter å ha hatt sin digitale verdenspremiere den 28. mars. Som den andre modellene i ID-programmet har ID.4 allerede blitt en synlig modell på norske veier. Med lanseringen av GTX forventer importøren en enda større interesse for modellen. Bak GTX-betegnelsen skjuler det seg blant annet en avansert firehjulsdrift der to elektromotorer driver hver sin aksel gjennom en 1-trinns girkasse. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom de to akslene, og dermed er det heller ingen kardangtunnel som tar opp verdifull plass i bilens kupégulv. De to elektromotorene er også kompakte og lette slik at utgaven med firehjulsdrift har det samme bagasjeromvolumet på 543 liter som utgaven med bare drift på bakakselen. Derimot er tilhengerkapasiteten økt, slik at ID.4 GTX kan trekke en tilhenger med en vekt på inntil 1200 kg.
De to motorene har en samlet ytelse på inntil 299 hk som gir ID.4 en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 6,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h. ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWh netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 475 km (WLTP). Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter når man er underveis. Batteriplasseringen er under gulvet, mellom akslene, og dette bidrar til å gi ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en gunstig vektfordeling.
Den 4,58-meter lange ID.4 GTX har en effektiv aerodynamikk. Cw-verdien er på bare 0,29. Dette er en kombinasjon av den grunnleggende karosseriformen, kombinert med detaljløsninger i fronten, innfelte dørhåndtak – og de skulpturerte baklysene. LED Matrix-frontlykter er standard og gir både svært effektiv belysning av veibanen, og en særegen lyssignatur. Hver modul består av 18 LED-dioder, som kan dimmes individuelt. Når lysene er slått på, bidrar også LED-stripen mellom frontlyktene til særpreget. Bak gir «3D LED»-lyktene med 9 fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene. Dynamiske animasjoner ønsker føreren velkommen og farvel.
Karosseriet har flere lakkerte detaljer enn utgavene med bakhjulsdrift. Dette bidrar til å understreke bilens flytende linjer Takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt. Grillen foran er i sort høyglans. Den bakre støtfangeren har et nytt, slående design, med diffusor i «Galvano Gray». ID.4 GTX kan også leveres i den nye rødfargen «Kings Red Metallic». ID.4 GTX blir en svært velutstyrt bil og prisen vil være fra kr. 459 900 inkl. frakt- og leveringsomkostninger til Oslo. Det blir 7 ulike utstyrspakker å velge mellom, og importøren forventer at de første norske kundene vil få sin ID.4 GTX mot slutten av sommeren.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev