Med lanseringen av Volkswagen iD4 og Skoda Enyaq lå det naturligvis også en Audi-modell i samme størrelse, bygd på den fleksible og økonomiske MEB-plattformen til konsernet, i kortene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Med Q4 e-tron lanserer Audi sitt bidrag i bilklassen som på mange måter er blitt det nye idealet for hvordan en elbil for norske familier skal være. Med sin lengde på 4590 mm, 1865 mm bredde og 1613 mm høyde fremstår den som en typisk «crossover», der vi i løpet av året kommer til å se flere arge konkurrenter dukke opp. Målene, kombinert med kreativ plassutnyttelse gjør at fører og passasjerer kommer til å oppleve helt nye dimensjoner i nye Audi Q4 e-tron. Slik som i den nylig presenterte Hyundai Ioniq 5, hevder også Audi at rommeligheten i denne kompakte, elektriske SUV-en overgår klassegrensene, og tilbyr plass som i en langt større SUV.

En helt ny cockpit-utforming skaper et attraktivt førermiljø i Audi Q4 e-tron

De utvendige målene gjør at bilen oppleves praktisk i hverdagen og i bybildet, men den smarte konstruksjonen gir deg langt mer plass innvendig enn det de utvendige målene tilsier – noe som også gjør den perfekt for utflukter og lange turer. Audi er tro mot designspråket sitt og bevarer identiteten og den opplevelsen du forventer å få når du setter deg inn i en Audi, men i Q4 e-tron har de tatt videre og tilført nye, innovative løsninger som løfter helhetsinntrykket. Vi gleder oss veldig til å vise frem resten av vår neste helelektriske kompakt-SUV i midten av april, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS, til Bilmagasinet.

Det store senterdisplayet rommer både touchkontroller og stemmestyring

Det er arkitekturen i den modulære elektriske plattformen (MEB) som bidrar til de rause innvendige plassforholdene. Akselavstanden på 2,76 meter er mer enn en SUV i mellomklassen og overhenget foran er bare 86 cm. Resultatet er en innvendig lengde på 1,83 meter, noe som kan sammenlignes med det man finner i en langt større SUV-modell. I rommelighet overgår Audi Q4 e-tron alle direkte konkurrenter i premiumsegmentet – med en tradisjonell drivlinje – mens den elektriske nykommeren Hyundai Ioniq 5 er tilsynelatende enda rommeligere med sin akselavstand på hele 3,0 meter og en bruttolengde på bilen som bare avviker noen få centimeter fra Q4 e-tron.

Baksetekonfigurasjonen på prototypen gir god sitteplass til tre personer

Fraværet av sentertunnel gir også nye muligheter: Når man inkluderer hanskerommet har Q4 e-tron 24,8 liter lagringsvolum inne i kupeen. Alle de fire dørene har store flaskeholdere, og om ønskelig kan både «phone box» og opptil fire USB-C-kontakter leveres. Bagasjerommet er på 520 liter, og kan utvides til 1 490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40:20:40). Også detter er tall som tilsvarer SUV-er i klassen over.

Bagasjerommet byr på 520 liter, men vokser til 1490 liter med nedfelte bakseter

Som i alle nye modeller fra merket satser Audi på en heldigital betjening og flat menystruktur også i Q4 e-tron. Her finnes det fire nivåer: Digitale instrumenter eller «Audi virtual cockpit» foran føreren, et sentralt plassert MMI-touchpanel, naturlig stemmestyring og «augmented reality head-up display» er tilgjengelig som tilvalg. Med den nyskapende AR-teknologien, projiseres viktig informasjon gjennom frontruten i to separate nivåer: En statusseksjon, og en seksjon for AR. Informasjonen til navigasjonen og enkelte av assistentsystemene vises som dynamiske projiseringer i veien, ca. ti meter foran bilen. Dette gir føreren en rask og lettfattelig informasjon, som er til stor nytt, spesielt ved dårlige og utfordrende siktforhold.

De utvendige målene gjør bilen praktisk i bybildet men er likevel rommelig

Arealet for AR-visningen tilsvarer en skjerm på ca. 70 tommer. Under finnes det et område for statusvisninger, for eksempel aktuell hastighet og gjeldende fartsgrense. Denne informasjonen ser ut til å flyte ca. tre meter foran føreren. Det største MMI-displayet i Q4 e-tron måler hele 11,6 tommer, og har en oppløsning på hele 1 763 x 824 pixler. Dette er det største displayet i hele Audis portefølje til nå. Innputt kan gis både med håndskrift, eller med naturlig stemmestyring. Systemet aktiveres med «Hey Audi», og vil forstå mange norske fraser, for eksempel «Hvor er nærmeste ladestasjon». Da vil systemet utføre et online-søk og gi deg svar.

I Audi Q4 e-tron er betjeningselementer og displayenheter karakteriske designelementer. Sammen med ventilasjonsdyser, dørkledning og de vinklede delene av dashbordet, utgjør dette en progressiv helhet som understreker bilens luftige følelse av rommelighet. Rattet i Q4 e-tron setter også tonen for fremtidens mobilitet. Designet, med dobbelteiker og flate partier i toppen og bunnen, er av en ny generasjon. De øvre eikene har touchflater i «black-panel look». Som på en smarttelefon, kan det både trykkes og svipes på flatene – for eksempel når man blar gjennom en liste.

Fronten viser et klart inntrykk av slektskapet til de større e-tron modellene

Setene har det ypperste av sikkerhetsteknologi, med både side- og senterairbag, samtidig som de viser nyskapende bruk av bærekraftige materialer – for eksempel kombinasjonen av kunstig lær og microfibermaterialet Dinamica – som er laget av 45% resirkulert polyester. Sammen med opptil 50% av resirkulert plast i andre materialer, gjør det at sett med seter i Q4 e-tron kan gi 26 1,5-liters PET-flasker et nytt og høyverdig liv.

Linjene viser tydelig at Q4 tilhører en moderne generasjon crossovere

Sammen med de større SUV-modellene Audi e-tron og Audi e-tron Sportback, og den sportslige e-tron GT, kommer Q4 e-tron til å spille en nøkkelrolle i merkets strategi for elektrifisering og komplimenterer en allerede populær elektrisk modellportefølje i Norge. Noen informasjon om batteristørrelse, rekkevidde, ulike drivlinjealternativer, samt lanseringstidspunkt er ikke publisert.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev