Det er gått femti år siden den legendariske bilmodellen – lett gjenkjennelig med sin blå farge og to hvite striper – dukket opp. Nå feirer Renault jubileet med å stille til start med fem Renault R8 Gordini.
Det offisielle fabrikklaget ”Team Renault Classic” stiller til start i Monte Carlo Historique med fem eksemplarer av den legendariske rallybilen, basert på standardutgaven av Renault R8 som ble lansert i 1964. Den kompakte familiebilen med hekkmotor ble introdusert i 1962 som en etterfølger til Dauphine, som også hadde vært produsert i en Gordini-utgave. R8 var i 1962 den første bilen i sin klasse som ble levert med skivebremser på alle fire hjul – det samme året som også Porsche introduserte skivebremser på 356C. R8 var utstyrt med en 956 cm firesylinderet motor med en effekt på 44 hk.
En utgave med 1108 ccm motor på 50 hk ble lansert i 1964, med betegnelsen R8 Major. Med utgangspunkt i denne motoren ble R8 Gordini (internkode R1134) lansert bare noen måneder senere. Et mer avansert topplokk, høyere kompresjon og doble 40 mm Solex-forgassere var de viktigste bidragene til en effekt på hele 90 hk. En fire-trinns tettsteget girkasse, doble støtdempere bak og stivere fjærer bidro til å gi bilen sportslige prestasjoner. Denne Gordini-modellen var kun tilgjengelig i blå farge med doble hvite striper. Et annet kjennetegn i forhold til R8 Major var de 200 mm store frontlyktene. De aller fleste forbinder R8 Gordini med doble frontlykter, men dette fikk den først i 1967 – sammen med en 1255 ccm motor på 100 hk.
De fem bilene starter fra Reims, som ligger nordøst i Frankrike, den 24. januar. De får dermed en atskillig kortere kjøretur enn de norske klassikerne som er påmeldt Monte Carlo Historique. Årets historiske rally er det syttende i rekken, og har i likhet med ”selve” Rally Monte Carlo målgang i Monaco. Der kunne publikum for øvrig feire Sebastien Ogier i Volkswagen som vinner av årets løp den 19. januar. Målgang for Monte Carlo Historique finner først sted natten mellom 28. og 29. januar. Til å kjøre de fem gamle rallybilene har Renault plukket ut et en rekke erfarne førere, der flere av disse kjørte R8 Gordini da bilene var aktive i rally og racing på sekstitallet. Vi kommer tilbake med en større rapport fra Monte Carlo Historique etter at løpet er ferdig.