Eidfjord Veteranbusslag har hatt en 1939 modell Diamond T modell 509 som restaurerings-prosjekt i en årrekke. Den flotte Bussen ble ferdig restaurert til åpningen av den nye Hardangerbrua.
Dugnadsgjengen i Eidfjord Veteranbusslag arbeidet på spreng for å få det gamle klenodiet ferdig til den offisielle åpningsdagen 17.august 2013. Bussen fikk da æren av å være blant de første kjøretøyene som krysset Hardangerfjorden på den nye bruforbindelsen.
Leder i Eidfjord Veteranbusslag, Torin Salvesen forteller at bussen er den ene av opprinnelig to tvillingbusser som ble levert til Odda-Breifonn-Hovden Billag A/S i 1939. Den hadde opprinnelig registreringsnummeret R-6798, mens tvillingbussen hadde R-6799. Buss-karosseriene ble bygd ved Andr. Rasmussen Karosserifabrikk i Bergen og var den gangen svært forseggjorte og elegant utstyrte karosserier. De hadde 20 sitteplasser, solskinnstak, overlysvinduer og et vakkert utformet frontparti. Setene var trukket i rødt skinn. Bussene var utstyrt med en sekssylindret fireliters Herkules bensinmotor og ble den første tiden satt inn i sommerrute over Haukeli.
Diamond T Motor Car Company er først og fremst kjent for sine lastebiler og militære kjøretøy, men de produserte også chassis for busser. Selskapet ble etablert av Charles Tilt i Chicago i 1905. Diamond T var egentlig merket som hans far brukte i markedsføringen av sko og støvler som han produserte, men da unge Charles startet sin egen forretning, benyttet han farens merkenavn der T står for Tilt. Selskapet produserte personbiler og militære kjøretøy, som blant annet tanktransportere, samt et stort antall buss-chassis. Disse chassisene ble påbygd lokalt produserte karosserier i de landene de ble skipet til. Chassis ble levert over hele verden, også hit til Norge.
På slutten av bussenes aktive karriere, rundt 1955, gikk de begge to som rutebiler i Eidfjord. Da de senere ble var utrangerte som rutebusser, ble den ene bussen dumpet i Hardangerfjorden, mens den andre, R6798, ble tatt vare på og solgt til Statens Vegvesen som brukte den til mobil hvilebrakke fram til den ble satt til side hos en ansatt i Vegvesenet. Der ble den stående fram til 1982. Dette året ble Eidfjord Veteranbusslag stiftet og laget begynte ganske fort å kaste sine øyne på det gamle klenodiet fra 1939. Veteranbuss-entusiastene satte seg fore å restaurere den gamle bussen, men det skulle vise seg å være et stort og langvarig prosjekt. Det tok 31 år, for å være helt nøyaktig, men hvilket resultat! Dette er kulturhistorie på sitt beste.