Etter et opphold på nesten femten år er sedanen Toyota Camry tilbake på europeiske veier. Nå skal den utfordre de store europeiske familiebilene – utstyrt med en effektiv og drivstoffgjerrig hybrid drivlinje

Tekst: Sven Furuly, Foto: Toyota Presse

I mer enn 37 år har modellen Camry rullet rundt på verdens veier og gater. Ikke mindre enn 19 millioner eksemplarer er solgt, fordelt på sju modellgenerasjoner. Det er bare i Europa Camry har vært borte en periode – der plassen ble fylt av modellen Avensis. En modell som ble utviklet med et spesielt fokus på å passe europeisk smak, plassbehov og kjørestil. En modell der både stasjonsvogn og dieselmotor var tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Jeg kan fortsatt huske da jeg prøvekjørte den siste ”europeiske” Toyota Camry, da denne femte generasjonen ble lansert i 2002. I motsetning til tidligere Camry-modeller ble den kun bygd som en fire-dørs sedan, noe som var en viktig årsak til modellen ikke nådde de forventede salgsmålene i Europa. Men det var en gedigen modell – og som taxi var den, sammen med konkurrenten Nissan Maxima, det japanske alternativet til de europeiske merkene.

Nordmenn har tradisjon for å velge stasjonsvogner, men en sedan som Camry gir både komfort og god plass

Hvor komfortable og velkjørende de store sedan-modellene virkelig er, fikk jeg en smak av i fjor. Under et opphold i USA leide jeg en Toyota Avalon. En hva for noe…? Avalon er ”storebroren” til Camry, men er bygd på den samme plattformen – som også benyttes til Lexus ES. Dermed fikk jeg en smakebit på hvordan Toyotas sedaner har utviklet seg gjennom to nye modellgenerasjoner – et halvt år før den nye, åttende generasjon, Camry skulle relanseres i Europa.

Mye har skjedd siden Toyotas hybride drivlinje i den første Prius i 1999. Camry har fått kraft og dynamikk

Den nye Camry-generasjonen vil være på plass i hele Europa i løpet av sommeren, og det blir det kun et eneste motoralternativ: En hybridpakke bestående av en 2,5 liters bensinmotor koblet sammen med en elektromotor på 88 kW. Den samlede effekten er på 160 kW – eller 218 hk om vi skal snakke et klassisk mål for effekt. Rekker dette til å gjøre Camry til en virkelig konkurrent i det relativt lille ”sedan-segmentet” det etter hvert er blitt i de fleste europeiske landene? Ja, vi tror der.

Lang akselavstand kombinert med korte overheng gir en kupé som trygt kan omtales som stor og rommelig

Bilens lengde på 4,89 meter og akselavstand på 2,83 meter gjør den størrelsesmessig til en klar konkurrent til f.eks Ford Mondeo Hybrid (lengde 4,87 meter, akselavstand 2,85 meter) og Peugeot 508, som også vil kunne leveres med en hybrid drivlinje om ikke så alt for lenge. I premium-segmentet er det konsern-merket Lexus som skal konkurrere med de klassiske tyske merkene, men når sant skal sies, er det all grunn til å la blikket vandre i retning Camry selv om man er ute etter et ”premium” merke, for dette er en modell med mange attraktive egenskaper.

Tre ulike kjøreprogram og mulighet for manuelle “girskift” gjør denne hybridbilen engasjerende å kjøre

Den tiden som er gått siden den første Prius med hybrid drivlinje ble lansert som 2000-modell, har Toyota benyttet godt. Skiftet mellom elektrisk drift, en kombinasjon av bensin og elektrisitet – og en sjelden gang bare bensin – går helt sømløst og nærmest umerkelig. De to drivkildene er sammenkoblet gjennom en trinnløs girkasse, og kreftene går til bilens forhjul. Det maksimale (kombinerte) dreiemomentet på 221 Nm når drivlinjen allerede ved 3600 o/min og går opp til 5200 o/min. Takket være en langt mer avansert software enn det vi husker fra de første Prius-generasjonene, der elektronikken gir markerte ”girtrinn, får Camry en lineær og kraftig akselerasjon der den uønskede turtallsøkningen vi ofte forbinder med trinnløse girkasser er under kontroll.

Camry byr på en overraskende gedigen og veldesignet førerplass. Kvalitetsopplevelsen er absolutt “premium”

En 4-dørs sedan gir en helt annen ”luksus-opplevelse” enn en tradisjonell 5-dørs kombikupé. Det er vanskelig å forklare hvordan ”atmosfæren” blir helt annerledes, men blott bilens lengde på 4,9 meter åpner for en komfort-opplevelse. Ikke bare er førerplassen godt utformet og har en fin ergonomi kombinert med bra materialvalg, men også de som sitter i baksetet har det kongelig. En avstand på 980 millimeter fra forkant av bakseteputen til forseteryggene er virkelig rommelig, og bilens høyde på 1,45 meter gir også godtakhøyde bak i kupéen. Det skal ikke mye fantasi for å tenke seg at mange taxi-eiere vil kikke i retning Camry.

Med 980 millimeter avstand fra forkant av baksetet til forseterygg er det beinplass som i en limousin

Men hvordan kjører den? Camry er lettkjørt og forutsigbar. Styreresponsen er slik det skal være i en moderne forhjulsdrevet bil, den krenger lite på svinget vei og plattformen har den nødvendige stivheten til å sørge for at hjulopphenget holder de fire hjulene i god kontakt med underlaget. Apropos plattform: Den åttende generasjon Camry er bygd på den samme TNGA-plattformen som også bærer den helt nye SUV’en Rav4. Den er lett, har 30% høyere vridningsstivhet enn tidligere, noe som også forhindrer vibrasjoner og absorberer støt og slag fra bilens fjæringssystem.

Tre displayskjermer (den ene er et head-up på frontruten) gir informasjon og styrer også en rekke funksjoner

Kjøreglede handler om mer enn bare plass og dynamiske egenskaper. Det handler både om å finne seg vel til rette på førerplassen, ha god betjeningskomfort og ha et utstyrsnivå som dekker mange ønsker. Tre ulike skjermer – en 7” plassert mellom turteller og speedometer, et 10” head-up display projisert på frontruten, og en 8” stor berøringsskjerm midt på dashbordet gir full kontroll over alt fra egen hastighet og skiltgjenkjenning, til musikkanlegg, navigasjon og klimakontroll. Også de som sitter i baksetet har sin egen konsoll med styring av klima, lyd og seteryggens vinkel.

Den gode aerodynamikken bidrar også til at støynivået er lavt, og for en sedan i D/E-segmentet er dette en uhyre viktig egenskap. Blandingen av plass, god dempning og gode materialvalg forklarer utvilsomt hvorfor Camry – med over 700 000 solgte biler årlig – er verdens mest solgte i sin klasse. Et bagasjerom på 524 liter og mulighet til å slå ned bakseteryggene (delt 40/60) viser at ingeniørene har hatt fokus på det praktiske, i tillegg til å fylle bilen med et godt utvalg av førerassistanse-systemer som standard.

Bagasjerommet rommer 524 liter. Bakseteryggene er delt 60/40 og kan felles ned for å øke volumet ytterligere

Blant disse assistansesystemene er PCS-systemet, som automatisk bremser opp bilen når det oppstår kollisjonsfare eller det er risiko for å treffe en fotgjenger. Systemet har også cruise-control med automatisk avstandsregulering. Videre finner vi hjelpemidler som filskift-kontroll, varsling om et objekt i speilets dødvinkel, samt kamera som viser kryssende trafikk bak bilen når man velger et nivå opp fra grunnmodellen Executive. Parkeringssensorer og ryggekamera er imidlertid standard på alle tre utstyrsvarianter, i likhet med skinnseter og en ”Ion Generator” som frisker opp- og renser kupéluften.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Grunnprisen for en Camry i ”Executive” utgave er 429 900 kroner. Med unntak av navigasjon og de nevnte førerassistansesystemene er dette en ganske komplett bil, men med en prisforskjell på bare 20 000 kroner opp til ”Premium” –utgaven er det neppe tvil om at den er et smartere valg. Den dyreste Camry-utgaven heter ”Platinum” der det er fylt på med enda mer elektrisk styrt komfort-utstyr og et tre-soners klimaanlegg. Prisen for denne luksuriøst utstyrte modellen er 475 700 kroner. Det er imidlertid to ting som forundrer, og det er at Toyota verken har tenkt på ventilasjon i forsetene (kjøling) eller varme i baksetene. Dette er ikke tilgjengelig i noen av utstyrsvariantene eller som separat tilvalg.

Fint hjuloppheng og en hybrid drivlinje med krefter nok gjør Camry til en velkjørende og attraktiv familiebil

Camry stasjonsvogn? Finnes ikke. Camry med firehjulsdrift? Nei. Med den nye lave og mer dynamiske SUV’en Rav4 gir Toyota kundene to klare og distinkte valg: En elegant, dynamisk og komfortabel sedan i form av Camry, eller en hverdagshelt for de mer krevende kjøreforholdene og transportoppdragene som Rav4. Også her er Toyota en ganske kompromissløs bilprodusent!

GRUNNDATA: Toyota Camry 2.5 Hybrid

Motor:                                    4 syl bensin 2487 ccm

Drivstoff:                                Bensin

Systemeffekt:                         218 hk (160 kW) v/5700 o/min

Elektromotor:                         116 hk (88 kW)

Dreiemoment, bensinmotor:  221 Nm fra 3600-5200

Dreieomoment, elmotorer:     202 Nm

Batteri:                                    Nikkel Metal Hybrid, 244,8 V

Batterikapasitet                       6,5 Ah

Blandet forbruk:                      0,43 liter/mil (NEDC)

CO2-utslipp:                           119 gram/km (WLTP)

Toppfart:                                 180 km/t

Aks. 0-100 km/t:                      8,3 sek

Egenvekt m/fører:                   1670 kg

Nyttelast:                                 430 kg

Totalvekt:                                 2100 kg

Maks tilhengervekt:                 0 kg

Mål (LxBxH):                           4885 x1840 x 1445 mm

Akselavastand:                       2825 mm

Bagasjerom min/max             524/600 liter

Pris (rimeligste):                     429 900 kroner

Pris (som testet):                    475 700 kroner

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev