Polestar 2 er i løpet av det siste året blitt et stadig mer vanlig syn på norske veier. Om kort tid står lanseringen av en SUV for tur. I mellomtiden slipper selskapet bilder av et helt nytt Polestar sportsbil-konsept.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp. Net

Helt siden den første presentasjonen av det nye bilmerket Polestar i 2017 har vi ventet på en mer omfattende modell-palett enn de vi har sett så langt. Visst er den ultra-kostbare og avanserte Polestar 1 en viktig døråpner for selskapet, men ikke spesielt interessant rent kommersielt. Den jobben er det Polestar 2 har fått, og den firehjulsdrevne sedan-modellen er blitt varm mottatt i en rekke land. Bilen, som er basert på svensk know-how (Volvo) og i første rekke kinesisk kunnskap (Geely) om batterier og elbil-plattformer, har også funnet mange kjøpere i Norge.

Konseptbilen Polestar O2 kan raskt omskapes til en åpen fire-seters kabriolet med et enkelt knappetrykk.

Den neste modellen vi kan vente fra Polestar er SUV-en Polestar 3 tilpasset de mange markedene som foretrekker denne biltypen fremfor en mer klassisk sedan. Et spennende spørsmål er om denne får et større batteri enn de som sitter i Polestar 2. Rekkevidden på denne modellen er på 440 km, og ettersom en SUV har et større frontareal med dårligere cW-verdi, og ofte er litt tyngre, er det å håpe. Rekkevidder i den mellomste delen av 400-tallet vil i manges øyne være noe beskjedent.

Deler av stilen til Polestar O2 er hentet fra konseptbilen Precept fra 2020, som knapt ble vist publikum på grunn av pandemien. 

Mens vi undres over SUV-spesifikasjonene og venter på lanseringen av denne Polestar 3, viser selskapet frem en helt ny elektrisk kabriolet som en konseptbil. Det er en 2 + 2 konfigurasjon og bygger delvis på designelementer fra 4-dørs konseptbilen Precept som ble vist i 2020. Den nye konsept-kabrioleten er utstyrt med en manøvrerbar hardtop med et stort panoramaglass i taket. Dermed beholdes kabriolet-følelsen selv når vær og årstid gjør det ukomfortabelt å kjøre åpent.

Dashbordet følger en linje som etterhvert er blitt en klassiker i elbilene: En midtstilt loddrett skjerm orientert mot føreren.

Interiøret er formgitt for å skape en blanding mellom komfort og sportslighet. Som elektriske biler flest er førerplassen orientert mot flere større display-skjermer. Samtidig har Polestar lagt vekt på at bilen skal være så bærekraftig som mulig. Et eksempel på det er at alle «myke» overflater er bygd opp ved hjelp av resirkulert polyester. Komponenter i chassis og hjuloppheng er konstruert i aluminium for å kombinere maksimal styrke med lav vekt. I likhet med Polestar 2 og Polestar 3 er den elektriske plattformen konstruert for å kunne benytte en eller to motorer, for å kunne ha drift på en eller to aksler. Konseptbilen har også avansert lysteknologi med Pixel LED frontlys.

Hele takfeltet i hardtop-en består av et panorama-glass som bidrar til kabriolet-følelse uansett vær og årstid.

Som en oppmerksomhetsvekker fører konseptbilen Polestar O2 med seg en autonom video-drone som er plassert bakerst i kupeen når den ikke er i bruk. Den kan følge bilen i hastigheter inntil 90 km/t og kan overføre trafikkinformasjon eller bilder og video tatt opp høyt oppe i luften. En spektakulær idé, i likhet med hele konseptbilen. Polestar har mål om å lansere to nye biler i inneværende og neste år, men ingen av disse er en kabriolet.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev