På vårparten dukket en ny variant av den populære Toyota Prius opp hos norske forhandlere. En smart automatisk firehjulsdrift gjør denne hybridbilen enda mer aktuell for norske kunder.

Tekst og foto: Sven Furuly

Hybridbilen Toyota Prius har vært i produksjon i tjue år, og jubileet blir feiret med noe de fleste som eier eller har eiet en Prius vil gi tommel opp for. Nå får du også Toyota Prius i en utgave med firehjulsdrift – og dermed øker nytteverdien på denne familiebilen til nye høyder. Gjennom årenes løp har vi faktisk selv stått fast i den ”siste kneika” opp til hytta med flere av de Prius’ene vi har hatt. En AWD-utgave har stått høyt på ønskelisten, for det kan da ikke være nødvendig å kjøpe en SUV bare for å være sikker på å komme fram til hytta om vinteren?


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Prius, som for øvrig betyr ”gå foran” på latin, er bilmodellen som brakte kombinasjonen av elmotorer og forbrenningsmotor ut i massemarkedet. Ikke mindre enn 10 millioner eksemplarer er produsert siden lanseringen i 1999, og fortsatt kan vi se den første generasjonen ute på norske veier. Hybridløsningen er like enkel som den er genial: En planetgirkasse tar i mot kraft fra bensinmotoren, elektromotoren, eller begge – og sender kraften til forhjulene. Bremseenergi og bensinmotoren lader batteriet i korte øyeblikk av gangen, og Prius kan kjøre tidvis som en ren elbil.

                    Prius har hele tiden hatt et oppsiktsvekkende, egenartet design, og den nyeste modellen er intet unntak. 

                    Elektromotorer gjør det atskillig enklere å skape en firehjulsdrevet bil, enn gjennom bruk av en tradisjonell drivlinje. Toyota skaper Prius AWD gjennom å benytte en lett elektromotor bak i bilen for å drive bakhjulene når behovet for at disse skal ”skyve på” oppstår. Toyota har valgt en magnetfri induksjonsmotor som yter 7 hk og har et dreiemoment på 55 Nm. Tallene høres unektelig litt beskjedne ut. Akkurat som med hele ”Prius-konseptet” må man forstå de tekniske løsningene Toyota har valgt. Selv møtte jeg ofte tvil om hybridsystemenes evne til å spare bensin i hverdagen. Med tre hundre tusen kilometer bak rattet i hybridbiler er jeg ikke i tvil… Og for Prius AWD er hemmeligheten bak den lille elektromotoren bak i bilen den kraftige nedgiringen av denne.

                    Et display har en grafikk som viser hybridsystemets funksjon. Nå viser det også bilens AWD-modus

                    Med en utveksling som er 10,4:1 betyr det at momentet som når bakhjulene i hastigheter opp til 10 km/t er hele 570 Nm. Dette er nyttig ved bakkestart og når du kryper sakte avgårde på en snødekt vintervei, og vi gleder oss virkelig til å få prøvd dette ordentlig om noen måneder. Sola har jo alt snudd, så vi vet jo alle hvor det bærer… Firehjulsdriften er med opp til 70 km/t og skal i følge Toyotas ingeniører gjøre akkurat det nordmenn flest ønsker av sin firehjulsdrift: Ikke behøve å bekymre seg for at det skal være glatt eller dårlig brøytet de siste kneikene opp til vinterhytta. Inn- og utkoblingen skjer helt automatisk, og på tørt føre er det praktisk talt umulig å få den bakre motoren til å koble inn. Vi fikk det til noen øyeblikk på skikkelig regnvåt og glatt asfalt, noe som bekrefter at dette bare er et hjelpesystem under vanskelige kjøreforhold.

                    Førerplassen er blitt sterkt forbedret gjennom årenes løp og ergonomien er løftet til et høyt nivå

                    Ofte velger bilkjøpere utgaver med firehjulsdrift for å få forbedrede kjøreegenskaper og bedre fordeling av kreftene til alle fire hjul. Mange bilmodeller på markedet innfrir disse kravene, men Prius AWD har et annet fokus. Den nyeste utgaven av Prius har tiltalende kjøreegenskaper og et behagelig lavt støynivå. Med denne modellgenerasjonen kom det en forbedret bensinmotor, samt annen styring av elmotorer og girkasse, i forhold til den tidligere modellen. Dette har fjernet mye av den kritikken som tidligere har vært uttrykt i forhold til bilens ”slurende” og noe støyende akselerasjon. Responsen er langt bedre enn tidligere, andelen elektrisk drift er økt, og støynivået i bilen er behagelig lavt. Ettersom jeg selv kjører elbil til daglig, er det interessant å observere både hvor godt støydempet bensinmotoren er, og hvor mye av kjøringen som faktisk foregår i rent elektrisk modus.

                    Utforming av dashbordet og displayer bringer Prius til noe midt mellom en Tesla og andre biler flest

                    Med en facelift følger gjerne noen endringer i både interiør og eksteriør. Noe av det jeg likte aller minst ved den forrige Prius-utgaven var de hvite plast-overflatene på deler av midtkonsollen og ladeplassen til mobiltelefonen. Flere med meg må ha ment det samme, for at det hvite er nå erstattet av sort pianolakk. Interiøret fremstår dermed harmonisk og atskillig mer helhetlig enn tidligere. Etter å ha fulgt Prius på nært hold i nesten 20 år, er det interessant å observere hvordan høye europeiske krav til finish og oppfattet kvalitet har gitt oss et interiør av høy klasse. Førerplassen har god ergonomi og setene gir bra sidestøtte og komfort. Som tidligere benytter Toyota flere displayskjermer til å beskrive hybridsystemets funksjoner, og AWD-modellen har naturligvis en grafisk fremstilling av hvordan den bakre motoren kobles til eller fra.

                    Sitteputen er montert lavt og dette gir god takhøyde for passasjerer bak i bilen. Beinplassen er også bra

                    Den nye drivlinjen gir en vektøkning på 66 kg i forhold til en standard Prius med forhjulsdrift. Dette inkluderer både motoren og ”inverter”-boksen (styringselektronikken), som begge er plassert i tilknytning til bak-akselen. Dette tar opp den plassen der vi tidligere fant reservehjulet, og gjør at gulvet i bagasjerommet må heves noen centimeter. Dette gir en reduksjon av bagasjerommets volum på ca 40 liter. Dette er faktisk den eneste ulempen bilen har i forhold til standard-modellen, og vi tror absolutt på Toyotas uttalelser om at de ser for seg at 70-80% av alle solgte Prius i Norge fremover vil ha firehjulsdrift. Et prispåslag på 19 900 kroner er ikke urimelig, og den rimeligste Prius AWD vil ha en startpris på 328 500 kroner. Vår testbil er en Executive, som har en grunnpris på 377 300 kroner. Allerede i rimeligste utgave har Prius et omfattende utstyrsnivå, og sikkerheten er ivaretatt gjennom en rekke førerassistansesystemer under samlebetegnelsen Toyota Safety Sense. Det omfatter alt fra radarbasert autobrems og fotgjengergjenkjenning til tretthetsvarsling.

                    Den aller nyeste generasjonen har fått en liten facelift – som man nesten må være Prius-eier for å se

                    GRUNNDATA: Toyota Prius Hybrid AWD-i

                    Motor:                                            4 syl bensin 1797 ccm

                    Drivstoff:                                        Bensin

                    Systemeffekt:                                 122 hk / 300 Nm v/5200 o/min

                    Elektromotor, front:                         72 hk (88 kW)

                    Elektromotor, bak:                          7 hk (10 kW

                    Dreiemoment, bensinmotor:           142 Nm fra 3600-5200

                    Dreiemoment, elmotorer                 162 Nm + 55 NM (front + bak)

                    Batteri:                                             Nikkel Metal Hybrid, 244,8 V

                    Batterikapasitet                                6,5 Ah

                    Blandet forbruk:                               0,48 liter/mil (NEDC)

                    CO2-utslipp:                                    108 gram/km (WLTP)

                    Toppfart:                                           180 km/t

                    Aks. 0-100 km/t:                               10,6 sek

                    Egenvekt m/fører:                            1440 kg

                    Nyttelast:                                          500 kg

                    Totalvekt:                                          2225 kg

                    Maks tilhengervekt:                          1650 kg

                    Mål (LxBxH):                                    4540 x1760 x 1470 mm

                    Akselavstand:                                  2690 mm

                    Bagasjerom min/max                      502/1189 liter

                    Pris (rimeligste):                             328 500 kroner

                    Pris (som testet):                            377 300 kroner