Da VW åpnet for reservasjon av den første elbilen i ID-serien den 8. mai var interessen så stor at kommunikasjonslinjene brøt sammen. Norge er et av hovedmarkedene i VW’s elbilstrategi, og vil få god tilgang på biler.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Frisio Gensch

Reservasjonsmuligheten åpnet samtidig i hele 29 land, men det er seks land som står helt sentralt i den første fasen i VW’s elbilstrategi: Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Østerrike – i den nevnte rekkefølgen. For VW handler dette om mye mer enn å selge de 30 000 bilene som er planlagt produsert i første runde. Det handler om en teknologiskifte av dimensjoner – og representanter for VW-gruppens styre snakker nå om den tredje epoken i VW-historien. Først kom ”Bobla”, deretter Golf, og nå ID.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Interessen for ID. har vært enorm helt siden den første konseptutgaven ble vist i 2016. Med modellen ID.3 1ST åpner VW for reservasjon av den første elbilen i ID- -serien der målet er å produsere mer enn 10 millioner elbiler i løpet av de nærmeste 10 årene. Målet er ikke bare å bli en stor produsent, men også å overta den rollen Tesla har hatt som verdens ledende elbilprodusent. Dette er et svært ambisiøst mål, men den første ID. –modellen har mange av de egenskapene som vil passe for et stort antall elbil-kjøpere, ikke minst nordmenn, som har langt mer elbil-erfaring enn europeere flest.

Startskuddet for reservasjonmuligheten gikk i forbindelse med et ID-arrangement i Berlin den åttende mai

Størrelsesmessig er ID.3 utvendig på nivå med VW Golf, men på grunn av en annerledes pakking av drivlinje og andre komponenter i en elbil, er den innvendige plassen betydelig større. Nettopp modellbetegnelsen ID.3 bidrar også til å identifisere den som en bil i ”Golf-klassen”. Verdens bilprodusenter deler biler in i ulike klasser, der de minste omtales som ”A-klasse”, et hakk opp en ”B-klasse”, dagens Golf tilhører ”C-Klasse”, osv. Skifter man ut bokstavene med tall forstår vi hvorfor den første ID har betegnelsen 3. Dette gir rom for en rekke modeller både over- og under denne i størrelse og pris.

Mer enn 10 000 personer registrerte sin forhåndsbestilling i løpet av det første døgnet. I forbindelse med lanseringen og oppstart av produksjonen i november 2019 har VW tatt frem spesialmodellen ID.3 1ST, og basert på tidligere erfaringer er det nettopp en slik standardisert grunnmodell det lønner seg å bestille i en oppstartsfase. Denne utgaven er utstyrt med det mellomste (av tre) 62 kWh batterialternativet, som gir en rekkevidde på 420 km målt etter WLTP-normen. Ved den endelige bestillingen kan kunden velge mellom tre ulike utstyrsnivå og fire ulike farger.

Nordmenn kan reservere ID.3 gjennom å benytte en spesiell link, og deretter følge de enkle instruksjonene

Ved reservasjon må norske kunder innbetale et depositum på 10 000 kroner (1000 euro i de europeiske landene). Prisen er foreløpig bare angitt til å ligge i underkant av 40 000 euro, og først ved verdenslanseringen på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september vil den endelige prisen bli publisert. Da vil også alle nordmenn som har reservert bilen få en endelig pris, slik at bestillingen gjennomføres, eller reservasjonen kan kanselleres og depositum tilbakebetales.

På bildet ser vi en av de seneste konsept-versjonene (2018) på vei mot familiebilen ID.3

Det er forventet at de første utleveringene av VW ID.3 1ST vil starte opp i midten av 2020. Den skal produseres ved VW-fabrikken i Zwickau, som i løpet av de siste årene er bygd om til å bli gruppens første helt spesialiserte anlegg for produksjon av elektriske biler basert på MEB-plattformen. VW-målet er å produsere og selge 1 million elektriske biler årlig fra 2025 – fordelt på ikke mindre enn 20 ulike modeller. Presseansvarlig for VW i Norge, Anita Svanes, forteller til Bilmagasinet at flere tusen nordmenn er blant de som reserverte bilen det første døgnet, men at det fortsatt er mulig å legge inn sin reservasjon. Dette er linken: (https://www.volkswagen.no/elbil/no/id-modellserien/id.html)Så lenge løsningen er åpen vil man kunne registrere sin reservasjon og kunne regne med å få en av de 30 000 bilene i den begrensede serien som skal produseres i første omgang.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev