Denne uken er det nøyaktig førti år siden det første eksemplaret av tidenes største europeiske bilsuksess rullet av samlebåndet i Wolfsburg. Vi kommer til å feire jubilanten med en rekke artikler her på bloggen i tiden fremover.

Ikke mindre enn 30 millioner Golf, fordelt på syv ulike generasjoner, er solgt siden det første eksemplaret rullet av produksjonslinjen på VW-fabrikken i Wolfsburg. Dette representerte slutten på flere ti-år med vannkjølt motor og bakhjulsdrift, og startet en helt ny epoke med VW tverrstilt frontmotor og forhjulsdrift. Selv om VW allerede hadde produsert modellen K70 et års tid med en slik drivlinje, var det med Golf det hele skulle briste eller bære.

Etter 21,5 millioner eksemplarer av den trauste Bobla gjennom nesten 35  år, var konkurrentene i ferd med å løpe fra VW, og den nye familiebilen med sin lette og elegante design – formgitt av Giorgio Giugiaro i samarbeid med Volkswagen design – hadde et enormt forventningspress. Det er ikke vanskelig å konkludere med at den innfridde, og allerede i oktober 1976 var det blitt produsert 1 million eksemplarer av  Golf MkI. Denne generasjonen – med sitt kantede karosseri og store glassflater – ble produsert fram til sommeren 1983. I løpet av disse årene lanserte VW flere oppsiktsvekkende varianter, der vi først og fremst må trekke fram GTI med sin 16 liters motor og 110 hk i 1976, Golf Cabriolet i 1979 og GTD Turbodiesel i 1982.

Golfcab til bloggSelv om grunnmodellen ble erstattet av en ny MkII i 1983, var det likevel en variant av det originale Giugiaro-designet som ble produsert i mange år, og det var Cabriolet-utgaven. Denne ble bygd på Karmann-fabrikken praktisk talt uforandret fram til 1987, der den fikk en lett kosmetisk modifisering før ytterligere noen hundre tusen åpne Golf’er ble produsert fram til generasjonsskiftet i 1993. Ikke bare var den lukkede utgaven av Golf en suksess, Golf Cabriolet var også på denne tiden verdens mestselgende kabriolet. Hele Golf-historien vil du finne i bladet Bilklassikere, med et sammendrag av historien her på bloggen gjennom de kommende månedene.