En ny runde med testresultater fra den frittstående organisasjonen EuroNCAP er nylig publisert, og viser tydelig at det mangeårige arbeidet med å tildele nye biler stjerner for kollisjonssikkerheten fungerer bra.

Av Sven Furuly

En bil kan oppnå maksimalt fem stjerner dersom den byr på høy sikkerhet i en rekke ulike testdisipliner. Testingen av nye biler foregår kontinuerlig, og nye resultater publiseres hvert kvartal. I den seneste testrunden er fire av disse bilene aktuelle for Norge: Lexus IS 300h, som du kan les om i vår prøvekjøring på side 8, samt familiebilen Mazda 6 og de to småbilene Opel Adam og Mitsubishi Spacestar, som vi alle har presentert i tidligere utgaver av Bilmagasinet i år.

Bilene testes og resultatene vektes i forhold til hvilken klasse bilen tilhører. Både Lexus IS 300h og Mazda 6 oppnådde den ettertraktede 5-stjerners klassifiseringen, mens de to småbilene kun kvalifiserte seg til fire stjerner. Dette er et resultat de deler med en rekke bilmodeller i flere ulike klasser – fra elbilen Mitsubishi iMiEV og den lille Fiat Panda, til store og tunge biler som Jeep Grand Cherokee og Isuzu D-Max.

Stjernene forteller ingenting om en innbyrdes rangering mellom store og små biler, men kun om bilens kollisjonssikkerhet innenfor sin klasse. I følge EuroNCAP er Renault Clio den sikreste bilen i den såkalte ”supermini” –klassen der vi finner Opel Adam og Mitsubishi SpaceStar.

Poengene som helt til slutt kommer til uttrykk i form av stjerner, er basert på hvor godt en voksen person som sitter i en av bilens forseter er beskyttet ved en front mot front kollisjon, skadeomfanget ved en sidekollisjon med et annet kjøretøy, eller en stolpe, og mulige whiplassskader ved påkjøring bakfra. Også sikkerheten for et 18 måneder gammelt barn i et bakovervendt barnesete, og et 3 år gammelt barn plassert i forovervendt barnestol i baksetet blir vurdert.  Poeng blir også gitt i forhold til hvor aggressiv bilen er i fronten ved påkjørsel av en fotgjenger. Her spiller utforming av støtfanger og panser en betydelig rolle når det gjelder å redusere skadeomfanget på en person som blir påkjørt – enten det er et barn eller en voksen.

Helt til slutt vil elektroniske hjelpemidler som ESP, assistanse ved panikkoppbremsing, varsling når sikkerhetsbelter ikke er i bruk og mulighet for å legge inn en hastighetsbegrensing i bilen, være eksempler på utstyr som gir ekstra poeng i sammendraget.

Ved å gå inn på hjemmesiden til EuroNCAP er det mulig å sammenlikne bilmodeller i de ulike klassene. Er en Volvo sikrere enn en Lexus? Det er et av de mange svarene du finner – og husk at disse testene er gjort av en uavhengig organisasjon.