Vi er ikke mer beskjedne enn at vi ser på tirsdag den 11. Mars 2014 som en viktig milepæl for den videre veksten i det globale elbilsalget. Dette var dagen da de første motorjournalistene fikk lov til å kjøre den serieproduserte elektriske utgaven av familiebilen Golf – og vi nordmenn stod i første rekke!
Det er vanskelig å ikke la seg rive med – både fordi det dreier seg om å elektrifisere den populære familiebilen VW Golf som er produsert i mer enn 20 millioner eksemplarer siden lanseringen i 1974 – og fordi vi har vært med på laseringen av en bil som mer enn noen annen ”av-mystifiserer” elektromotorer som en fornuftig drivkilde i personbiler. Volkswagen betyr som kjent ”Folkevogn”, og er det en bilmodell som har potensial til å bli en folke-elbil så er det nettopp denne. Ikke minst i Norge, der markedet er svært modent i forhold til de fleste andre europeiske land, ettersom elbilene er unntatt fra de høye avgiftene som rammer biler drevet av fossilt drivstoff, og har i tillegg en rekke gunstige incentiver fra norske myndigheter.
Jeg kjenner en ekte glede over ha kjørt mine første mil i den nye elbilen fra Volkswagen. Den gjør noe med deg, og det er ikke fordi den bringer noe revolusjonerende nytt til torgs. Jeg har kjørt et bredt utvalg av de elektriske kjøretøyene (alle er ikke klassifisert som biler) vi hittil har kunnet kjøpe i Norge, og er i utgangspunktet positiv til slike ladbare biler. Men det skal ikke stikkes under en stol at de har vært mange primitive løsninger, underlig teknologi og hjemmesløyd som har preget elbilene gjennom en årrekke. Da Nissan Leaf ble lansert for to år siden kunne vi ane konturene av en eksplosjon i elbil-salget, men utrolig nok var det den lille amerikanske nisjeprodusenten Tesla som for alvor åpnet nordmenns øyne for de elektriske bilene.
At det nå kommer en elektrisk utgave av familiebilen Golf er ikke overraskende, men når den nå er her, skal vi først applaudere Carlos Goshn som våget å satse milliarder av kroner i utviklingen av Nissan Leaf – og deretter gi vår honnør til styret i Volkswagen-konsernet for å ha tatt det viktigste skrittet i fabrikkens historie siden de lanserte Golf-modellen i 1974 – etter mer enn 25 års produksjon av biler med luftkjølt hekkmotor. Signaleffekten er enorm – selv om en e-Golf ikke har noen oppsiktsvekkende rekkevidde, benytter velkjent teknologi og koster i praksis nøyaktig det samme som konkurrentene. Mest av alt dreier dette seg om å gi troverdighet til elbilen. Å slå fast en gang for alle at det kun er ditt eget kjøremønster og bruksbehov som definerer hvilken drivlinje som skjuler seg under skalle på den bilen du velger: elmotor, hybridløsning, bensinmotor eller dieselmotor. Uansett hva du velger kan bilmodellen den samme: Den populære VW Golf.
Arbeidet med å bygge en velfungerende elbil basert på den 7. generasjon Golf har pågått i årevis. De første batteridrevede testbilene var basert på Golf II, og begynte å rulle på åttitallet. I fjor var flere av oss ute og kjørte en prototyp basert på Golf VI, og litt senere på året lanserte VW den elektriske e-UP. Hittil har norske kunder kjøpt 1762 eksemplarer av denne kompakte elektriske småbilen, men vi har en mistanke om at mange har ventet på e-Golf. Da importøren publiserte prisen og åpnet for bestilling for noen uker siden glødet telefonen, og i løpet av tre timer kom det inn 1200 bestillinger. Da vi reiste til Tyskland for å prøvekjøre bilen for to dager siden hadde antallet vokst til 1686 bestillinger fra de 65 spesialiserte VW-elbilforhandlerne i Norge. 967 sluttbrukere har skrevet kontrakt på bilen – i mange tilfeller uten å ha sett en brosjyre – valget er gjort med kun referanse til bilens spesifikasjoner og utstyr.
Hvordan kommer så disse til å oppleve sin e-Golf, når de første leveransene tar til i begynnelsen av juni? Med stor glede, vil jeg tro! Om vi begynner med konklusjonen på våre prøveturer i Berlin først, så er kortversjonen omtrent slik: Fraværet av tradisjonell motorlyd gir enda bedre komfort, akselerasjonen i lave hastigheter er enda bedre, plassforholdene er nøyaktig de samme, kjøreegenskapene like tiltalende, og med unntak av noen ekstra lekre design-finesser er den akkurat lik en helt ordinær VW Golf. Det er med andre ord forutsigbarheten og gjenkjennelsen som er bilens store styrke. Det skal være like naturlig å gå ut og sette seg inn i en e-Golf som en hvilken som helst av de andre 200.000 Golfene som er solgt i Norge mellom 1974 og 2014.
Hvitfargen symboliserer det rene, og når fornybar energi går med til lading av batteriene representerer de elektriske bilene et viktig bidrag til CO2-reduksjoner. Målt etter NEFZ-syklus (les artikkelen om elbilen BMW i3 for å lære mer om denne) har e-Golf en rekkevidde på 190 km. Da skal man imidlertid være en svært dreven fører, veien skal være tørr, det skal være sommertemperaturer og vindforholdene gunstige. Her har VW mengder av erfaring, og oppgir derfor en realistisk rekkevidde på mellom 130 og 190 km på sommerføre og 100 til 130 km rekkevidde ved vintertemperaturer. For mange vil dette være en helt grei rekkevidde, og forlenges turen på strekninger der det finnes DC hurtigladere, kan 80% av batterikapasiteten lades opp igjen på bare en halvtime. Men om det kniper kan e-Golf også klare seg med et helt ordinært støpsel fra en enkel 10A kurs, men da tar det 13 timer å fylle opp ”tanken” når alt er tomt. Vanlig ladetid fra en 16A kurs vil være ca 8 timer.
Hva er det mest fascinerende med e-Golf? Det er flere ting som gjør den til et gledelig bekjentskap. Den innvendige plassen og ergonomien er som i resten av Golf-programmet: Raus, praktisk og smakfull. En elbil har bare et gir, og når føreren har vridd på startnøkkelen er det bare å velge forover eller revers, og deretter trykke på gasspedalen. Responsen er umiddelbar, og dersom vi blåser i rekkevidde og lavest mulig strøforbruk per kilometer, akselererer den fra 0-60 km/t på bare 4,2 sekunder. Det er raskt som i en GTI, og jeg hadde stor glede av å holde følge med motorsterke Audi A6-ere når trafikklysene skiftet til grønt. I et av Eco-programmene blir det sløvere og atskillig mattere i opplevelsen. Energi kan du vinne tilbake ved å justere bremsekraften fra motoren når du slipper opp gassen, i tre ulike trinn. Volkswagen oppgir et strømforbruk ved blandet kjøring på 1,27 kW per mil. Når du et slik forbruk vil belønningen være lang rekkevidde og en pris per mil (ved en kW pris på kr 0,80 inklusive nettleie og mva) på kr 1,02. Kjør tretten mil og passer tre bomstasjoner underveis, så skjønner du hva det er å spare ved å kjøre en e-Golf…
Grunnprisen er 253. 700 kroner, og da får man en ganske velutstyrt Golf. LED hovedlys, baklys og blinklys er standard, noe som er et viktig bidrag til lavest mulig strømforbruk. Pre-crash og City nødbremser standard på biler som kommer til Norge, i likhet med både DAB-radio og et skikkelig navigasjonssystem med 8” touchscreen fargeskjerm. Det følger også med en App og et års abonnement på Car-Net-e-remote smartphone-styring av lading, oppvarming av bilen og informasjon om ladepunkter. Ekstrautstyret går mest på ulike lakkvarianter, teknikkutstyr som parkeringssensorer og ryggekamera, samt skinninnredning. En ekstrautstyrsliste på bare 18 punkter må være den korteste fra VW i moderne tid… Men det er rett og slett fordi standardutstyret er bra, og en rask opptelling av det vi kunne se på testbilen indikerer en pris på denne på ca 275.000 kroner. Og det er akkurat den typiske prisen på en Golf med diesel- eller bensinmotor som selges i Norge.
I dag ruller det ca 22.000 helt elektriske biler i Norge, og med lanseringen av VW e-Golf tror jeg dette tallet kommer til å stige raskt. Ikke bare fordi den norske importøren planlegger å selge mer enn 2000 biler i 2014 alene, men også fordi andre bilprodusenter neppe kommer til å sitte stille og se dette markedet vokse. Spørsmålet er bare hvem som er nestemann ut, etter Renault, som lanserer sin Zoe i Norge om bare fjorten dager? Norge kommer trolig til å ha gunstige vilkår for elbiler i mange år fremover, og jeg er overbevist om at en prøvekjøring av en elbil som e-Golf vil få deg til å seriøst vurdere en slik drivlinje – bare rekkevidden passer ditt kjøremønster i hverdagen. Som sannsynligvis er kortere enn du tror…
GRUNNDATA: Volkswagen e-Golf
Motor: Permanentmagnet synkronmotor
Drivlinje: Et trinns gir /forhjulsdrift
Drivstoff: Strøm
Effekt: 115 hk (85 kW) 3.000-12.000 o/min
Dreiemoment: 250 Nm fra 0-3.000 o/min
Batteri: Lithium-ion, 24,2 kWh
Strømforbruk : 1,27 kWh per mil
Rekkevidde: 190 km NEFZ
Praktisk rekkevidde: 130-190 km
CO2-utslipp: 0 gram/km
Toppfart: 140 km/t
Aks. 0-100 km/t: 10,4 sek
Egenvekt m/fører: 1585
Mål (LxBxH) : 427 x178 x 176 cm
Akselavastand: 263 cm
Bagasjerom min/max 341/1231
Pris (rimeligste) kr 251.400.-
Pris (som testet): kr 275.000.-