Det er ikke bare tiden som har gått siden Amundsen og Scott kjempet om å være den første til å nå Sydpolen. Med en sekshjulsdrevet Toyota HiLux, skapt av islandske Arctic Trucks, er det nå mulig å kjøre på hjul fra kysten av Antarktis inn til selve polpunktet.
Muligheten til å kjøre opp på Sydpolplatået og helt inn til selve polpunktet er ingen visjon eller fantasi for de dyktige terrengbil-spesialistene i Reykjavik. Ikke mindre enn åtte eksemplarer av denne nær 6,4 meter lange terrengbilen med drift på seks hjul er allerede i drift i Antaktis. Med sine 44” store hjul, spesielle reduksjonsgirkasse og kraftfordeling til seks hjul, beviste denne spesielle Toyota Hilux-utgaven allerede for tre år siden at den var i stand til å kjøre helt fram til polpunktet med en nyttelast på hele to tonn. Dette er nok en Arctic Trucks suksess i kjølvannet av å være den første bilen som krysset tvers over Grønland i 1999 og som også nådde den magnetiske nordpol i Arktis i 2007.
Toyota har en lang tradisjon i konstruksjon og produksjon av terrengbiler som tåler ekstreme utfordringer. Dette var likevel ikke nok for islendingene, og allerede i 1980 startet en håndfull ildsjeler arbeidet med å gjøre Toyota Landcruiser enda mer velegnet for å kunne tas seg fram i det golde islandske vinterlandskapet. Store hjul, høy bakkelaring og lette karosseriendringer startet konseptet Arctic Trucks, der også pick-up’en Toyota HiLux raskt ble en modell for ombygging. Arctic Trucks etablerte seg i Norge, som det første land utenfor Island i 1998, og har senere hatt en stor vekst i Baltikum, Russland og Midt-Østen. Disse bilene bygges i samråd med Toyota, og når man bestiller en ny Landcruiser eller Hilux i Norge er det fullt mulig å spesifisere en Arctic Trucks ombygging hos sin lokale Toyota-forhandler.
Det er en spesiell opplevelse å klatre opp i førersetet på den nesten 2,2 meter høye bilen. Bakkeklaringen fra bilens bunnplattform er hele 48 cm, og alle komponenter i hjuloppheng og drivlinje har en klaring på minst 37,6 cm over bakken. De store dekkene har dimensjon 44×18,50/15 og er konstruert for å kunne kjøre med et lufttrykk på bare 5 psi. Når lufttrykket er så lavt blir dekkene enda bredere enn de 16” brede felgene, og bilen flyter bedre på snøen – selv når totalvekten er 2,9 tonn. Hvor lavt marktrykket per cm2 er, bevises ved at den ene representanten fra Arctic Trucks legger ned hånden og underarmen på snøen, og lar bilens forhjul kjøre over denne…
Cockpit er akkurat som i en helt vanlig HiLux med fire hjul, med unntak av et par ekstra brytere og instrumenter. I tillegg til ordinær reduksjonsgirkasse er denne bilen utstyrt med en ytterligere reduksjon, for å krabbe framover med enda bedre fremkommelighet under ekstreme forhold. Under normal kjøring fordeles 60% av kreftene til den midtre akselen og 40% til den bakerste akselen. Med åpne differensialer er bilen lett å styre, selv om svingradiusen oppleves som å være nærmere tjue meter. Det er Arctic Trucks selv som har konstruert nye mellomakslinger og differensialer, i tillegg til å forlenge rammen, for å skape en tre-akslet Hilux. Hemmeligheten bak bilens ekstreme fremkommelighet ligger i tre brytere på midtkonsollen. Jeg setter automatgirkassen i fri, vipper tre brytere opp, og dermed låses alle aksler 100% slik at kraftfordelingen fra den 170 hk sterke dieselmotoren blir lik til alle seks hjul. Bilen tar seg fram på en måte som får mine erfaringer på Islands isbreer i en Landcruiser med 35” hjul til å blekne i forhold. Men med låste differensialer er imidlertid bilen best egnet til å kjøre rett fram, for styreresponsen er mildt sagt beskjeden…
På midtkonsollen sitter det også en ekstra tankmåler, koblet til en ekstratank på 300 liter, noe som gir bilen en samlet tankkapasitet på 400 liter. En kompressor sørger for trykkluft slik at dekkene kan pumpes opp til normalt trykk etter en «svømmetur» i løs snø, eller til drift av luftdrevet verktøy. Ut over dette kan naturligvis bilen utrustets med alt tenkelig utstyr for ekspedisjoner i villmarken. Forrige gang vi kjørte en bil fra Arctic Trucks var den utstyrt med våpenstativ bak førerhytta – noe som kan være en god livsforsikring i møte med en isbjørn. Islendingene har forøvrig ikke bare sivile ekspedisjoner som sitt spesialområde. Også mange av de bilene som det norske forsvaret har benyttet i Afghanistan, er spesialutrustet ved Arctic Trucks lille ”bilfabrikk” i Drammen.