Peugeot har funnet en god balanse mellom motor, en rekkevidde på 34 mil og interessant grunnpris. Spørsmålet er om den norske importøren kan levere tilstrekkelig med biler innen en rimelig tidshorisont.

Tekst: Sven Furuly, Foto: PSA

Peugeot e-208 er den første modellen i den nye generasjonen elektriske biler fra Peugeot, og representerer starten på en kraftig elektrifiseringsbølge av merket. Det betyr at innen 2025, skal alle modeller fra Peugeot leveres i en elektrifisert versjon (hel-elektrisk, ladehybrid eller begge deler). Hvor stor satsningen virkelig er, forstår vi best når vi minner om at PSA også omfatter merkene Citroën, DS og Opel. Selskapet har allerede annonsert at det også kommer en DS 3 E-Tense og en Opel Corsa-e som elbiler på samme plattform som Peugeo e-208.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Prisen for en Peugeot e-208 starter på 249.580 kroner og er fra grunnmodell av utstyrt med alt relevant utstyr. 6,6 kw onboard lader, ladekabel, inntil 100 kW hurtiglading, varmepumpe (5 kW), programmerbar lading og varme/kjøl via appen MyPeugeot, justerbar regenerering (inntil 20 prosent ekstra rekkevidde ved bykjøring), i-Cockpit 3D, skinnratt og sikkerhetspakke med førerassistentsystemer, er høydepunktene.

Elbil-utgaven har samme innvendige plass – både til passasjerer og bagasje – som bensinutgaven av 208

Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP. Samtidig er e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.

Avhengig av utsyrsgrad har e-208 et stort utvalg førerassistansesystemer, navigasjon og multimedia 

Tilkoblet hurtiglader kan den utnytte inntil 100 kW lade-effekt, noe som betyr at batteriet lades opp til 80 prosent i løpet av 30 minutter. Lading hjemme med 240V veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW), avhengig av om det er 3-fas eller 1-fas kabeltilførsel til veggboksen.

Batteriet lades opp til 80% på bare 30 minutter på en CCS hurtiglader som kan levere 100 kWh ladeeffekt

Produksjonen av Peugeot e-208 starter opp i oktober. Det betyr at de første bilene vil være tilgjengelig for prøvekjøring i desember. Det er en god stund siden importøren åpnet for bestillinger, og etter det vi har fått opplyst vil de første norske kundene få sin e-208 tidlig i januar.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev