Fortsatt omtales Audi e-tron som en prototype, men lanseringen er bare noen måneder unna, og nå får vi for første gang en smakebit på hvordan interiøret i denne premium elektriske bilmodellen kommer til å se ut.

Av Sven Furuly

Et stort antall nordmenn har allerede reservert den nye Audi elbilen – uten å ha sett noe mer enn bilder – eller i beste fall fått en rask kikk på prototypen da den var på besøk i Norge for noen måneder siden.

Det er ventet at Audi vil ha verdenspremiere på sin første helt elektriske e-tron modell på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt, som åpner dørene for publikum den 20. September.

Nå letter Audi litt på sløret og presenterer interiøret for all første gang. Det foregikk ved et spesielt arrangement som fant sted i den Kongelig Opera i København. Om dette har sammenheng med at det er danske Bang & Olufsen som er leverandør av de avanserte 3D lydsystemene som kunden kan velge eller ei, vites ikke, men at det var en ”premium” presentasjon av en elbil i ”premium” klassen er helt klart.

Interiøret i e-tron byr på velkjent materialvalg, atmosfære og monteringskvalitet.

Ett er sikkert, og det er at Audi-kunder vil finne mange kjente stil-elementer og den velkjente kvalitetsopplevelsen i e-tron. Atmosfæren er umiskjennelig Audi, men har så absolutt elementer som viser at modellen er gått ”ett steg videre”.

Girvelgeren er integrert i armstøtten – som befinner seg over midtkonsollen.

 

To store berøringsskjermer er plassert i det buende dashbordet som strekker seg fra dørkarm til dørkarm. Linjene er skarpe, uttrykket er teknologiorientert og Virtual Cockpit-løsningen åpner for flere digitale nyheter. En av disse er de virtuelle speilene. Kameraene er plassert i dørene og sender skarpe bilder til skjermen i sanntid. Føreren kan justere kameravinkel, forstørre opp bildet for å se detaljer, og velge ulike visningsmodi for motorveikjøring, svinger og parkering.

En elektrisk drivlinje innebærer en rekke fordeler i forhold til en fleksibel formgivning av interiøret. Midtkonsollen har ikke lenger noen sider og selve girvelgeren er integrert som en del av håndstøtten. Dette, sammen med utsøkte materialvalg og fargekombinasjoner, skaper en tiltalende førerplass.

Dashbordet har fått en spesiell utforming og de store skjermene kan publiser virtuelle bilder.

Med en akselavstand på 2928 millimeter (62 millimeter kortere enn elbilen Jaguar I-Pace) betyr dette god beinplass til både de to som sitter foran- og de tre som kan sitte i baksetet i Audi e-tron. At den klassiske ”kardangtunnelen” er forsvunnet betyr at selv den som sitter på midtsetet bak nå vil oppleve god beinplass.

Elektrisk drivlinje, digital oppkobling mot omverdenen og et interiør med høy komfort viderefører den mobilitetstanken Audi har hatt gjennom mer enn femti år. Prototypen har høy akustisk komfort, og en effektiv lyddemping i kombinasjon med bilens aerodynamiske design og glatte eksteriørflater utnytter den fordelen en elektrisk drevet bil har med henblikk på støy. Ved 85 km/t – en typisk norsk landeveishastighet – trenger det knapt noe vindstøy inn i kupéen. Harmoni er det ordet som best beskriver interiørkvalitet, utforming og totalkonsept for den nye Audi e-tron.

Sittekomforten er høy, og med en akselavstand på 2928 mm er Audi e-tron en rommelig fem-seter.

Elin Sinro, direktør for Audi i Norge, forteller til Bilmagasinet at produksjonstilretteleggingen og oppstarten av Audi e-tron er helt i rute, og Norge vil bli tilgodesett med en betydelig andel. ”Norge vil få store volumer, og vi forbereder oss til å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Samtidig er vi klar til å ivarta langt flere kjøpere enn de som hittil har bestilt bilen”, avslutter Elin Sinro.