Med den modulære elbilplattformen MEB planlegger Volkswagen en rekke attraktive modeller rettet spesielt mot det Nord-amerikanske markedet. Både ”hippi-bussen” og ”beach-buggy’en” får sin renessanse.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp og Christian Schulte

Volkswagens elbil-strategi er den største kursendringen i selskapets historie, og allerede et halvt år før lanseringen av den første ID-modellen ser vi at dette teknologiskiftet har enorme dimensjoner. Det minner oss om skiftet fra den hekkmotoriserte og luftkjølte VW Bobla, til den forhjulsdrevne VW Golf i 1974, da rollen som en teknologisinke ble endret til en spydspiss blant Europas bilprodusenter.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Det tok bare to år før VW hadde produsert 1 million eksemplarer av Golf, og ambisjonene for elbilene er også høye. 100 000 biler er planlagt produsert i 2020, og allerede etter fem år skal det være produsert en million elbiler med VW-logo i fronten.

                    ID Buzz er skapt på minnene av den populære «Hippie-bussen» i USA. Nå skal 68’ene kjøre elbil

                    Ikke minst i USA, der asiatene er på banen med Hyundai Ioniq og Kona EV, Kia e-Niro og Soul Electric, for ikke å glemme Nissan Leaf , som sterke utfordrere til Teslas dominerende stilling i markedet, gjelder det for Volkswagen å etablere seg som en leverandør av attraktive elbiler.

                    Den modulære elbil-plattformen til VW skal bære en rekke ulike modeller allerede fra slutten av 2019

                    Elbilene har en andel på bare 1% av det Nord-amerikanske elbilmarkedet i dag, men det er ventet at dette vil vokse kraftig i årene som kommer – også fordi Tesla nå lanserer rimeligere utgaver av Model 3 og den kommende SUV’en Model Y som vi skal få vite mer om i midten av mars. Nettopp en sterk satsning på elbiler kan gi en fornyet interesse for VW personbiler i USA, og lege sårene etter dieselskandalen. Amerikanske myndigheter har ikke vært nådige, og bøtene VW har betalt er astronomiske, flere ledere ble fengslet og tusenvis av amerikanske VW-eiere har fått hevet kjøpene.

                    LES OGSÅ: Kia Soul kommer i ny og ungdommelig utgave med enda lenger rekkevidde

                    Volkswagen har allerede bekreftet at en ny elektrisk utgave av den udødelige ”Microbussen”, populært kalt ”Samba” eller Hippie-Bus”, skal lanseres med betegnelsen ID Buzz. En fullt fungerende prototyp er allerede vist i California, fotografert på kjente steder som ”Venice Beach” og PR-maskineriet ruller for fullt.Så sent som på bilutstillingen i Los Angeles for tre måneder siden ble det også vist en ”Transporter”-utgave av samme bilen.

                    Seksti- og syttitallets kultbil var «Beach Buggy» på VW-plattform. Nå kommer den tilbake i el-utgave

                    Fra informerte kilder har vi også fått vite at ”Beach-Buggy” konseptbilen som debuterer på bilutstillingen i Genéve 5. mars også skal settes i produksjon og utgjøre en viktig del av ”make Volkswagen great again” strategien i USA.

                     

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev