Oppskriften er velkjent, men virker hver gang: Rå kjøreopplevelser, sporty innpakning og plass til en hel familie. Den nyeste utgaven av Ford Focus ST løfter disse egenskapene et nytt hakk oppover.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Media Ford

Noen biler er skapt for å skape mye glede, og Ford Focus ST er en av disse. Helt siden midten av ’70-tallet, da tradisjonen med kvikke motorer i kompakte mellomklassebiler ble lansert, har denne biltypen gledet verden gjennom hundretusenvis av eksemplarer, anført av VW Golf GTI, Ford Focus ST og RS, Opel GSi, Peugeot GTI og Honda Civic R.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Gjennom årenes løp er motoreffektene økt, og med den helt nye utgaven av Ford Focus ST har føreren 280 hk under panseret foran seg. Går vi 25 år tilbake i tid var dette en respektabel ytelse fra en Porsche 911, og da måtte føreren leve med en rekke kompromisser i forhold til støy, plass og komfort. Til gjengjeld var kjøre-egenskapene berusende, og en erfaren fører hadde en bil som overgikk det meste.

LES OGSÅ: Volkswagen GTI kommer i ny TCR-utgave med 290 hk

Med den nyeste generasjon 2,3 liter Ecoboost motoren under panseret har Ford Focus ST prestasjoner som skal gjøre den til en glede å kjøre på landeveien. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på under seks sekunder, men det er de gode mellomakselerasjonene som kommer til å være bilens viktige kjennetegn. Et dreiemoment på 420 Nm i området 3000 – 4000 o/min vil gjøre den kvikk og smidig ute i trafikken.

 

Focus ST utstråler fart og dynamikk selv når den står stille. Aerodynamikken er optimalisert

ST-modellen bygger på den helt nye Focus-plattformen som kjennetegnes av høyere vridningsstivhet og dermed et enda bedre grunnlag for å gi kjøreegenskaper i toppklasse. Fords engasjement innenfor motorsporten har gitt verdifull erfaring i å sette opp fjæring og støtdempere for optimalt grep, men fortsatt kunne gi fører og passasjerer en komfortabel opplevelse.

Sportslig orienterte forseter dominerer interiøret, som har fått en glimrende ergonomi

De tre elektroniske kjøremodiene er optimalisert for glatt veibane, normal, eller sporty oppførsel på tørre veier i høyere hastigheter. Denne intelligente teknologien åpner naturligvis også for den som vil utforske bilens mest ekstreme egenskaper ved banekjøring. Den kompetente ST henter sin grunnfilosofi fra den rendyrkede sportsbilen Ford GT og den råsterke Ford Focus RS – storebroren til ST gjennom tre generasjoner.

Den nye Focus-generasjonen har fått bedre innvendig plass, og dette kommer også ST-varianten til gode. Interiøret domineres av to reale sportsstoler foran, men også baksetepassasjerene har det bedre – med større setebredde og beinplass enn tidligere. Når bakseteryggene slås ned gir dette et bagasjeromvolum på inntil 1653 liter, og understreker bilens praktiske egenskaper.

Hekkspoiler over bakluken og en kraftig diffuser bidrar til å gi et godt marktrykk til bakhjulene

Ford Focus ST lanseres i Norge til sommeren, og den kan også bestilles i en utgave med dieselmotor. Den heter fortsatt ST i dieselversjon (i motsetning til en Golf som skifter betegnelse fra GTI til GTD når den får en diesel om bord), har en effekt på 190 hk fra et sylindervolum på 2,0 liter. Maksimalt dreiemoment er på 400 Nm – med 360 Nm allerede ved lave 1500 o/min – noe som gir rask om smidig oppførsel i hverdagen.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev