Den nye SUV-utgaven av elbilen EQS har plass til inntil 7 personer og er skapt for å by på maksimal komfort under turen. Verdenspremieren finner sted den 19. april.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Media

Den tyske bilfabrikken har lansert en rekke elbiler i et forrykende tempo, og snart finner vi et elektrisk Mercedes-Benz EQ alternativ i alle segmenter. Luksusbilen EQS har vi allerede stiftet bekjentskap med, og flere ulike SUV’er er også lansert i løpet av de siste par årene. Det siste skuddet på stammen er EQS SUV – en bil der plass, komfort og luksus er blandet med høy fremkommelighet under krevende kjøreforhold.

Testene av den nye Mercedes-Benz EQS SUV er foretatt under alle klimatiske forhold, også nord for polarsirkelen.

Med sitt luksuriøse interiør kombinerer EQS SUV progressivt design og komfort slik vi kjenner igjen fra luksus-sedanen EQS. Den har romslige innvendige dimensjoner og smarte løsninger som gir en god fleksibilitet. Den andre seteraden i bilen er elektrisk justerbar, og den valgfrie tredje seteraden gjør at EQS SUV blir tilgjengelig som 7-seter. Dermed vil modellen kun tilpasses de de fleste kundebehov, med den fleksibiliteten det gir å ha plass til flest mulig passasjerer, eller svært god lasteplass når det er påkrevet.

Den 56″ store MBUX Hyperscreen er ikke bare spektakulær, men byr på alle typer visuell og interaktiv kommunikasjon.

I likhet med EQS Sedan har også SUV-utgaven en interiørdesign som følger en visjon om den fullstendig digitaliserte bilen. Førerens øyne møter den spektakulære MBUX Hyperscreen, som riktignok er et tilvalg, men som vi likevel tror blir å finne i langt de fleste bilene som blir levert i Norge. Denne 56-tommers store buede skjermenheten dekker nesten hele bredden av kjøretøyets interiør. MBUX Hyperscreen smelter sammen instrumentpanelet, multimediaskjermen og passasjerdisplayet inn i et sømløst og absolutt fremtidsrettet design.

Den andre seteraden er elektrisk justerbar i både lengderetning og ryggvinkel. Et luksusmiljø i «Sonderklasse».

Batterisystemet til EQS SUV bruker et modulært design, slik vi allerede har sett i EQS og EQE. Produksjonen av litium-ion-batteriene for EQS SUV og EQE SUV er CO2-nøytral. Batteriene blir satt sammen til et komplett system på en 300 meter lang produksjonslinje. Den avanserte cellekjemien inneholder nikkel, kobolt og mangan i forholdet 8:1:1. Reduksjonen av koboltinnholdet til rundt ti prosent, som sammen med den CO2-nøytrale produksjonen av batteriene, øker bærekraften. Rekkevidden på en EQS Sedan – som i likhet med SUV-utgaven også ha firehjulsdrift – er inntil 780 km. Med sitt atskillig større frontareal og noe høyere vekt, tipper vi at EQS SUV får en maksimal rekkevidde på rundt 650-675 km – målt etter WLTP-metoden. Alle opplysninger om den nye elbilen Mercedes-Benz EQS SUV presenteres den 19. april.

Her ser vi EQS SUV under tøff utprøving i en av testløypene ved Mercedes-Benz fabrikken i Tuscaloosa i USA.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev