Endelig kan BMW-entusiaster igjen glede seg over en åpen sportsbil fra BMW, med alle de klassiske elementene en slik bil skal ha. Ikke minst har Z4 kjøreglede på et høyt nivå.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Allerede ved første blikk er det klart at Z4 er en roadster formgitt og konstruert for å bære BMW’s rike sportsbil-tradisjoner videre. Den henter inspirasjon fra tidligere BMW-legender – ikke minst fra Z8 – men er på ingen måte retro i verken utseende eller ytelser. Det kileformede karosseriet har de klassiske nyrene og velkjent front-uttrykk, men viser likevel en tydelig ny designretning for Z4.

Lavere vekt og kraftige motorer gjør den nye Z4 M40i raskere enn den gamle M2

En 50/50 vektfordeling mellom foraksel og bakaksel gir perfekt balanse i sportsbilen. Ved hjelp av aerodynamiske hjelpemidler, som en hekkspoiler på bakluken og en diffuser, er veigrepet på plass selv i høye hastigheter. For å redusere vekten er så vel skjermer som bakluke lagd av kunststoff. I sitt første modellår blir den nye Z4 tilgjengelig i tre ulike motorversjoner: sDrive20i med 197 hk, sDrive30i med 258 hk, og som toppmodell M40i med 340 hk. M-modellen får en akselerasjonstid fra null til 100 km/t på 4,6 sekunder. Nürburgring Nordschleife har vært en viktig testarena, og denne utgaven av Z4 er i stand ti å levere rundetider på rundt 7:55.

Alle sider ved den nye Z4 er videreforedlet i forhold til tidligere BMW-roadstere. Arven etter legendariske modeller som 507 og Z8 har inspirert BMW-ingeniørene til å hente ut den perfekte balansen og solide fartsressurser. De to fire-sylindrede motorene i sDrive20i og sDrive30i har begge twin-scroll turboer for rask respons og et høyt dreiemoment gjennom et bredt turtallregister. Særlig sDrive30i med sine 400 Nm fra 1550-4000 o/min er imponerende for en to-liters motor.

Føreren sitter lavt, og bak seteryggene er det en vindavviser som kan slås opp ved behov

Cockpit er moderne, og alle instrumenter og betjeningskontroller er orientert mot føreren slik vi er vant til fra BMW. Akselavstanden er kortere enn forgjengeren, og det betyr at føreren sitter enda nærmere bakakselen. De første tyske kundene får sin nye Z4 i mars 2019, og deretter følger de ulike europeiske markedene. Norske kunder vil trolig få sin Z4 tidlig neste sommer.