Norge har lenge stått i en særstilling når det gjelder appetitt på elektriske biler, men ser vi på den globale salgutviklingen for Nissan Leaf, er det også andre markeder som kan vise til en stor vekst gjennom fjoråret.
Salget av Nissan Leaf økte med hele 130% i USA fra 2012 til 2013, noe som ga en ny salgsrekord på hele 22 610 biler. Ikke mindre enn 2 592 nye Leaf ble registrert i USA i desember – også dette en ny rekord. Salget har steget jevnt hver eneste måned i USA etter at Nissan begynte å bygge den populære elektriske bilen på amerikansk jord.
Da den lokale produksjonen av Nissan Leaf startet opp i januar 2013 ble det samtidig introdusert et noe enklere utstyrsnivå, og disse to faktorene førte til en betydelig prisreduksjon for de amerikanske elbil-kjøperne.
Konsernsjefen i Renault-Nissan alliansen, Carlos Ghosn, er fornøyd, men slår likevel fast at produksjonen i Smyrna i Tennesse fortsatt ligger på et lavt produksjonsvolum. Han har forventninger om å doble salget i USA på kort sikt. ”Vi har nå en salgstakt i USA som ligger på ca 3000 biler per måned, som utgjør en omsetning på 36 000 Nissan Leaf årlig. Det neste trinnet er å løfte salget til 4000 biler per måned, eller ca 50 000 biler årlig, men han setter ingen konkret dato for når dette målet skal nås.
Den rimeligste utgaven av Nissan Leaf koster $ 29 830 i USA. Kjøpere av elektriske biler får i tillegg en statlig avgiftslette på $ 7 500, og dermed kan en elbil som Nissan Leaf også være konkurransedyktig i forhold til biler med forbrenningsmotor i USA.
Ikke bare Nissan, men også de øvrige bilprodusentene hadde et rekordhøyt salg av hybridbiler og ladbare biler (inkludert lette varebiler) på det amerikanske markedet i fjor. Salget av biler som er helt- eller delvis drevet av elektriske motorer økte til anslagsvis 578 000 enheter i fjor, en økning på 100 000 i forhold til året før. Dette betyr at 3,7% av alle nye biler som ble solgt på det amerikanske markedet i fjor faller inn under kategoriene hybrid, plug-in hybrid eller helt elektriske biler.
Det største hybridbilsalget har Toyota, anført av Prius, med hele 344 892 biler i fjor. Hoppet ned til andreplassen, der vi finner Ford, er betydelig, og endte på 87 776 enheter. Dette tallet inkluderer også et antall rene elektriske biler. Ford, som i sin tid eide norske Think, har en betydelig produksjon av både elektriske biler og hybridbiler i USA. General Motors hadde enorme forventninger til Chevrolet Volt (og den europeiske utgaven Opel Ampéra) de den ble introdusert, men salget av hybridbiler fra GM har falt med 15% i 2013, til 48 724 enheter.
Litt overraskende for de fleste er det trolig at Hyundai, som bare har en eneste modell med hybrid drivverk i USA, selger flere hybridbiler på det amerikanske markedet enn Honda, som har åtte ulike hybridmodeller i USA. En hybridutgave av sedan-modellen Hyundai Sonata ble solgt i et antall på over 22 500 biler i fjor, mens Hondas samlede hybridbilsalg var 20 616 biler i USA i fjor.