Det var de mange polske gjestearbeiderne som gjorde Fiat 126 til et vanlig syn på norske veier tidlig på åttitallet. Den lille bilen ble både et symbol på polakkenes mulighet til å søke arbeid i vest og en eventyrlig vekst for polsk bilindustri.

Tekst: Sven Furuly, Foto: FSN/Fiat

Den 18. november rullet Fiat nummer 12 millioner av produksjonsbåndet på Fiat Chrysler Automobiles fabrikk i Tychy i Polen. Jubileumsmodellen var en Fiat 500, og denne polske fabrikken har utviklet seg til å bli en av verdens mest moderne bilfabrikker. En utvikling vesten så på som nærmest utenkelig da Fiat solgte rettighetene til å lisensprodusere den lille hekkmotoriserte fire-seteren 126 i 1973.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Bak bilfabrikken som skulle produsere Fiat 126P – der ”P” stod for ”Polski” stod selskapet FSM (Fabryka Samochodow Małolitrażowych ) lokalisert i Bielsko-Biała. Der produserte de allerede bilmodellen FSM Syrena – en temmelig gammelmodig konstruksjon. Denne fortsatte i produksjon, og ble ikke bare solgt i hjemlandet, men også eksportert til en rekke andre land i Østblokken. Der konkurrerte den med merker som Trabant og Skoda. Men det var Fiat 126P som ble den store kultbilen, og etter bare to år, i 1975, åpnet FSM en helt ny bilfabrikk i Tychy.

FSM Syrena kom i produksjon i 1971, og selv om Fiat 126 ble produsert fra 1973 holdt den stand frem til 1980

I perioden 1973 til 2000 ble det produsert hele 3 318 099 eksemplarer av Fiat 126P i Polen, mens det til sammenlikning ble produsert bare 344 099 eksemplarer av Syrena i dens livsløp fra 1971 til 1980 ved fabrikken i Bielsko-Biala. Dynamikken ved Tychy-fabrikken var atskillig større, og fra 1991 ble det også startet opp produksjon av den nye småbilen Cinquecento parallelt med 126P. Bare et år etter, i 1992, ble det inngått en ny avtale med Fiat, og fabrikken ble overtatt av et nyetablert selskap undrer navnet Fiat Auto Polen.

Fiat Cinquecento blé lansert i 1991, og denne ble produsert i store antall parallelt med 126P i mange år

Fra 1992 og frem til i dag er det investert mer enn 2,5 milliarder Euro i fabrikken, som gjennom årens løp har produsert 14 ulike Fiat-modeller, inkludert internasjonale salgssuksesser som Panda og dagens 500 – begge produsert i over 2 millioner eksemplarer hver seg i Polen. I tillegg kommer den seneste Ford Ka –generasjonen og Lancia Ypsilon. Begge er varianter av Fiat 500 og nå bygd i over en halv million eksemplarer hver seg.

Jubileumsbilen ble produsert den 18. november – en rød Fiat 500. Mer enn 2 millioner 500 er produsert i Polen

Foruten å være en svært moderne fabrikk rent produksjons-teknisk, med mange roboter, en helt ny miljøvennlig lakkavdeling med vannbasert lakk, og energieffektive løsninger, har også fabrikken et stor fokus på utvikling av personalet. Resultatet er høy kvalitet på de ferdige bilene og et solid omdømme – som en av de beste bilfabrikkene blant de tretten individuelle produksjonsanleggene i det globale FCA-systemet.

Tre milepæler feires: 12 millioner produserte Fiat, 2 millioner produserte Fiat 500 og fem hundre tusen Lancia Y 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev