Er det noe Renault kan, så er det å skape friske og attraktive biler i de små segmentene. Captur bygger på samme plattform som Clio, men her sitter man høyt og er omgitt av en svært fleksibel innredning.

Renault omtaler Captur som en ”Urban Crossove”, men om vi skal følge den typiske klassifiseringen av biler, slik både vi og bilfabrikker flest gjør, handler det om et ”crossover” –karosseri bygget på en plattform som tilhører B-segmentet. Biler i denne klassen omtales ofte internasjonalt som ”super-mini” og de befinnes seg både størrelsesmessig og bokstavlig talt under C-segmentet, som vi i dagligtale omtaler som Golf-klassen. Om vi ser på dagens salgsfordeling mellom de ulike karosseriformene i B-segmentet i et samlet Europa utgjør sedan-modellene 7,4% (som f.eks Skoda Fabia), små MPV’er 11,0% (som f.eks Ford B-Max), stasjonsvognene bare 8% (som f.eks Skoda Fabia, mens den nyeste gruppen, crossovers, har en markedsandel på 8% (som f.eks Opel Mokka). Resten av B-segmentet består av klassiske tre- og fem-dørs kombimodeller som VW Polo, Opel Corsa og Toyota Yaris, bare for å nevne noen få. Renaults markedsanalytikere forventer imidlertid at    crossover-salget vil øke fra 257.000 enheter i 2012 til nærmere 500.000 enheter i år, og vil dermed forsyne seg av friske 14% av totalmarkedet i B-segmentet. I tillegg forventer Renault at Captur kan bli selskapets aller viktigste modell i flere markeder – ikke minst i Norge der appetitten på kompakte SUV’er er stor.

Renault_Captur_3

Renault_Captur_4

Renault_Captur_2

Den nye Captur vekker absolutt oppsikt. Vår prøvebil er lakkert i en duo-tone fargekombinasjon (leveres som tilvalg) som får bilen til å skille seg ytterligere ut fra massene – særlig når den også har det Renault kaller en ”Gloss Pack”  som pynter opp rundt de nedre kjørelysene, grillen og på kanalene. Det finnes 24 ulike fargekombinasjoner på eksteriøret, tre matchende interiører og tre eksteriørpakker som bærer betegnelsene Arizona, Miami og Manhattan. I tillegg kommer tre ulike grafiske design-dekorer på taket.

Captur er basert på den samme nye plattform-generasjon som Clio stasjonsvogn, selv om denne er blitt modifisert for å gi større sporvidde. Den har en kompakt lengde på bare 4,1 meter, er 1,53 meter høy – inkludert en høyst brukbar bakkeklaring på 200 mm. Akselavstanden er 2,6 meter og den praktiske innredningen har et baksete som ikke bare kan deles 60/40, men som også kan skyves fram/tilbake slik at den maksimale beiplassen for bakstepassasjerene kan bli helt opp til 215 mm.

Innvendig finner vi også et dashbord med et moderne design og ganske smakfull plastoverflate, og de dypt plasserte instrumentene er lette å lese. Renault har også tatt ut patent på de avtakbare setetrekkene. Med baksetene i bakerste stilling har Captur et bagasjerom på akseptable 377 liter, som øker til solide 455 liter når setet er skjøvet til fremre stilling. Et løst bagasjeromsgulv med gummi på den ene siden, og teppe på den andre, deler bagasjerommet i to høyder og skaper en skjult oppbevaringsplass i nederste stilling. I det store og det hele har Captur gode materialvalg, er smart konstruert og byr på en stilfullt interiør.

Under panseret på den Captur-utgaven vi har kjørt finner vi Renaults smidige og slagkraftige turbomatede 1,2 liters bensinmotor, koblet til fabrikkens nye seks trinns dual clutch automatgirkasse. Denne firesylindrede motoren med 120 hk har nok kraft til både å håndtere svingete fjellveier og gi fin flyt i høye hastigheter på motorveien. Dual-clutch automatgirkassen fungerer fint og nærmest helt umerkelig – inntil du selv trykker hardt på gasspedalen for at den skal begynne å jobbe hardere.

Det mangler litt for at de dynamiske egenskapene kan tilfredsstille en fører som er ute etter maksimal kjøreglede. Den er imidlertid lett håndterbar, er smidig i trafikken og oppfører seg ganske ra på de franske landeveiene. Det eneste vi vil ta et forbehold om, er hvorvidt fjæringskomforten er god nok når den skal kjøres på dårlig norsk veidekke. Vi erfarte at den oppfører seg mykt og behagelig på de fine franske veiene, mens støt og slag fra hjulene overføres i overraskende sterk grad når vi møtte på hullet og ødelagt veibane.

Den versjonen vi har prøvekjørt – med den velklingende betegnelsen Dynamique Media Nav – er en utgave som befinner på toppen av utstyrsprogrammet. Rimeligst er Autentique, mens mellommodellen har betegnelsen Expression. De to dyreste utstyrsgradene har et bra standardutstyr, og vi vil bare kort nevne detaljer som cruise-control, parkerings-sensorer, 7” Touch screen, osv på Dynamique, og det er også mellom disse to litt mer påkostede variantene nordmenn flest gjør sine valg.

Captur representerer på ingen måte en spennende kjøreopplevsle, men det er heller ikke hensikten med bilen. Det er derimot bilens friske stil, de praktiske løsningene, og den samlede pakken av brukervennlighet, smidighet og forbruk. Et knippe egenskaper som bør gi Renault suksess med Captur.

TEKNISKE DATA
Renault Captur TCe 120
Pris    fra kr 200.000.-
Akselerasjon   0-100 km/t 10,9 sekunder
Toppfart   192 km/t
Motoreffekt   120 hk (688 kW) v/4900 o/min
Dreiemoment   190 Nm v/ 2000 o/min
Effekt/vektforhold   85 hk/tonn

C02-utslipp (gram/km)   125
Forbruk bykjøring   0,66 liter/mil
Landeveikjøring   0,47 liter/mil
Blandet forbruk   0,54 liter/mil
Rekkevidde:   1000 km

Lengde (mm)   4.122
Bredde (mm)   1.778
Høyde (mm)   1.566
Akselavstand (mm)   2.606
Sporvidde for/bak (mm)   1531/1516
Vekt (kg)   1.180
Nyttelast   546
Totalvekt   1.726
Bagasjerom min/maks liter   377/455/1235
Drivstofftank (liter)   45

Motor   R4, 16V, 1197 ccm
Drivstoff   Bensin, turbo
Spesifikk effekt   100 hk
Boring/slag (mm)   72,2 x 73,1
Kompresjon   11,0:1
Girkasse   6 trinn dual clutch automat
Drivlinje   Forhjulsdrift
Styring   Elektrisk servostyring
Snudiameter   10,5 meter

Hjuloppheng foran   Fjærbein av MacPherson type, skrufjærer. Stabilisatorstag
Hjuloppheng bak   Halvstiv torsjonsaksel. Skrufjærer, hydrauliske støtdempere.
Stabilisatorstag
Bremser foran   Ventilerte skiver
Bremser bak   Tromler
Dekk foran/bak   205/55 R17
Felg foran/bak   6,0” lettmetall
Kollisjonsputer   6
Stabilitetskontroll   Ja
Traction control   Ja