Byton er med sin 1-års fødselsdag et rykende ferskt bilmerke, men mye ved dette prosjektet får oss til å tro at de første elbilene kan rulle ut til de første kundene i Kina mot slutten av 2019.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Byton

Fra første stund har dette prosjektet tatt mål av seg til å skape en elbilprodusent med kunnskap og ekspertise hentet fra ulike deler av verden. Tyske Dr. Carsten Breitfeld kommer fra BMW der han har ledet utviklingsarbeidet av både i3 og i8. Sammen med Daniel Kirchert, som gjennom årenes løp har ledet både Nissan og BMW’s salgsselskaper i Kina hadde de to visjoner om en elbil som skulle overgå alt annet på markedet. Sammen med et team av eksperter og investorer ble selskapet Future Mobility Corporation (FMC) stiftet i Hong Kong i mars 2016.

Det første kollisjons- og kjøretestene er tilbakelagt og de to gründerne Breitfeld og Kirchert er fornøyde

Et drøyt år senere, den 7. september 2017 ble navnet Byton presentert, og konseptet begynte for alvor å materialisere seg. Med på laget hadde de også fått med seg den tidligere BMW-designeren Benoît Jacobs, som hadde hatt ansvaret for både i3 og i8. Dermed begynte ballen å rulle raskere og i januar 2018 hadde selskapet verdenspremiere på elbil-prototypen Byton M-Byte på Consumer Electronics Show i Las Vegas. Allerede i april ble bilen vist for første gang i Europa, og Byton gjennomførte et roadsshow i tre byer: München, Amsterdam og Oslo. Bilen ble presentert på Aker Brygge for media og publikum. Det er ingen overdrivelse å si at interessen var stor, og det er ikke få (uforpliktende) forhåndsreservasjoner som Byton har mottatt fra nordmenn.

Fabrikken i Nanjing skal stå klar til å levere de første serieproduserte M-Byte mot slutten av 2019

Byggingen av den store fabrikken som skal produsere bilene tok også til samtidig som arbeidet med prototypene skred fram høsten 2017. Et område i nærheten av byen Nanjing var sikret til formålet allerede i 2016 med støtte fra kinesiske myndigheter i Jiangsu provinsen. Allerede i april var en del av fabrikken klar til å produsere de første prototypene som skulle gjennomgå kollisjonstester, og deretter kjørbare utgaver for testing på bane og landevei. De første testene under reelle kjøreforhold ble påbegynt i august . Målet er produsere til sammen 100 prototyper og forserie-biler innen utgangen av 2018. Allerede nå er det mer enn 1200 ansatte ved selskapets avdelinger i Kina, USA og Europa.

Etter planen skal fabrikkanlegget for full serieproduksjon i stor skala stå ferdig i oktober, og da er tiden inne for å få på plass alle produksjonslinjene – fra sveising av råkarosserier til lakkeringsverksted og selve monteringslinjene. Alt er i rute til at de første kinesiske kundene kan få sine biler levert mot slutten av 2019. Leveranser til USA og Europa vil starte opp i 2020. Den første Byton-butikken åpner i Shanghai allerede i november 2018. Deretter vil selskapet etablere Byton-forretninger i viktige internasjonale byer. I lys av det store salget konkurrenten Tesla har hatt i Norge gjennom mange år, er det all grunn til å forvente at en av Bytons aller første europeiske forretninger kommer til å åpne i Oslo-området.

Dr. Carsten Breitfeld og D. Daniel Kirchert (til høyre) vil først lansere M-Byte, deretter en autonom K-Byte

Et viktig spørsmål for de mange som har reservert en Byton, og senere vil måtte betale inne et depositum for å bekrefte sin bestilling, er hvor solide finansielle muskler selskapet har. Gjennom to investeringsrunder har selskapet blitt tilført en egenkapital på 700 millioner US dollar. Det er tunge investorer som står bak, og disse er beredt til å skyte inn mer kapital om dette skulle være nødvendig. Mange vil kanskje også spørre seg om selskapet vil være i stand til å levere en elbil-teknologi som ligger helt i tet, ha en finish av premium klasse, og kunne levere en jevn produksjonskvalitet på et høyt nivå fra første deg. Med tysk grundighet, teknologiutvikling fra Silicon Valley og kinesisk produksjonskunnskap, tror vi at dette merket kan bli til en ny stjerne blant elbilene.