Norsk bilproduksjon kan neppe beskrives som suksessfylt gjennom årenes løp, men når det gjelder tilhengere er situasjonen noe ganske annet – og nå lanserer en helt ny produsent et produkt som ser virkelig bra ut.

Med kjente investorer og næringslivstopper i ryggen ble Lobster, et nytt norsk tilhengermerke, lansert tidligere i høst. Vi var til stede ved den norske premieren, og det er ikke tvil om at vi står foran et merke som både bryter med tradisjoner og våger å utfordre de etablerte leverandørene.
Bak initiativet til en tilhenger som bryter med det meste vi har sett tidligere, står gründeren Per A. Ødegård, som har tilbrakt mange år i Kina. ”Etter mange år i et land med stor produksjonskapasitet tenkte jeg mye på automotive-produkter som ved hjelp av innovasjon og nye tanker kunne finne en plass i det norske markedet. Bilproduksjon har ingen lykkes med, men det er flere norske tilhengerprodusenter som har en god omsetning og solid økonomi. Vi ville tilføre noe nytt, spennende og innovative. Da vi begynte å tenke på tilhengere så vi at behovene var i endring, og store kundegrupper blir stadig mer kresne – enten det gjelder valg av bil, deler og rekvisita. Flere og flere er opptatt av estetikk i kombinasjon med bruksegenskaper, så dermed fant vi ut at det var på høy tid med et nytt tilhengerkonsept.

Lobster kommer hellakkert i flere ulike farger, har lettmetallfelger som standard, har unike aerodynamiske egenskaper som reduserer luftmotstand, og er konstruert for hastigheter helt opp i 140 km/t. Tilhengerne er designet for tøff bruk under nordiske forhold og konstruert i ekstruderte aluminiumsdeler. De er også utstyrt med dempere og vedlikeholdsfrie bremser. Lobster tilhengerne kan også utstyres med lokk som har påmonterte rails, som ikke bare beskytter lasten mot vær og vind, men som brukeren også kan feste en lasteholder ( til f.eks. sykler) eller en skiboks på.

Lobster-2

Lobster-3

Lobster-4

 Det er den kjente norske industridesigneren Halvor Thorsen som har designet Lobster, med særlig tanke på nordiske forhold. Med seg på laget har gründer Ødegård fått et antall tunge investorer, med blant annet CHG (investeringsselskapet til Gerhard Heiberg og hans to sønner) og Dyfam (investeringsselskapet til Jens P. Heyerdahl d.a.y).
- Investoren Gerhard Heiberg har uttalt sterk tro på prosjektet og sier: “Vårt engasjement i Lobster Trailers bunner i analyser av dette markedet, og troen på et sterkt konsept. Tilhengermarkedet er overmodent for en aktør som tør drive produktutvikling og kundetilpasset innovasjon.”

Førsteinntrykket vårt er at Lobster byr på noe som er atskillig mer attraktivt enn noe annen vi tidligere har hektet på tilhengerkula bak på bilen – i det minste innenfor produktgruppen varetilhengere.

Modellutvalget til Lobster er befriende enkelt og oversiktlig. Den utgjør til sammen seks ulike modeller, basert på to hovedmodeller: Lobster GP 20 og GP 25. Begge har en innvendig bredde i lastekassen på 127 centimeter mens GP 20 har en lengde på to meter og GP 25, logisk nok, 250 centimeter. Nettovekt er henholdsvis 245 og 268 kilo. Prisene for de to basismodellene er 25.900 kroner for GP 20 og 29.900 kroner for GP 25. Den relativt høye prisen skal gjenspeile en viss eksklusivitet og premium-utførelse. Hengerne er også EU-typegodkjente (EC Whole Vehicle Type Approval – ECWVTA).
Selv om fokuset i oppstarten er å raskt etablere seg på det norske markedet, har arbeidet med vekst utenfor Norge allerede startet. Lobster har allerede etablert en salgsorganisasjon i Sverige, og har ambisjoner om å raskt få fotfeste i det nordiske markedet. før blikket eventuelt rettes mot andre eksportmarkeder.