Elektriske varebiler vil utvilsomt hvert prege bybildet etter hvert, og allerede i løpet av året dukker den velkjente Combo opp med en elmotor på 100 kW.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Japanske Nissan og kinesiske Maxxus har begge vært to innovatører innenfor mellomstore og store elektriske varebiler, men i løpet av 2021 kommer det til å dukke opp en rekke konkurrenter. Ikke minst fra den tidligere franske PSA-gruppen, der nyttekjøretøyer utgjør en viktig del av bilproduksjonen. Også Opel tilhører denne gruppen, som i likhet med konsern-søstrene Citroën og Peugeot har flere varebiler på programmet. En av disse er Opel Combo, som bygges i to ulike lengder med inntil 4,4 kubikkmeter volum og 800 kg nyttelast. Også en ”dobbelkabiner” med sitteplass til fem personer og et stort varerom står på programmet.

Med en nyttelast på inntil 800 kg, mulighet for skyvedør på begge sider og inntil 275 km rekkevidde, kan Opel Combo e-Cargo bli en håndverker-favoritt.

Med lanseringen av en elektrisk utgave planlegger produsenten å fortsette å tilby de samme variantene som vi i dag kjenner med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Den elektriske Opel Combo e-Cargo har en batterikapasitet på 50 kWh, som gir varebilen en rekkevidde på inntil 275 km. Takket være en ladehastighet på inntil 100 kW fra en hurtiglader, vil det være mulig å lade opp batteriet til 80% på en halvtime. Dermed vil bilen raskt kunne lades for ytterligere rekkevidde i løpet av arbeidsdagen. Etter det vi erfarer vil også bilen bli levert med en 11 kWh ombordlader som standard, for rask ladning i løpet av natten eller på en fast parkeringsplass med 3-fase tilgang. Opel Combo e-Cargo kommer til Norge i løpet av høsten.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev