Få bilmodeller har i de siste årene hatt en like stor betydning for en bilfabrikk som den sjarmerende Fiat 500. Den herlige småbilen har gitt fornyet begeistring til Fiat som bilmerke, og med den store 500L er designikonet også blitt praktisk – selv under ekstreme norske vinterforhold.

I fjor fikk den kompakte og suksessrike småbilen 500 selskap av et større familiemedlem: 5-dørs modellen Fiat 500L. De første eksemplarene begynte å rulle på norske veier på forsommeren, og den forstørrede «lungo» eller «large», som denne «L»-betegnelsen må betyr, kan oppvise mange av de velkjente stilelementene til den lille 500, men i en helt ny innpakning og nytt format. Det store og høyreiste karosseriet byr på fem dører, fem skikkelige sitteplasser, bakseter som kan justeres individuelt og et bagasjerom på minst 343 liter. Dette gjør 500L til en bil som befinner seg i skjæringspunktet mellom en kombikupé, stasjonsvogn og en kompkt MPV.

Fiat har hatt stor suksess med den drivstoffgjerrige 2-sylindrede Twin-Air bensinturbomotoren i sine små bilmodeller. Da vi kjørte 500L for første gang i Italia for et år siden, var vi spente på hvordan denne lille motoren på bare 0,9 liter volum ville fungere i den større L-modellen. Kombinasjonen var faktisk ganske imponerende, og vi er nesten fristet til å si at den knatrende motorlyden ved pådrag og den spisse dreiemomentkurven, er med på å skape et muntert særpreg i en bilverden der det meste blir stadig likere. Et gunstig bensinforbruk og lave utslipp – i tillegg til lav vekt – er naturligvis de viktigste argumentene for en slik «downsizing» av motorer.

Da Fiat lanserte 500L publiserte de samtidig at det etter hvert ville komme en hel 500-famile med ulike karosseri- og drivlinje-varianter i årene fremover. Nå er modellen Fiat 500L Trekking introdusert, og vi har testet denne modellen under reale norske vinterforhold. Forskjellene mellom en ordinær 500L og en 500L Trekking er ikke så store når vi studerer brosjyre eller spesifikasjoner, men en prøvekjøring på snødekte veier avslører likevel store og viktige forskjeller. Den norske importøren betegner Fiat 500L Trekking som en SUV – noe som etter min mening er å strekke dette begrepet litt i lengste laget. De har jo allerede forsøkt å «selge» den som MPV (Flerbruksbil), og nå er plutselig det samme karosseriet blitt en SUV (Lett terrengbil). Er dette mulig, eller er det bare en billig bløff overfor bilkjøpere som ikke vet bedre? Et nøye studie av brosjyre og spesifikasjoner avslører følgende detaljer som skal forvandler 500L til en SUV: Små beskyttelsesplater i underkant av støtfangeren foran og bak, større 17″ hjul som øker bakkeklaringen 13 millimeter, og sist men ikke minst: Mulighet for å aktivere bilens traction-control og stabiliseringsprogram i et spesielt modus under krevende kjøreforhold. Ut over dette, samt blanke sidelister på karosseriet, er Trekking-modellen helt lik den vanlige 500L.

Fiat500L -1

Fiat 500L -2

Fiat 500L er en rommelig og velfungerende bil. Designet vil utvilsomt skape diskusjoner, men den innvendige plassutnyttelsen er bra og oversikten fra førerplassen god. Når det gjelder dynamikk og kjøreopplevelser er dette en enkel bil, mens de korte overhengene og den gode svingradiusen gjør den til en glimrende bybil. Ute på landeveien er fartsressursene bra, og bilens gode støydemping i kombinasjon med et velfungerende interiør, gir bra komfort underveis. Hele baksetet kan skyves frem- tilbake for å variere forholdet mellom best mulig beinplass til de som sitter bak, eller størst mulig bagasjerom. Kupelengden er stor nok til at flere skipar får plass inne i bilen dersom en av bakseryggene slås ned. Fiat 500L er en bil som definitivt scorer på det praktiske.

Fiat500L -5

Fiat 500 L - 6

Fiat 500L -7

Fiat 500L-8

Bilens «Traction+» er gjennom en sterkt endret ESP-software skapt for å forbedre bilens veigrep og fremkommelighet under krevende kjøreforhold, og var det noe vi fikk erfare den uken vi testkjørte denne bilen, så var det nettopp norsk vinterføre på sitt aller verste. Men er det mulig å forbedre veigrepet dramatisk ved å trykke på en «magisk knapp» – uten at bilen skifter fra to- til firehjulsdrift, slik ekte SUV-er vanligvis gjør? Systemet, som er aktivt opp til en hastighet på 30 km/t, benytter en temmelig kompleks alogaritmisk beregning for å simulere en selvlåsende elektronisk differensial under kjøreforhold der et- eller begge hjulene spinner. ESP-systemet, som normalt vil gjøre at gasspådraget reduseres og et eller flere hjul bremses opp for å stabilisere en bil som begynner å skrense, sørger her for at det spinnende hjulet bremses opp og all kraft går til det andre drivhjulet. 

Et blikk på bildene avslører at kjøreforholdene under våre testdager i Fiat 500L Trekking var ganske ekstreme. Det var mangelfull brøyting og bratte bakker, men systemet bestod prøven! Med en normal “traction-control” hadde vi vært sjanseløse i de siste bakkene opp til hytta. Det er nettopp disse som gjør at vår familie har en firehjulstrekker i stallen.

Fiat 500L -3

Vi vil nok ikke bytte ut firehjulsdriften med et “Traction +” system som dette, men det er all grunn til å ta dette seriøst. Det forvandler på ingen måte Fiat 500L til en SUV, men det gir en tilleggsverdi som er perfekt for norske vinterforhold. Med TwinAir-motoren på 105 hk har bilen et oppgitt blandet forbruk på bare 0,51 liter/mil, og det er bra. Det moderate dreiemomentet (145 Nm) gjør at imidlertid at forbruket stiger noe under reelle kjøreforhold ute i trafikken. Sammenliknet med en standard 500L med samme utstyrsgrad (Lounge) er prispåslaget 10 000 kroner for en Trekking. Det gir en pris på kr 249 900.- for denne utgaven. Er dette et greit prispåslag for en omprogrammering av elektronikken, en halvmeter ekstra kabel, en bryter og noe pynt på støtfangerene? Legg også til at det attractive Panorama-glasstaket som er standard på en vanlig 500L Lounge er forsvunnet på Trekking-modellen. Da er det all grunn til å stille spørsmål ved prisen på Fiat 500L Tekking. Den forvandles på ingen måte til en SUV, og er etter vår mening ikke berettiget til å fremstå som noen egen model I 500-familien. Tvert i mot: Den avanserte “traction +” –elektronikken skulle vært standardutstyr i alle Fiat-modeller som selges i Norge. En slik “gratis” tilpasning til norske vinterforhold kunne vært et tydelig signal om at Fiat virkelig ønsker å være til stede på norske bilkjøperes handleliste…

 

GRUNNDATA: FIAT 500L TREKKING

Motor : To-sylindret bensinturbo, 900 ccm

Effekt: 105 hk (77 kW) v/5500 o/min

Dreiemoment: 145 Nm v/2000 o/min

Blandet forbruk: 0,51 liter/mil

CO2-utslipp:119 gram/km

Toppfart: 173 km/t

Aks. 0-100 km/t: 12,6 sek

Vekt (kg): 1260 kg

Nyttelast: 400 kg

Totalvekt: 1735 kg

Bagasjerom min/maks: 343/1310 liter

Mål (LxBxH): 427 x 180 x168 cm

Akselavstand:            261 cm

Dekk foran/bak: 225/45 R17

Pris (rimeligste): kr 249 900.-

Pris (som prøvekjørt):            kr 259.800.-

Fiat 500L -4