Vi kunne like gjerne skrevet ”fast & furious reborn”, for Toyota Supra er ikke bare en av Toyotas store sportsbilklassikere, men også selve symbolet på ekstreme ytelser og vanvittige kjøreegenskaper for en hel generasjon unge bilfilm-entusiaster.

Tekst: Sven Furuly, foto: Naias

Den internasjonale bilutstillingen i Detroit kan i år by på en rekke spennende verdenspremierer, og akkurat hvilke modeller som bilprodusentene premiere-viser i USA, er neppe tilfeldig. Toyotas legendariske sportsbil lanseres nå i sin femte generasjon, og det er ikke vanskelig å spore bilens DNA tilbake til den legendariske Toyota 2000 GT . Sportsbilen som hadde jobben som agent 007’s bil i filmen ”James Bond i Japan” på sekstitallet. Men bilen har fått sitt helt nye egenartede design, og drivlinjen representerer noe av det ypperste en ”street legal” superbil kan levere. Motoren er en klassisk rekkesekser utstyrt med turboladning og har en temmelig brutal karakter. Effekten er på moderate 340 hk, mens dreiemomentet er oppgitt til 500 Nm. I likhet med sine forgjengere har også denne seneste Supra-modellen en garanti for underholdende kjøreegenskaper: Den har bakhjulsdrift, en kort akselavstand og en sporvidde på hele 1,55 meter.

Det var Toyota-sjefen selv, Akio Toyoda, som presenterte den nye sportsbilen på NAIAS i Detroit 

Frontdesignen ble inspirert av fjerde generasjon Supra, men har et enda mer uttrykksfullt utseende med en lav front som fremheves av en fremtredende grill med store luftinntak på hver side. Disse er ikke bare designelementer, men utformet for å kjøle ned motoren. Lyktene består av seks LED-dioder og inkorporerer også blinklysene og kjørelysene. Ved å plassere lyktene nærmere fronten får man et sterkere visuelt inntrykk. Sett fra siden gir det lave panseret en dynamisk linje som flyter ned mot bilens lave nese, mens den bakre delen av panseret og spoileren bak er i praktisk talt samme høyde – sammenbundet av en lav beltelinje som preger karosseriets sideprofil. Den nedre delen av karosseriet har en lett fremoverlent vinkel, mens kupeen har en tydelig motsatt vinkel i sin utforming. Bak er den buede spoileren optimalisert med tanke på marktrykk, mens en trapesformet bakfanger gir et visuelt inntrykk av bevegelse nedover og utover mot hjulene. Kombinasjonslysene bak har et enkelt sirkelformet oppsett, mens de distinkte tåkelysene og ryggelysene er formet av LED-dioder som er samlet i midten av nedre del av bakfangeren

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Under det lange og sportbil-typiske panseret har Toyota-ingeniørene trukket motor og drivlinje så langt tilbake som mulig for å gi bilen optimal balanse. Ved hjelp av ”twin-scroll” turboladning yter tre-liters motoren en høyt dreiemoment over et bredt turtallsområde, samtidig som en åtte trinns automatgirkasse sørger for effektiv kraftoverføring. Denne kombinasjonen gir en lineær og kraftfull akselerasjon. Føreren kan også gire manuelt med hendlene på rattet og kan velge mellom Normal- og Sport-modus, alt etter sine preferanser og kjøreforholdene. Lyd, respons, girskiftmønster, dempere, styring og den aktive differensialen endres når sjåføren setter bilen i Sport-modus. En Launch control-funksjon gir en ekstra kraftig akselerasjon fra stillestående, og ved hjelp av avansert elektronikk får bilen et maksimalt veigrep og 0-100 km/t går unna på bare 4,3 sekunder.  Stabilitetssystemet har også en spesiell ‘baneinnstilling’ som kan velges for å redusere systemets innvirkning på bilen, slik at sjåføren har bedre kontroll på bilens dynamiske egenskaper.

Toyota har satt seg høye mål for kjøreegenskapene, og disse ble nådd gjennom et utviklingsprogram ledet av TOYOTA GAZOO Racing. Dette inkluderer omfattende testing på en rekke ulike veier og racerbaner over hele verden. En av disse har vært den legendariske Nürburgring Nordschleife. Ingeniørene har skapt en svært høy vridningsstivhet (enda stivere enn superbilen Lexus LFA), et tyngdepunkt som er lavere enn GT86 og en ideell 50:50 vektfordeling. Disse grepene var helt avgjørende for å nå de dynamiske målsetningene, og det krevde modige avgjørelser fra ingeniørenes side.

Toyota valgte den internasjonale bilutstillingen i USA som arena for å presentere verdensnyheten

TOYOTA GAZOO Racing er paraply-organisasjonen bak Toyotas globale motorsportprogram og har de siste årene vunnet både 24-timersløpet på Le Mans i FIA World Endurance Championship og FIA World Rally Championship. Arbeidet er basert på tre pilarer: utvikling av mennesker gjennom deltagelse i motorsport, å skape fans gjennom spenningen motorsport skaper, og å bruke kunnskapen man får fra deltagelsen i motorsport til å lage stadig bedre biler for veien som er morsomme å kjøre. Det starter med Toyota GR Supra, men TOYOTA GAZOO Racing vil overføre kunnskapen fra racing og rally til utviklingen av ikke bare nye generasjoner GR-modeller, men også til et vidt spekter av mer ordinære Toyota-modeller som kjøres av titalls millioner eiere verden over.

Rattet har en utforming som sikrer optimalt grep. Legg merke til det sømløse interiørdesignet

Kupéen i nye Toyota GR Supra kombinerer GT-elementer med moderne funksjonalitet. Den er designet for å hjelpe sjåføren til å fokusere ene og alene på å kjøre, og er inspirert av førermiljøet i enseters formelbiler. Det lave, smale horisontale dashbordet gir et maksimalt synsfelt gjennom frontruten og hjelper sjåføren med å plassere bilen presist for gode sporvalg i høye hastigheter, mens de viktigste instrumentene er passert tett sammen for å kunne avleses med et raskt blikk. Instrumentpanelet, midtkonsollen og trekkene i dørene er utformet for å gi kupéen en sterk helhetlig opplevelse. Rattet er utformet for å gi et ekstra godt grep, og er kledd i skinn. En asymmetrisk midtkonsoll skaper et klart skille mellom førersiden som et kontrollsenter og den mer åpne passasjersiden i Toyota GR Supras kupé. Setene er inspirert av racing, og har en design som sikrer både komfort og støtte, spesielt når bilen kjøres på bane. Sidevangene strekker seg fra setet og høyt oppover ryggen, og de har en integrert øvre del som bidrar til å motvirke at hodet kastes til siden ved krappe bevegelser

Dette studiobildet av GR Supra ble sluppet av Toyota bare noen timer før verdenspremieren

I løpet av det første året Toyota GR Supra produseres skal den leveres til 900 europeiske eiere. De første som reserverer bilen vil de nyte godt av en rekke fordeler. For å anerkjenne deres entusiasme for at Supra er tilbake, vil de få tilgang til en rekke eksklusive opplevelser frem mot levering, som starter på sensommeren 2019. Toyota GR Supra introduseres med to utstyrsgrader: Active og Premium. Innstegsmodellen Active har en alt-inkludert-spesifikasjon som innebærer avanserte systemer som hjelper sjåføren med å hente ut det beste fra bilens dynamiske potensial. Disse inkluderer en aktiv differensial, adaptivt variabelt understell og 19″ hjul med performance-bremser. Toyota GR Supra skal produseres i Graz i Østerrike for det europeiske markedet og kommer i åtte ulike karosserifarger. Vi kan nesten ikke vente til vi selv får lagt hendene på rattet og får anledning til å selv kjenne om bilene innfrir. Ambisjonene Toyota yttrykker er høye – men for en sann entusiast er det allerede mange velbyge sportsbiler å velge mellom…