Rapido har fått et skikkelig løft med sin 2018-kolleksjon. En total gjennomgang av både eksteriør- og interiørdesign, og en forenkling av modellbetegnelsene.

For å ta det siste først så er Rapidos bobiler nå delt inn i seks modellserier mot tidligere åtte. Bybobilene heter fortsatt V og leveres i tre modeller med lengde fra 5,41 til 6,36 meter. De delintegrerte deles i to serier, 6F og 70F der sistnevnte har AL-KO chassis. (0 i modellbetegnelsen står for AL-KO) De helintegrerte kommer som 8F og 80dF (double floor). De mest eksklusive helintegrerte samles i serien Distinction, også disse med AL-KO chassis. Samtidig er moellutvalget slanket litt, og består ved starten av modellåret av tre bybobiler, 10 delintegrerte og 18 helintegrerte. Vi fikk imidlertid litt informasjon om to nye modeller i toppen av modellutvalget. Disse er planlagt å vises på Stuttgart-messen i Januar.

: 7096F med AL-KO understell, blått førerhus og sort grill ser virkelig eksklusiv ut

Nytt design

Det første vi la merke til var det nye eksteriørdesignet på alle de helintegrerte bilene untatt Distinction-serien. En helt ny front der grillen går i ett med frontlyktene og får bilen til å se bredere og lavere ut. Dekoren på sidene tar igjen formen på grillen, og gir et mer aggressivt uttrykk. De delintegrerte har også fått et nytt utseende med et nytt takpåbygg med en langsgående bord som får bilene til å se lavere ut. Man har også gått bort fra grå støtfangere og sideskjørt, noe som også bidrar til et mer helhetlig design og at bilene ser lavere ut. Selv om bilene ser lavere ut, er det meget god høyde innvendig. Selv under den midtplasserte senkesengen som nå kan leveres på alle delintegrerte er det takhøyde på nærmere 2 meter.

Løsningen med face-to-face seter og speilvendt kjøkken gir et meget luftig og romslig interiør. Legg merke til bordplaten som kan foldes sammen for bedre passasje.

Face-to-face

De fleste av de nye modellene har nå fått den nye seteløsningen med ”face to face” sofaer i stedet for den tradisjonelle løsningen med L-formet sofa i sittegruppen. Denne løsningen ble først introdusert i fjor, og har fått så god mottagelse at den blir videreført i flere modeller. Med en langsgående sofa på hver side og et sammenklappbart bord i midten får man bedre plass og enklere passasje mellom førerdel og bodel. Kjøkkenet er vinklet bakover i stedet for mot sofaryggen modeller med tradisjonell seteløsning. Dette gir et mer luftig inntrykk og bedre romfølelse. Sittekomforten blir også bedre. Om man skulle trenge to ekstra sitteplasser under kjøring kan sofaene enkelt bygges om til stol med integrert setebelte. Svært ofte er man bare to som er på tur med bobilen, og da vil man sette pris på den økte komforten med denne seteløsningen. For dem som aldri har med seg noen på tur kan også Rapido levere alle sine modeller uten senkeseng. Man får da ekstra skapplass foran i bilen.

Her er setet klargjort for kjøring, men nakkestøtte og 3-punkts belte.

Tredje generasjon

Vi ble presentert for 2018-modellene under Rapidos årlige samling for forhandlere og presse like ved hovedkvareteret i Mayenne vest i Frankrike. Det var en samlet ledelse anført av Nicolas Rousseau som er tredje generasjon leder i konsernet som ønsket velkommen. I tillegg til hovedmerket Rapido består Rapido Group av Itineo, Dreamer, Campérêve og Westfalia. Alle merkene hadde en pen fremgang siste regnskapsår, og fremtiden ser også lys ut. Men For å henge med i utviklingen må man stadig sørge for å ha et attraktivt produkt som følger markedets behov og ønsker. Nicolas fortalte at man hadde et stort fokus på detaljene som hver for seg utgjorde en liten forskjell, men som samlet bidro til å gi et mer attraktivt produkt.

LED-lys oppe og nede gir skapene et inntrykk av at de svever i luften

Forbedringer

De utvendige forandringene har gjort mye for førsteinntrykket av Rapidos biler, men det er når man begynner å studere interiøret nærmere at man ser forbedringene. Nytt design på senkesengen, nye skapdører, ny LED-belysning, nytt design på vannkraner og lysbrytere og andre små detaljer er med på å løfte interiøret på Rapido opp et hakk. Lyse møbelstoffer og tresorter gjør hele interiøret lettere og mer elegant. Utstrakt bruk av indirekte LED-belysning gir en effekt som om skap og benker svever fritt. De helintegrerte modellene har fått ny polstring foran dashbordet, noe som gir bedre isolasjon mot både støy og trekk.

Det flotte tverrstilte badet i 8065dF.

Brede dører

Rapido har også tatt hensyn til at stadig flere av kundene er storvokste. Flere modeller har fått den brede bodelsdøren på 54 cm, og Distinction-modellene har dør på hele 62,5 cm. Sengene har også blitt større. De fleste enkeltsenger er 198 cm, mens noen er hele 205. Noen modeller har også fått en King-Size dobbeltseng på hele 160 cm bredde. Både bad og toalett er utformet slik at man har godt armslag, og det er også lett å bevege seg rundt ellers i bodelen.

Den store salongen med kinolerret og projektor bak i 8094dF. Legg merke til stemningsbelysningen i LED oppe på sidene som kan justeres i alle regnbuens farger

Eksklusivt

Alt i alt kan vi si at folkene hos Rapido har klart å løfte et allerede godt produkt ennå et hakk oppover. Halvparten av modellene blir betegnet som nye, selv om mange i stor grad var basert på foregående modeller. Det tyder på at man nå har funnet de løsningene markedet etterspør, og heller har fokus på detaljene. Tilbakemeldinger fra kunder og forhandlere blir lagt stor vekt på, og mange detaljer har blitt endret nettopp på bakgrunn av dette. Det er vanskelig å plukke ut noen spesiell modell blant de 28 bilene vi fikk presentert, men vi likte spesielt godt 803F som er en helintegrert bil på under 6 meter. Kompakt men likevel innholdsrik, mye takket være den tverrstilte dobbeltsengen bak. Ypperlig bil for én person, selv om det med senkeseng er plass til fire.

Lyst interiør, treverk som kontrast rundt bordplate og treverk og løse puter gir et eksklusivt inntrykk

Fornyelse

Den populære 8065dF med stort baderom bakerst og to enkle senger har også blitt fornyet med face-to.face seteløsning. Vi må også nevne 8094dF som har en stor sittegruppe bak med kinolerret og prosjektor. En annen bil som falt i smak var den delintegrerte 7096F. Med den store dobbeltsengen, face-to-face seteløsning og en generøs lengde på 7,79 meter er dette en bil som har ”alt”. Det blå førerhuset og blank sort grill gir et eksklusivt uttrykk. Den blå borden oppe på taket med Rapido i forkrommede bokstaver er prikken over i-en.

Blå bord med forkrommede RAPIDO-bokstaver understreker det elegante

Distinction-utgavene er de mest eksklusive bilene fra Rapido, og beholder sitt opprinnelige frontdesign

Lampettene er fine, men gardiner med metallmaljer og metallstang er en kilde til støy og burde vært unngått.

Et flott soverom i 7096F som er en av bilene som har fått den store dobbeltsengen

Nytt design på undersiden av senkesengene er blant endringene på 2018-modellene