Det er gått femti år siden den legendariske bilmodellen – lett gjenkjennelig med sin blå farge og to hvite striper – dukket opp. Nå feirer Renault jubileet med å stille til start med fem Renault R8 Gordini.

Det offisielle fabrikklaget ”Team Renault Classic” stiller til start i Monte Carlo Historique med fem eksemplarer av den legendariske rallybilen, basert på standardutgaven av Renault R8 som ble lansert i 1964. Den kompakte familiebilen med hekkmotor ble introdusert i 1962 som en etterfølger til Dauphine, som også hadde vært produsert i en Gordini-utgave. R8 var i 1962 den første bilen i sin klasse som ble levert med skivebremser på alle fire hjul – det samme året som også Porsche introduserte skivebremser på 356C. R8 var utstyrt med en 956 cm firesylinderet motor med en effekt på 44 hk.

R8-2

En utgave med 1108 ccm motor på 50 hk ble lansert i 1964, med betegnelsen R8 Major. Med utgangspunkt i denne motoren ble R8 Gordini (internkode R1134) lansert bare noen måneder senere. Et mer avansert topplokk, høyere kompresjon og doble 40 mm Solex-forgassere var de viktigste bidragene til en effekt på hele 90 hk. En fire-trinns tettsteget girkasse, doble støtdempere bak og stivere fjærer bidro til å gi bilen sportslige prestasjoner. Denne Gordini-modellen var kun tilgjengelig i blå farge med doble hvite striper. Et annet kjennetegn i forhold til R8 Major var de 200 mm store frontlyktene. De aller fleste forbinder R8 Gordini med doble frontlykter, men dette fikk den først i 1967 – sammen med en 1255 ccm motor på 100 hk.

R8-3

De fem bilene starter fra Reims, som ligger nordøst i Frankrike, den 24. januar.  De får dermed en atskillig kortere kjøretur enn de norske klassikerne som er påmeldt Monte Carlo Historique. Årets historiske rally er det syttende i rekken, og har i likhet med ”selve” Rally Monte Carlo målgang i Monaco. Der kunne publikum for øvrig feire Sebastien Ogier i Volkswagen som vinner av årets løp den 19. januar. Målgang for Monte Carlo Historique finner først sted natten mellom 28. og 29. januar. Til å kjøre de fem gamle rallybilene har Renault plukket ut et en rekke erfarne førere, der flere av disse kjørte R8 Gordini da bilene var aktive i rally og racing på sekstitallet. Vi kommer tilbake med en større rapport fra Monte Carlo Historique etter at løpet er ferdig. 

R8-4