Carthago befester sin posisjon som premium-merke med flere prestisjetunge utmerkelser, samtidig som de gradvis forbedrer sine produkter.
I årets kåring av beste bobil i regi av bladet Promobil tok Carthago storeslem, med beste bobil både i klassen over 80.000 Euro og i klassen under 80.000 Euro. I tillegg fikk de gode resultater også i andre kategorier. Samtidig har de gjennomført en større undersøkelse blant sine egne kunder, der svært mange er strålende fornøyd med sin Carthago. Men det er fortsatt rom for enkelte forbedringer, så nok en gang var det detaljene som sto i fokus når Carthago presenterte sin 2018-kolleksjon på fabrikken i Aulendorf forleden. Vi fikk også vite at man i inneværende modellår hadde en salgsøkning på 15% på eksport og 20% på hjemmemarkedet. Totalt med dattermerket Malibu solgte man 4900 bobiler og hadde en omsetning på 300 millioner Euro. For 2018 er anslagene 6000 bobiler og 365 millioner Euro. Pilene peker altså oppover hos Carthago også.
Selv om det meste dreide seg om forbedringer av eksisterende modeller fikk vi også presentert noen nye modeller. Det er seriene c-compactline (integrert) og C-tourer (delintegrert) som nå har fått to nye versjoner. 144 QB og 144 LE, men henholdsvis midtstilt dobbeltseng og langsgående enkeltsenger. Disse bilene er bare 699 cm lange men har den plass og komfort du forventer i en lengre bil. Blant annet separat dusj og toalett/vaskerom. På bilene med enkle senger kan venstre seng skyves sammen og gi et større dusjrom. En fiffig løsning som sparer mye plass.
Ellers er flere av Carthagos eksisterende modeller ytterligere forbedret for 2018. Først og fremst er det badene som har fått en grundig gjennomgang. Nye servanter og nytt design på skap har gitt bedre plass. Spesielt i skulderhøyde og på gulvet. På modellene med åpen løsning inn mot bad er det også gjort grep med blant annet en sort midtdel og sandgrå vegger i dusjen. Dette for å bryte med det hvite som kunne være irriterende å se på. Modellene med ”waterfall” dusj har nå fått denne integrert i takluken, slik at denne nå kan blendes på vanlig måte. Tidligere var det et mindre elegant skinntrekk som måtte trekkes over. Videre har risten i bunnen av dusjen nå kommet i et nytt vannfast materiale og ny utforming. Dermed kan den ligge i dusjen under bruk. En annen praktisk forbedring fant vi på sengene der du løfter opp hele eler deler av sengen for å komme til skap under. Her har man lagd en bedre patent der madrassen sitter fast på sengebunnen. Sammen med spesialtilpasset sengetøy gir dette en elegant og problemfri adkomst til skapene. På enkelte modeller går også skapene ned i dobbeltbunnen og gir enda bedre plass.
De mest synlige endringene kommer på C-line, som har vokst 30 cm i lengden. Den plassen har man benyttet til høye garderobeskap mellom soverom og bad. Det samme grepet har man gjort på e-line, men der er lengden bare økt med 16 cm. Et kjærkomment tilskudd for mange, siden flere og flere reiser på langtidsferie og har bruk for mer klær.
En annen nyhet fant vi i garasjen på flere av modellene. For å få plass til sykler og scootere med høyde inntil 125 cm har man lagd en nedsenking i garasjegulvet som sammen med elektrisk hev/senk av sengen muliggjør innlastning og sikring av syklene. Ellers registrerte vi at skapene for kaffemaskinen i flere biler har fått ny utforming. Med en elegant bue fra benken og opp til overskapene har dette blitt en flott detalj i et ellers elegant interiør som Carthago er kjent for. I tillegg til flere mer eller mindre synlige forbedringer viser dette at også Carthago har større fokus på å forbedre et godt produkt enn å prøve å finne på noe nytt. ”Never change a winning team” sies det. Samtidig må man være åpen for forbedringer av alle slag. Vi synes Carthago gjør en god jobb, og leverer elegante, brukervennlige og solide biler. Det gjelder også for dattermerket Malibu som henvender seg til et mer ungdommelig publikum. Litt friskere i stilen og et hakk rimeligere, men fortsatt med samme høye finish og kvalitet som vi finner på Carthago.