Den nye SUV-utgaven av elbilen EQS har plass til inntil 7 personer og er skapt for å by på maksimal komfort under turen. Verdenspremieren finner sted den 19. april.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Media
Den tyske bilfabrikken har lansert en rekke elbiler i et forrykende tempo, og snart finner vi et elektrisk Mercedes-Benz EQ alternativ i alle segmenter. Luksusbilen EQS har vi allerede stiftet bekjentskap med, og flere ulike SUV’er er også lansert i løpet av de siste par årene. Det siste skuddet på stammen er EQS SUV – en bil der plass, komfort og luksus er blandet med høy fremkommelighet under krevende kjøreforhold.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/03/EQS-SUV-2.jpg?x14828)
Testene av den nye Mercedes-Benz EQS SUV er foretatt under alle klimatiske forhold, også nord for polarsirkelen.
Med sitt luksuriøse interiør kombinerer EQS SUV progressivt design og komfort slik vi kjenner igjen fra luksus-sedanen EQS. Den har romslige innvendige dimensjoner og smarte løsninger som gir en god fleksibilitet. Den andre seteraden i bilen er elektrisk justerbar, og den valgfrie tredje seteraden gjør at EQS SUV blir tilgjengelig som 7-seter. Dermed vil modellen kun tilpasses de de fleste kundebehov, med den fleksibiliteten det gir å ha plass til flest mulig passasjerer, eller svært god lasteplass når det er påkrevet.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/03/EQS-SUV-4.jpg?x14828)
Den 56″ store MBUX Hyperscreen er ikke bare spektakulær, men byr på alle typer visuell og interaktiv kommunikasjon.
I likhet med EQS Sedan har også SUV-utgaven en interiørdesign som følger en visjon om den fullstendig digitaliserte bilen. Førerens øyne møter den spektakulære MBUX Hyperscreen, som riktignok er et tilvalg, men som vi likevel tror blir å finne i langt de fleste bilene som blir levert i Norge. Denne 56-tommers store buede skjermenheten dekker nesten hele bredden av kjøretøyets interiør. MBUX Hyperscreen smelter sammen instrumentpanelet, multimediaskjermen og passasjerdisplayet inn i et sømløst og absolutt fremtidsrettet design.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/03/EQS-SUV-5.jpg?x14828)
Den andre seteraden er elektrisk justerbar i både lengderetning og ryggvinkel. Et luksusmiljø i «Sonderklasse».
Batterisystemet til EQS SUV bruker et modulært design, slik vi allerede har sett i EQS og EQE. Produksjonen av litium-ion-batteriene for EQS SUV og EQE SUV er CO2-nøytral. Batteriene blir satt sammen til et komplett system på en 300 meter lang produksjonslinje. Den avanserte cellekjemien inneholder nikkel, kobolt og mangan i forholdet 8:1:1. Reduksjonen av koboltinnholdet til rundt ti prosent, som sammen med den CO2-nøytrale produksjonen av batteriene, øker bærekraften. Rekkevidden på en EQS Sedan – som i likhet med SUV-utgaven også ha firehjulsdrift – er inntil 780 km. Med sitt atskillig større frontareal og noe høyere vekt, tipper vi at EQS SUV får en maksimal rekkevidde på rundt 650-675 km – målt etter WLTP-metoden. Alle opplysninger om den nye elbilen Mercedes-Benz EQS SUV presenteres den 19. april.
![](https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2022/03/EQS-SUV-3.jpg?x14828)
Her ser vi EQS SUV under tøff utprøving i en av testløypene ved Mercedes-Benz fabrikken i Tuscaloosa i USA.