Den japanske bilgiganten har så langt bare satset på hybridbiler og brenselcelle-drevne elektriske biler, men nå kommer batteribilene. De to første er allerede presentert i Kina, og viser at Toyota mener alvor.

Tekst: Sven Furuly. Foto: Toyota Media

Mange har undret seg over Toyotas nølende holdning til å delta i det sterkt økende globale salget av batteri-elektriske biler. Det har ikke manglet på engasjement når det gjelder hybridbiler eller hydrogendrevne brenselcellebiler. Med mer enn 13 millioner (status februar 2019) solgte elektrifiserte biler siden presentasjonen av den første Prius i 1997 er det neppe tvil om at Toyota behersker teknologien.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

I den senere tid er det kommet flere ulike pressemeldinger fra Toyota som tydelig viser at det er et stort engasjement i batteridrevne elbiler, og at en lansering og produksjon av flere ulike modeller er nær forestående. Nylig presenterte Toyota sine samarbeidsplaner med Subaru om utvikling og lansering av en helt ny elektrisk modulær plattform som også er egnet for firehjulsdrift – der også en SUV i C-segmentet inngår i planene.

En elektrisk utgave av C-HR (legg merke til EV-merket på panseret) ble vist for noen uker siden i Shanghai

En nyhet som er ”gått under radaren” i Norge, er verdenspremieren på en elektrisk utgave av den populære crossover-SUV’en Toyota C-HR. Modellen, som i utgangspunktet bygger på dagens TNGA-plattform delt med hybridbilen Prius, den populære SUV’en Rav4, den nylig lanserte familiebilen Corolla, med flere, ble vist i to batteri-elektriske utgaver på bilutstillingen i Shanghai i Kina for en drøy måned siden. Modellene C-HR og søstermodellen IZOA skal lanseres i Kina som de første batterielektriske bilene til å bære Toyota-navnet.

C-HR er en frisk og sporty crossover-SUV fra Toyoya, og selv i elektrisk utgave har den beholdt sitt særpreg 

Salget skal starte i 2020, og det første markedet som åpnes er Kina og deretter USA. Toyota skal introdusere hele ti ulike batteri-elektriske biler globalt i løpet første halvår i 2020. Bilmagasinet kjenner ikke til tidspunkt for produksjonsstart av de ulike modellene, og verken Toyota Norge eller den norske Subaru-importøren vil si noe om et lanseringstidspunkt i Norge. Det vi derimot har fått bekreftet er at Toyota planlegger å selge 5,5 millioner BEV (Battery Electric Vehicle) globalt i 2030.

Tvilling-modellen til C-HR, IZOA skal kun markedsføres i Kina. Men et stort antall globale modeller kommer

Disse nyhetene, sammen med rykter om at Toyota nå har produksjonsklare Solid State batterier, kan bety at vi i løpet av bare noen få måneder kan bli vitne til store endringer i utvikling, produksjon og salg av elektriske biler. Toyota skaper forventninger, men dette bidrar også til å skape usikkerhet blant de mange nordmenn som i dag har bestilt elbiler av andre merker for levering i 2020 og tidlig i 2021.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev