I følge produsentene skal det være en enkel sak å laste ned et nytt kart til din GPS-enhet når du trenger navigasjonshjelp på et nytt kontinent. Min erfaring med en TomTom IQ viser at dette slett ikke er tilfelle.
Et besøk på navigasjonsenheten TomToms hjemmeside noen dager før hjemreise fortalte meg at kart over USA kunne bestilles og installeres direkte ved å koble min enhet opp til en datamaskin ved hjelp av en datakabel. Det var bare å trekke kredittkortet, så skulle alle mine tidligere navigasjonsproblemer i amerikanske storbyer være historie.
Etter å ha betalt 309 kroner fikk jeg tilgang til TomTom Home, og fra da av ble det lite annet enn plunder og heft. Det nedlastede programmet startet først med å tømme hele enheten for europakartet som jeg hadde betalt for da jeg kjøpte enheten. Det er flere gigabyte, og tar laaaaang tid. Deretter skulle det nye kartet lastes opp. 3,1 MB tar mye tid å få på plass, men etter å ha vært tålmodig i timevis fikk jeg endelig «grønn sjekk» i alle rutene! Jeg var klar til oppleve USA uten navigasjonsproblemer!
Flyet var forsinket, og etter 23 timer på reise er ønsket om å få fart på leiebilen, og komme seg rask til hotellet, alt man ønsker. Da var skuffelsen stor når enheten ikke virket. Uansett hva jeg gjorde, fikk jeg beskjed om at det ikke var noe kart i enheten, og det lille papirkartet som lå i leiebilen var heller ikke mye å navigere etter i en kveldsmørk storby som Atlanta. Redningen kom i form av vår iPhone og Google Maps. Vi brukte dataroaming til vårt norske telefonabonnement for å gi oss navigasjonshjelp. Hva regningen blir, tør vi ikke tenke på, men nedlasting i USA er langt fra rimelig. Men det problemet få vi ta når vi kommer tilbake til Norge. Og hvordan kommer det til å gå med tilbakelastingen av det originale Europeiske kartet? Jeg har en mistanke om at TomTom skal få mer å svare for…