Blant de kjappe og spennende GTI-bilene på markedet, har vi gjennom årenes løp sett flere ulike Opel-modeller med OPC-merke på hekken. De færreste vet at det skjuler seg en rik motorsport-historie bak denne betegnelsen.

Sier du GTI, tenker nok de fleste bilentusiaster på en helt bestemt bilmodell, og hører du ordene AMG eller Quattro vil tankene gå til spesialfirmaer som utvikler og bygger høyprestasjonsmodeller i små serier for velkjente tyske premium-bilmerker. OPC er også et slikt selskap. Opel Performance Center ble etablert i 1997 som en frittstående del av Opel, og oppgavene har fra første dag vært utvikling og foredling av ulike Opel-modeller. Den første spesialmodellen senteret utviklet, var en 160 hk utgave av Astra, og de 3000 prosjekterte bilene ble utsolgt i løpet av bare fire måneder, ved lanseringen i 1999.

Gjennom årenes løp har vi sett en rekke ulike Opel-modeller, fra den lille Corsa til MPV’en Zafira i OPC-trim, men i Norge har OPC-bilene levd litt i skyggen av GTI-betegnelsen til VW, ST-betegnelsen til Ford og RS-betegnelsen til Audi. Like fullt er det solgt globalt mer en 50.000 Opel OPC biler fram til i dag. Høsten 2001 viste spesialistene i Rüsselsheim den attraktive konseptbilen Astra OPC X-treme Concept. Prestasjonene til denne konseptbilen var en racerbil verdig, men den røde Opel X-treme endte bare som et konsept.

http://www.autogaleria.hu -

Tolv år er gått, og nå står en ny Astra OPC Extreme klar for presentasjon på den internasjonale bilutstillingen i Genéve, som åpner den 6. Mars. Den blir presenter i Opel Motorsport –fargene, og er konstruert for et liv på både racerbane og landevei. OPC EXTREME blir den raskeste gateregistrerte Astra noen sinne, tro mot det som alltid har vært mottoet til Opel Performance Center: «OPC: Pure Passion».

Opel Astra OPC EXTREME er basert på Astra OPC-løpsbilen som går i langdistanseserien «Nürburgring Endurance Championship» (VLN) – men får de nødvendige endringene slik at bilen blir fullt lovlig til gatebruk. Ved hjelp av karbonkomponenter i høy kvalitet er vekten redusert sammenlignet med den 280-hesters Astra OPC som ble lansert i 2012. Integrert sikkerhetsstruktur, racingseter og sekspunktsbelte betyr at en entusiastisk eier også kan bruke sin OPC til banekjøring om det er ønskelig.

OPC EXTREME inneholder kompromissløs raceteknologi for bruk på offentlig vei, eller som mange førere av høyprestasjonsbiler gjør: Kjører noen runder, eller deltar i kjørekurs på den berømte racerbanen Nürburgring i Tyskland. Det var nemlig der Astra OPC EXTREME ble født – på Opel Performance Center som ligger rett ved den legendariske banen. Alle sportsbiler fra Opel, som Corsa OPC, Astra OPC og Insignia OPC, er blitt kjørt over 10.000 kilometer rundt Nordsløyfen på den berømte racerbanen som en del av krevende testing under de tøffeste forhold.