Kjøpere fra hele verdens står i kø for å skaffe seg et eksemplar av bilmerket som fylte 55 år i fjor. For første gang er det bygd mer enn 5000 Lamborghini på et år

Tekst: Sven Furuly, Foto: Lamborghini Media

Det startet med drømmen om å bygge en sportsbil som skulle være bedre enn Ferrari, og da verden fikk oppleve vakre kreasjoner som 350 GTV i 1963 og senere den enda vakrere og mer legendariske Miura i 1966, ble det stadig flere pengesterke kjøpere som ønsket en sportsbil fra denne lille eksotiske produsenten i Sant’Agata, like utenfor Bologna. En stadig strøm av nye håndbygde modeller kom til i det første ti-året. Miura ble produsert i 111 eksemplarer det første året, og med unntak av LP500 Countach, som ble vist første gang i 1971, var det få av modellene som ble produsert i større serier. Oljekrisen på ’70-tallet satte en midlertidig stopper for supersportsbilene, og særlig eksporten til USA ble hardt rammet. Resultatet var at Lamborghini ble slått konkurs i 1978.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

facebookfollow

 

Etter en turbulent periode med flere eierskifter fikk Lamborghini tyske Audi som ene-eier av hele den italienske sportsbilfabrikken i 1998. Krativitet, design og fartsressurser har aldri manglet i de mange Lamborghini-modellene som ble produsert mellom 1963 og 1998. Modeller som Espada, Jarama, Bravo, Silhouette og Diablo har gjennom ulike tiår skrevet seg inn i verdens sportsbilhistorie. Verre var det med driftssikkerhet, deleforsyning og servicekostnader.

Lamborghini Aventador, som ble lansert allerede i 2011, ble solgt i 1209 eksemplarer i 2018

Da Audi kom inn på eiersiden var utviklingsarbeidet med Murciélago godt i gang, men takket være økonomi, ressurser og de tyske ingeniørene, ble dette den mest sofistikerte modellen fra Lamborghini noensinne da den ble lansert i 2001. Denne ble noen år senere etterfulgt av den rimeligere Gallardo – med mange konstruksjonsmessige likhetstrekk til sportsbilen Audi R8. Eller kanskje er det tvert om…

Lamborghini Huracan Performante Spyder en herlig åpen sportsbil med midstilt V10-motor

De to modellene Murciélago og Gallardo representerte et vendepunkt for Lamborghini, og med et økende salg kom også den gamle kreativiten og stoltheten tilbake. Fabrikken kan nå se tilbake på åtte år med et stadig økende salg, og Lamborghini selges nå i femti ulike land over hele verden. I 2017 ble det solgt 3 815 biler. Aventador, som ble lansert allerede i 2011, tiltrakk seg fortsatt mange kunder, samtidig som den nyere Hurracân fristet mange viktige kunder til å besøke de 157 forhandlerne fordelt over hele verden. Midt oppe i dette dukket de første ryktene opp om at en SUV i superklasse var under utvikling. Svaret kom senere i 2017, da lanseringen av Super-SUV’en Urus ble en realitet.

Lamborghini-fabrikken ble overatt av Audi i 1998. Det har tatt 30 år å skape suksessen

2018 har representert det største historiske taktskiftet til det legendariske sportsbilmerket. Takket være utleveringene av Urus siden juli 2018 endte det samlede Lamborghini-salget på 5 750 biler i fjor. Det er en økning på 51% i forhold til 2017, og for første gang er det produsert mer enn 5 000 biler på et år. Hvor sterkt dette tallet virkelig er, forstår vi best vet å se tilbake på 2010-produksjonen. Dette året forlot bare 1302 ferdige biler fabrikken. I dag er USA det aller største markedet, med Storbritannia og Tyskland på de to neste plassene. Deretter følger Kina og Canada. SUV’en Urus står allerede etter seks måneders produksjon for nesten en tredjedel (1761 stk) av salget. Urus regnes som verdens raskeste SUV målt i toppfart. I motsetning til de to sportsbilene Aventador som har en V12 motor og Huracân med V10, er Urus utstyrt med en V8 Bi-turbo motor. Denne yter rundt 650 hk og har et dreiemoment på 850 Nm allerede ved 2500 o/min. Fabrikken tror på fortsatt vekst i 2019.