Alt er nå klart for at Tesla kan starte leveringer av Model 3 i Europa, og dermed er tiden inne for å skrive et nytt kapittel i selskapets historie. Er dette bilmodellen som får premium-kjøpere til å tenke i nye baner?

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Vi har skrevet at det har vært nær forestående mange ganger, men nå er det neppe tvil om at de første ordentlige leveransene av Tesla Model 3 vil være på norsk jord i løpet av noen ganske få uker. At lanseringen av denne elbilen for ”massemarkedet” er svært avgjørende for Teslas vei videre, hersker det liten tvil om. Også Elon Musk selv har sagt – i følge kilder knyttet til Automotive News – at Tesla er i en krevende situasjon, og at alt som gjøres i nærmeste fremtid krever kløkt og god navigasjonsevne.

Det er gjort store endringer i både bemanning og produksjonslinjer ved fabrikken for å kunne produsere flere Model 3

Tesla Motors har redusert og endret på arbeidsstokken for å tilpasse produksjonen slik at fabrikken er i stand til å levere de rimeligere utgavene av Tesla 3 med fortjeneste. Så langt er det kun utgaven med Longe Range Batteri i dual motor-, eller performance-utgave som er produsert og skipet i europeisk versjon. I utgangspunktet er dette de samme Model 3 –variantene som også selges i USA.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Sammenliknet med koreanske og japanske elbiler som i dag selges i Norge er Model 3, med sin startpris på 464 000 kroner inkludert leveringskostnader, et stykke unna det som må kunne kalles ”massemarkedet” i Norge. En Hyundai Kona med sitt 64 kWh batteri og WLTP rekkevidde på 449 km koster fra 335 900 kroner, den litt større Kie e-Niro med samme batteri og rekkevidde på 445 km har en grunnpris som starter på 377 400 kroner. Nissan Leaf med det nye 62 kWh-batteriet har en startpris på 373 000 kroner (uten frakt og leveringskostnader) og angir en rekkevidde på 385 km. Long Range-utgaven av Model 3 som kommer til Norge om få uker har ikke bare en rekkevidde på 560 km, men er også utstyrt med firehjulsdrift, som de fleste norske  bilkjøpere anerkjenner som et verdifullt ekstrautstyr på bilen – og er villige til å betale for.

Velger man standard interiørpakke er det mulig å få levert Model 3 med firehjulsdrift og lang rekkevidde for 464 000 kroner

Ser vi på det som er publisert rundt de ”rimeligere” utgavene av Model 3, og mindre batterier, er det langt fra utenkelig at Model 3 vil bli priset i direkte konkurranse med de tre nevnte asiatiske konkurrentene. Om Tesla tjener penger på disse rimelige modellene, og prioriterer produksjon av Model 3, kan vi raskt komme i en situasjon der Tesla også får en dominerende posisjon i dette segmentet. Parallelt med Europa lanseres også bilen i Kina i første halvdel av 2019.

 

At Tesla Motors starter leveranser i både Europa og Kina tyder på at fabrikken nå har lagt opp til en høy produksjonstakt av en modell de tjener penger på, og gradvis faser inn de rimeligere utgavene, slik at de får en produksjonsmiks som gir en positiv bunnlinje. Musk har tidligere uttalt at han ikke har vært så bekymret for kuttet i incentiver til elbil-kjøpere fra amerikanske myndigheter som ble innført første januar i år. At denne mannen har et ”pokerfjes” er ingen nyhet, men sett i lys av begynnende leveringer og stor interesse for Model 3 i både Europa og Kina, kan Tesla synes å komme inn i en god økonomisk fase.

Det er også verd å merke seg andre momenter knytter til Model 3 som bransje-publikasjonen Automotive News trekker frem. Deres kilder, som er flere fremtredende analytikere, mener at Tesla Model 3 også kommer til å konkurrere med en rekke premium-modeller drevet av tradisjonelle forbrenningsmotorer. BMW 3-Serie og Mercedes C-Klasse er to modeller som trekkes frem som eksempler på biler med et høyt ”image” som kan få en ny konkurrent i Model 3. Dette kan også skje i Norge – der Model 3 på samme måte som Model S, da den ble lansert – ga kjøperne en betydelig ”rabatt” i forhold til biler med samme effekt, størrelse og utstyr med tradisjonell motor.

Armelene i baksetet, men foreløpig ikke gjennomfringsluke for ski. Men det finnes en DIY-video som viser hvordan det gjøres 

Det rekker å nevne at rimeligste grunnmodell av Mercedes C-Klasse 4MATIC med et moderat utstyrsnivå starter på 530 900 kroner. BMW 320dX-Drive er den rimeligst 3-Serie sedan som leveres i Norge. Grunnprisen begynner på 494 700, men allerede når du setter kryss i bestillingsruten for de rimeligste lettmetallfelgene, har prisen hoppet over halvmillion-grensen. Det skal settes en del kryss på listen over ekstrautstyr før den er på det samme utstyrsnivået som en Tesla Model 3 i grunnversjon. Vi nevner bare skinnseter, lettmetallfelger og 15 tommers berøringsskjerm med full navigasjon…

Like spennende blir det å se hvordan Model 3 vil hevde seg i konkurransen når de norske ”entreprenørene” tilkjennegir sine erfaringer med service og tjenester som er knyttet til levering, kvalitet, service og vedlikehold av bilen. Etter forhåndsinteressen å dømme kommer Model 3 til å bety en økt belastning på den norske organisasjonen, og mange nye eiere vil komme fra ”massemarkedsbiler” der jevn kvalitet, få problemer, rask service og et godt omdømme er selvfølgelige kritria som må oppfylles for å ha en fornøyd kunde. I USA blir nå også en bil som Toyota Prius sett på som en modell som kommer til å møte stor konkurranse fra Model 3 Årsaken til dette er fordi begge er biler som representerer spennende teknologi i lys av en mer miljøvennlig bil. Alle vet hva Toyota står for, og dette er kunder vi håper Elon Musk i så fall har tatt høyde for å kunne tilfredsstille i sin globale organisasjon.