Volkswagen presenterer på bilutstillingen i Geneve det fjerde medlemmet i I.D. familien – I.D. VIZZION. Den fullstendig selvkjørende konseptbilen med kunstig intelligens viser hvor fascinerende fremtidens mobilitet kan bli.

Nedtellingen er i gang. Fra 2020 kommer Volkswagen fortløpende til å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family». Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger. Først ut var kompaktbilen I.D. i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ som tok publikum med storm. Tredje modell ut var I.D. CROZZ, som er en kompakt SUV.

Nå på bilutstillingen i Geneve presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien – den selvkjørende I.D. VIZZION. Dette er en fremtidens luksussedan, autonom og stemme- og bevegelsesstyrt. Kunstig intelligens gjør at I.D. VIZZION har læringsfunksjon. Dette er en fasinerende fremtidsbil fra Volkswagen. En fremtidens bil som vil frigjøre tid for passasjerene til andre formål. Volkswagen ser for seg at I.D. VIZZION vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.

Avansert teknologi

Kommunikasjon med I.D. VIZZION skjer via AR-teknologi (augmented reality). Det er som å se inn i år 2030, hvor bilen er fullt ut tilkoplet. Bilens kommunikasjonsteknologi blir som en vert, en virtuell assistent med læringsfunksjon og som kan svare empatisk. Ideen er at I.D. VIZZION skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende (nivå 5) og blir som en privatsjåfør. Den ”digitale sjåføren” tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For både ”sjåføren” og resten av passasjerene betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet. Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.

En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

I.D. VIZZION kommer med helt spesielle lyselementer. Fra en LED-opplyst Volkswagen logo i fronten, til interaktive lys langs siden av bilen, gjennom dørhåndtakene og bakover når bilen kjenner igjen brukerne via ansiktsscanning eller via en elektronisk nøkkel.

Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer. Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

Volkswagen viser med I.D. VIZZION hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025. Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne.

Volkswagen jobber hardt med å videreutvikle moderne biler på alle områder, og målet er å ta i bruk innovativ teknologi for å gjøre biler renere og sikrere samt mye mer brukervennlige og komfortable. Med dette på plass vil bilen bli en enda viktigere brikke i fremtidens mobilitetslandskap, og bilbruk vil også bli tilgjengelig for grupper som ikke kan kjøre i dag – for eksempel på grunn av alderen.

Bruk av kunstig intelligens (AI)

Konseptbilen I.D. VIZZION er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster. Over tid vil slike systemer fortsette å lære seg mer, noe som gjør dem i stand til å reagere på nye situasjoner. I dette ligger det en revolusjon innen programmering. Morgendagens maskinlæring er et viktig steg mot bruk av kunstig intelligens i et lengre fremtidsperspektiv. I.D. VIZZION blir dermed fremtidens intelligente sjåfør. Veien dit kan deles inn i tre etapper; bruk av konvensjonell programmering som i dagens biler, maskinlæring i morgendagens biler og kunstig intelligens i fremtiden.

Lang rekkevidde

Fullelektrisk bil med lang rekkevidde Den 5.11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh. Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og sikrer god stabilitet og en ideell vektdistribusjon. De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner. Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Til sammen utgjør gir de 225 kW systemeffekt. I.D. VIZZION har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).

I.D. VIZZION viser veldig tydelig hvilket potensiale som ligger i Volkswagens heleelektriske arkitektur, kalt MEB. Den er den teknologiske ryggraden i fremtidens elektriske modeller fra Volkswagen, og vil gjøre det mulig å tilby biler med lang rekkevidde og god plass til en optimal pris. Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter. 

I.D. VIZZION oppsummert

  1. Fremtidens bil: I.D. VIZZION er et konsept for neste generasjon Volkswagen luksussedan, helelektrisk med lang rekkevidde på 665 km og fullt ut selvkjørende. Fullstappet av avansert teknologi og innovasjoner.
  2. Autonom: Med virtuell brukerfunksjon og autonom kjøring (nivå 5) gjør I.D. VIZZION et kvantesprang til år 2030.
  3. Paradigmeskifte: Teknologien og det nyskapende designet åpner for en helt ny reiseopplevelse.
  4. Ny frihet: Den autonome og fullt ut tilkoplede I.D. VIZZION gir de som sitter om bord muligheten til å bruke tiden som de vil.
  5. En tredje dimensjon: Interaksjon med I.D. VIZZION via en 3-dimensjonal funksjon som bruker augmented reality (Microsoft HoloLens). HoloLens kan for eks. brukes som læreverktøy for barn, underholdning, som navigasjon eller som et arbeidsverktøy.
  6. Kunstig intelligens: I.D. VIZZION har en læringsfunksjon og kommuniserer med passasjerene gjennom en virtuell vert takket være bruk av kunstig intelligens (AI).
  7. Individuelle tilpasninger: Volkswagen gjør om interiøret til en romslig lounge som kan bli individuelt tilpasset til ulike reisemodus («relax, active, family»)
  8. Velvære ombord: I.D. VIZZION sjekker hvordan passasjerene har det og kan svare med å tilpasse klimafunksjonen og lyset for eksempel.
  9. Biometrikk som nøkkel: I.D. VIZZION gjenkjenner passasjerene via en ansiktsscanner, åpner dørene for automatisk og tilpasser seg til deres profiler (som personlige musikkpreferanser, innstillinger for lys og klimaanlegg).
  10. Stille eleganse: Den stillegående elektriske drivlinjen, med en nyskapende aerodynamikk og komfortable kjøremodus gjør I.D. VIZZION til en særegen sedan.
  11. I.D. familien vokser: I.D. VIZZION blir den fjerde modellen i I.D. familien.
  12. Nedtellingen har startet: I.D. familien fra Volkswagen blir den aller første helelektriske generasjonen. De første modellene lanseres på markedet i 2020.

Tekniske detaljer- I.D. VIZZION

 Utvendige mål

Lengde:                                                                      5,163 mm
Bredde:                                                                      1,947 mm
Høyde:                                                                       1,506 mm
Akselavstand:                                                            3,100 mm
Sporvidde, foran:                                                      1,660 mm
Sporvidde, bak:                                                         1,660 mm
Dekkdimensjon:                                                        255/30 R 24
Utvendig farge:                                                          “Baladi Orange”

Interiør

Variable ‘Open Space’                                               4 seter
Bagasjeromsvolum (med fire passasjerer):              565 liter
Setetrekk:                                                                  St. Tropez skinn

Motor og ytelser

Elektrisk motor foran:                                               75kW
Elektrisk motor bak:                                                  150 kW
Systemeffekt:                                                           225 kW
Batterikapasitet:                                                       111 kWh
Rekkevidde (EU; NEDC):                                        inntil 665 km
Akselerasjon (0–100 km/t):                                      6,3 sek.