Niesmann+Bischoff overrasket oss stort med å lansere en delintegrert bobil i Düsseldorf. Selvsagt med sin egen vri på design, og stort fokus på komfort og eleganse.
Tekst og foto: Olav Barhaugen
Fra sin fabrikk i Polch, like ved Koblenz nord i Rhindalen har Niesmann+Bischoff i over 30 levert bobiler av det mer eksklusive slaget. De senere årene har det kun vært helintegrerte biler med lengder fra 7,5 meter i porteføljen, men nå slår de til med en ny serie delintegrerte. Denne serien er en milestein i vår historie sier en entusiastisk Hubert Brandle, direktør hos Niesmann+Bischoff. Dette er bilen for kunder med en urban livsstil som ønsker en lettmanøvrert bobil uten å gå på akkord med komfort og eleganse. Smove kombinerer det beste fra to verdener. En kompakt delintegrert bil som ser ut som en Liner. En mindre og lettere bobil for en aktiv og mer spontan målgruppe. Og navnet er like dynamisk som bilen er manøvrerbar avslutter Brandle. Smove er en blanding av ”smart” og ”move”
Flere modeller
Smove-serien består av fire biler med lengder på 6,9 og 7,4 meter. Det er lagt stor vekt på design både utvendig og innvendig, og vi finner mange lekre detaljer. Fordørene har fått en utbygging som gjør at man får en jevn overgang fra førerhus til bodel. Taket har en elegant oppbygging på midten som inneholder takluker av glass. Innvendig gir dette både mer lys og større takhøyde. Både direkte og indirekte LED-belysning bidrar til et eksklusivt inntrykk.
Arbeidsplass
Bilene på 6,9 meter har tverrstilt dobbbeltseng bak, mens de på 7,4 har langsgående enkeltsenger. Sittegruppen foran leveres i to varianter. En med langsgående sofaer og bord i midten, og en med en liten sofa på førersiden og en kapteinstol med bord foran på høyresiden. Stolen er av samme type som forsetene, og er utstyrt med 3-punkts sikkerhetsbelte. Her får man en behagelig sitteplass uten å sitte i førerhuset. Dessuten er det en ypperlig plass med god arbeidsflate enten man skal gjøre kontorarbeid eller planlegge neste dags rute.
God «pakking»
Kjøkkenavdelingen er også ulik det meste vi har sett tidligere. Kokebluss og oppvaskkum er nedfelt i en sort glassplate, og dekkes av et todelt lokk i tre når det ikke er i bruk. Den ene delen felles mot sittegruppen og blir til et bord, mens den andre delen legges inntil veggen mot baderommet og beskytter mot sprut og søl fra kjøkkenet. Med lokkene på har man en stor kjøkkenbenk for tilberedning av kaldmat.
Stor dusj
Badet er et columbi egg med svært god plassutnyttelse. Både toalettet og vaskeservanten kan svinges inn henholdsvis under kjøkkenbenken og senga. Dermed får man en stor dusj som er en liner verdig. Det går selvsagt ut over litt skapplass, men kundegruppen for en slik bil er nok mer opptatt av komfort enn plass. Når det er sagt er det god lagringsplass i bilen. Romslige overskap både foran og bak i bilen, og skap under sengene. I tillegg er det en romslig garasje med dør på begge sider. Garasjedøren på høyre side kan leveres som elektrisk skyvedør. Elegant og plassbesparende.
Bobil for 2
Smove er en bil beregnet på to personer. Et godt alternativ til en større liner. Med en slik bil har du større muligheter til å kjøre og parkere i biler, uten å gå på akkord med komforten og elegansen man finner i en større liner. Men komfort og eleganse vil også koste litt. Fra den norske importøren, Kroken Caravan, får vi opplyst at prisen starter på ca 1,1 million. Så kommer ekstrautstyret i tillegg. Bilen på disse bildene er nærmest fullspekket med ekstrautstyr, men når man studerer den lange utstyrslista kan man lure på hvordan en standard bil ser ut. Det meste av utstyret er nemlig ”ting som man må ha”. For egen del var det ikke så mye jeg ville sløyfet av utstyret, og der har jeg nok med meg de fleste aktuelle kjøpere av en slik bil. Tilsvarende utstyrt bil sto utstilt på Lillestrøm, og var der priset til 1,6 millioner. Dermed plasserer Smove seg i en egen klasse også når det gjelder pris. Markedets suverent dyreste delintegrerte bil, men også den lekreste.